کد خبر: 29375 A

جایزه ترنر به یک فیلم آیفونی رسید

جایزه ترنر به یک فیلم آیفونی رسید

یکی از معتبرترین جوایز هنری سال به ارزش ۲۵ هزار پوند به فیلمی ۳۲ دقیقه‌ای رسید که با گوشی آیفون از درون کوپه قطار در اسکاتلند ساخته شده است.

ایران آرت: مراسم اهدای جایزه ترنر ۲۰۱۸ شامگاه سه‌شنبه در لندن برگزار شد و شارلوت پراجر جایزه ۲۵ هزار پوندی خود را از چیماماندا نگوزی آدیچیه، رمان‌نویس تحسین‌شده گرفت. این هنرمند اهل گلاسگو بیش از ۲۰ سال است فیلم می‌سازد اما تا پیش از نمایش آخرین ساخته‌اش "بریجیت" برای داوران جایزه ترنر و برنده شدن آن چندان بین مردم و کارشناسان شناخته‌شده نبود.

به گزارش همشهری آنلاین، فیلم تازه پراجر ۴۴ ساله در واقع مجموعه‌ای از کلیپ‌های کوتاه است که او در سفر با قطار از مناظر طبیعی اسکاتلند گرفته و کنار هم قرار داده است؛ از یک تی‌شرت روی رادیاتور تا گربه‌ای که با لامپ بازی می‌کند. او با اشاره به اینکه از بردن جایزه ترنر احساس شادمانی و افتخار بی‌اندازه دارد، گفت: "می‌خواهم با پول آن قرض‌هایم را بدهم و قبض‌هایم را پرداخت کنم. شاید هم برای خودم یک لباس خوب خریدم."

الکس فارکوارسن، مدیر موزه تیت بریتانیا و رئیس هیات داوران جایزه ترنر درباره برنده امسال گفت: "فیلم خانم پراجر نشان‌دهنده ژرف‌ترین کاربرد ابزارهای بدون روح مثل دوربین آیفون است که ما تا امروز دیده‌ایم." فیلم "بریجیت" نخستین بار در نمایشگاهی انفرادی در برگن کانستال نروژ به نمایش درآمد و قرار است در موزه تیت بریتانیا ویژه برگزیدگان جایزه ترنر هم نمایش داده شود.

پراجر تصاویر فیلم ۳۲ دقیقه‌ای خود را در مدت یک سال ضبط کرده و مجموعه آن به گونه‌ای است که سخت بتوان تشریح یا توصیفش کرد. هیات داوران هم برای به نتیجه رسیدن و اهدای جایزه ترنر ۲۰۱۸ به "بریجیت" و پراجر حدود چهار ساعت وقت گذاشت. نکته جالب اینکه هر چهار نامزد امسال آثار خود را در قالب فیلم عرضه کرده بودند و همگی ته‌مایه سیاسی داشتند.

جایزه ترنر که از نظر وجهه عمومی جزو پرحاشیه‌ترین جوایز هنری بریتانیا به شمار می‌رود، نخستین بار سال ۱۹۸۴ اهدا شد. آثار برگزیده سال گذشته در هال به نمایش درآمدند، نمایشگاه ترنر امسال در لندن بود و سال آینده در مارگیت برگزار می‌شود.

جایزه ترنر چیماماندا نگوزی آدیچی اثر هنری جایزه ترنر 2018 شارلوت پراجر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین