کد خبر: 29735 A

دستخط با انتقاد از وضعیت فرهنگی ایران آغاز به کار کرد/پز امارات، اشتباه استراتژیک ما و شجریان و قلب مان

دستخط با انتقاد از وضعیت فرهنگی ایران آغاز به کار کرد/پز امارات، اشتباه استراتژیک ما و شجریان و قلب مان

جهان امروز، اطلاعات صحیحی از ما ندارد و ما در راستای معرفی فرهنگ خود ناتوان بودیم وافراد ضعیفی را در بخش های فرهنگی به خارج از ایران فرستادیم

ایران آرت : دستخط با یک مراسم خصوصی و میهمانان ویژه کارش را آغاز کرد. خوشنویسی های غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک زاده در حالی از امروز میزبان انبوه مشتاقان خط و ربط است که دیروز در یک میهمانی خصوصی با طعم نقد فضای اجتماعی فرهنگی همراه بود. 

غلامحسین امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسان ایران در آیین افتتاح نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» از سیاستگذاری ها در کشور انتقاد کرد و گفت: جهان امروز، اطلاعات صحیحی از ما ندارد و ما در راستای معرفی فرهنگ خود ناتوان بودیم وافراد ضعیفی را در بخش های فرهنگی  به خارج از ایران فرستادیم. می توان با کمک بخش های غیر دولتی ترکیبی از رشته های هنری که جهان مشتاق معنا و طالب فرم آن است در قالب یک تور هنری برگزار کنیم تا معرف این تاریخ و فرهنگ باشد.

وی با اشاره به پیوند موسیقی و ادبیات از صدای محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت: صدای استاد شجریان با آن موسیقی دلپذیر و جذاب چنان قلب و عاطفه را تسخیر می کند که کلام و اشعار در جامعه جاری می شود و بر همین اساس اگر در هند، پاکستان و افغانستان «بیدل» (میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی) را بیشتر از ایران می شناسند به دلیل پیوند این اشعار با موسیقی است.  

امیرخانی گفت: در اواخر دهه 30 موضوع خط و خوشنویسی بسیارکمرنگ شده بود. استادان به اندازه انگشتان دست هم نبودند و افراد مشتاق به سختی و مشقت به صورت خصوصی به خانه های آنها رجوع می کردند و انجمن خوشنویسان ایران توانست تشکیلاتی را فراهم کند تا همه جوانان و مشتاقان به راحتی بتوانند آموزش ببینند تا در سایه این تشکیلات این هنر را به گونه ای باز تولید کنیم  که از حد فراموش شدن به گسترش واعتلا آن منتهی شود.

چهره ماندگارخوشنویسی با اشاره به تاثیر انجمن خوشنویسان در فراگیری این هنر در کشور گفت: امروز حدود سیصد شعبه در کشور داریم و همچنین شانزده شعبه در خارج از ایران فعالیت می کند که به وسیله آن اجازه قطع رابطه افراد با هنرو ادبیات ایران را نمی دهیم.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی بلند مدت در حوزه فرهنگ گفت: فرهنگ باید برنامه‌ پنجاه ساله داشته باشد و اگر وزیری لیاقت دارد در کارش ابقا شود. وزیر فرهنگ نباید با رویکردهای سیاسی جابه جا شود.

نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» حدود 70 اثر از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده، بزرگان خوشنویسی ایران را به مدت یک هفته به تماشا دارد. 

این نمایشگاه به همت موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی برگزار ‎شده و در برگیرندهبآثاری از مجموعه شخصی استاد امیرخانی در بیست سال اخیر و گزیده ای از آثار دو سه سال اخیر کتیبه‎های علی شیرازی و شکسته نستعلیق مجتبی ملک‌زاده است.

رونمایی از دو مرقع شکسته نستعلیق ملک زاده در روزگاری که این گونه هنری به محاق فراموشی رفته دیگر جذابیت های این رویداد است. 

علاوه بر این تذهیب پیمان پارس مهر (گلکار) بخش دیگر نمایشگاه «دستخط» را به خود اختصاص داده است. 
محمدرضا جعفری، مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی گفت: این رویداد آغاز تور نمایشگاهی «دستخط» به شمار می آید و قرار است در شهرهای مختلف کشور و همچنین برخی از کشورها در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.


وی افزود: سالهای زیادی بزرگان خوشنویسی نمایشگاهی برگزار نکردند و این نمایشگاه از عیار بسیار بالایی برخوردار است گه به نحوی این آثار، قادر به جریان سازی فرهنگی خواهند بود.


جعفری با اشاره به نقش موثرغلامحسین امیرخانی در شکل گیری این رویداد گفت: به اتفاق علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده بزرگان خوشنویسی ایران تصمیم گرفته شد این نمایشگاه را به دو خورشید هنری ایران « محمد رضا شجریان» و «غلامحسین امیرخانی» تقدیم کنیم.


آیین افتتاح بخش ویژه این نمایشگاه با حضور محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و جمعی از هنرمندان همچون حمیدرضا نوربخش و فخرالدین فخرالدینی ،مهدی افضلی، تاها بهبهانی....در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.


نمایشگاه خوشنویسی «دستخط»  عصر جمعه 23 آذرماه به طور رسمی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح  و تا 30 آذرماه ادامه خواهد بود.


نشانی فرهنگسرای نیاوران تهران، میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران است. 

 

 

 

 

غلامحسین امیرخانی علی شیرازی مجتبی ملک‌زاده نمایشگاه دستخط موسسه فرهنگی هنری آوای ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین