کد خبر: 29246 A

تاریخ معاصر از نگاه یک فیلمساز تا تناقض‌های خیابان انقلاب / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

تاریخ معاصر از نگاه یک فیلمساز تا تناقض‌های خیابان انقلاب / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به سراغ نمایشگاه‌های مرکز نبشی و گالری‌های دنا، هما و فردا رفته‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار کامران شیردل با عنوان «حوالی انقلاب در پرسه­‌های کامران شیردل» در مرکز نبشی، نمایشگاه عکس و چیدمان صمد قربان‌زاده با عنوان «اضطراب موازی» در گالری دنا، نمایشگاه نقاشی حمید بهرامی با عنوان «کروماکی» در گالری هما و نمایشگاه محبوبه پهلوان با عنوان «انقلاب تا جمهوری» در گالری فردا سوژه­‌های این هفته گالری­‌گردی ایران آرت هستند.

 

تاریخ معاصر در نگاتیوهای یک فیلمساز

مرکز نبشی این روزها میزبان آثار عکاسی کامران شیردل است. آثاری که از دوران انقلاب ایران به جا مانده و امروز پس از 40 سال این عکس­‌ها برای مخاطبان بیشتری به نمایش گذاشته است.

«حوالی انقلاب در پرسه­‌های کامران شیردل» عنوان نمایشگاه این هنرمند در مرکز نبشی است. شیردل فیلم‌ساز و مستندساز معاصر از چهره­‌های اساسی سینمای موج نو و از بنیانگذاران سینمای مستند اجتماعی- سیاسی در ایران است. او متولد 1318 و تحصیل­کرده معماری و شهرسازی در شهر رم است. او پس از پنج سال در همان شهر به رشته کارگردانی سینما راه پیدا می­‌کند.

او در سال 1345 به ایران بازگشت و به ساخت فیلم­‌هایی چون «بوم سیمین» و مجموعه­‌هایی همچون «ندامتگاه»، «تهران پایتخت ایران است» و «قلعه» پرداخت. غالب آثار شیردل به دلیل نگاه انتقادی او و طرح واقعیت­‌های تلخ اجتماعی و اقتصادی توقیف می­‌شدند و یا از اتمام آنها جلوگیری می­‌شد مانند فیلم «حماسۀ روستازادۀ گرگانی یا اون شب که بارون اومد» که به دلیل شیوۀ برخورد کارگردان با واقعیت و اجتماعی و لحن طنزآمیز و گزنده­‌اش توقیف شد.

او سال­‌ها در استودیوی شخصی­‌اش به ساخت فیلم­‌های تبلیغاتی و مستند پرداخت. از جمله فیلم­‌هایی که حاصل فعالیت او در این سال­‌ها بود، می­‌توان به فیلم­‌های «پیکان»، «صبح روز چهارم»، «دوربین» و ... پرداخت. کامران شیردل در طول پنجاه دهه فعالیت هنری خود به کسب جوایز متعدد هنری از سوی کشورهای مختلف نایل آمد، او در این سال­‌ها همیشه زیر عنوان فیلمساز شناخته شده بود اما در این روزها او با عکس­‌هایش به نسل امروز ایران معرفی می­‌شود.

این عکس‌­ها متعلق به دوران بسیار مهمی از تاریخ معاصر نه تنها ایران بلکه جهان است. عکس‌­های شیردل ماحصل انبوه نگاتیوهایی است که در دوران انقلاب 57 ایران ثبت شده و امروز طی بازبینی مجدد در قالب نمایشگاهی بزرگ به نمایش درآمده است.

نمایشگاه آثار کامران شیردل با عنوان «حوالی انقلاب در پرسه­‌ های کامران شیردل»

مجموعۀ «حوالی انقلاب در پرسه­‌های کامران شیردل» شامل مجموعه عکس­‌های مستند او از انقلاب ایران است. انقلابی که نه تنها یک رخداد مهم سیاسی و اجتماعی بود بلکه یک مهم در عرصه هنر به­ ویژه عکاسی معاصر ایران است. به­ طوری­ که ژانر عکاسی خبری در ایران در دوران انقلاب به شکل جدی جریان می­‌یابد و در این دوران هنرمندان بسیار مهمی همچون مریم زندی، کاوه گلستان، محمد فرنود، محمود کلاری، کامران شیردل و بسیاری دیگر به این جریان شتاب بیشتری می­‌دهند.

عکس­‌های حوالی انقلاب مجموعه­‌ای از عکس­‌های سیاه و سفید کامران شیردل است که در سال 57 در جریان جنبش­‌ها و فعالیت­‌های انقلابی مردم ثبت شده است. این نگاتیوها زمانی شکل گرفته که شیردل به دنبال ضبط تصاویری مستند از این جریان انقلابی بوده است. مرکز نبشی بخشی از تاریخ معاصر ایران را که متعلق به چهل سال گذشته است به نمایش گذاشته است. در بخش ورودی این گالری باکسی شیشه­‌ای دیده می­‌شود که دوربین­‌های قدمی شیردل را به نمایش گذاشته شده است. عکس­‌های شیردل در فرم­‌های مختلف و اغلب در ابعاد بزرگ چاپ شده است و نشان­‌دهندۀ جو پر التهاب دوران انقلاب و دگرگونی است. در کنار این عکس­‌ها تصاویری برگرفته از فیلم­‌های کامران شیردل در همان ادوار، از طریق تلویزیونی قدیمی پخش می­‌شود. این عکس­‌ها و فیلم­‌ها روایت­‌گر تاریخ تصویری بخشی از معاصریت ایران است.

جمع­‌آوری، پردازش و به نمایش گذاشتن این آثار در هر دوره­‌ای بسیار ارزشمند است، آثاری از این دست متعلق به بخشی از تاریخ حیات اجتماعی است که تنها اسنادی هستند که از دوران خاصی به جا مانده است. تلاش استخراج آنها از آرشیو شخصی هنرمند و همگانی کردن آن امری مهم است که بیشتر بر عهده گالری­‌داران و نمایشگاه گردانان است.

نمایشگاه کامران شیردل با عنوان «حوالی انقلاب در پرسه­‌های کامران شیردل» تا 5 بهمن در گالری مرکز نبشی ادامه دارد. این گالری در خیابان ویلا، نبش کوچۀ خسرو، پلاک 51 قرار دارد.

 

ناخودآگاه مضطرب

«بنابر دیدگاه زیگموند فروید، ضمیر ناخودآگاه منبعی از امیال سرکوب شده­‌ای همچون غرایز آرزوها و امیال جنسی است که از درون کودکی در نهاد فرد نقش بسته و در هر لحظه و به شکل­‌های گوناگونی می­‌تواند خود را بروز دهد. اما بروز و به تعریف دقیق­‌تر ارضاء این امیال در هر زمانی می­‌تواند همراه با پریشانی و اتفاقات ناگواری برای فرد باشد که موجب اضطراب در او می­‌شود. ...» این مطلب بخشی از بیانیۀ مجموعۀ صمد قربان‌زاده با عنوان «اضطراب موازی»  در گالری دنا.

قربان‌زاده در مجموعۀ جدیدش مانند سایر مجموعه­‌هایش از تکنیک فتومونتاژ استفاده کرده است. این مجموعه ترکیبی از عکس و چیدمان است و در راستای ابژگی سوژۀ «Ego» و «Super Ego» فروید است. او از اضطرابی می­‌گوید که از کودکی انسان سرچشمه می­‌گیرد و در طول حیات همراه با او به شکلی موازی زیست می­‌کند و در مواقع ارضاء امیال به سراغ او می­‌آید.

«اضطراب موازی» مجموعه­‌ای از عکس­‌ها و چیدمان­‌های قربان‌زاده است که به واسطۀ نشانه­‌هایی مشترک همچون نور و رنگ به طور همزمان در عکس­‌ها و فضاهای چیدمانی قصد فراخواندن مخاطب را به اضطرابی درونی دارد. اضطرابی که شاید همۀ ما در دوره­‌ای آن را تجربه کرده­‌ایم. عکس­‌های او زمان دلهره­‌آوری از روز را نشان می­‌دهد؛ ساعات عقب‌نشینی نور روز و به پیش آمدن تاریکی شب، این لحظه که به ساعات گرگ و میش شناخته می­‌شود از جنگ پریشانی روز و شب حکایت می­‌کند مانند جنگ درونی «من» و «سوپرمن». علاوه بر این استفاده از نور در بخشی از آثار چیدمان شده و همچنین ادامۀ آن در ویدئوی در حال پخش در نمایشگاه و به­ ویژه مداومت در قطع و وصلی این نورها، همراه با استفاده از رنگ قرمز بر لحظات دل­‌لرزۀ انسان می­‌افزاید.

نمایشگاه عکس و چیدمان صمد قربان‌زاده با عنوان «اضطراب موازی» در گالری دنا

زبان تصویر قربان‌زاده، زبانی جهانی است، او در سال­‌های فعالیتش همیشه به دور از بسترهای مشخص و مصمم فرهنگی و اجتماعی مکان زیستش با گفتاری عمومی و مشترک میان مردم جهان به طرح و بسط ایده‌اش پرداخته است. فتومونتاژهای او نه فقط یک تکنیک بلکه مهارتی برای ابژه کردن سوژه­‌هایش بوده است. در «اضطراب موازی» نیز موفق عمل کرده و مخاطب به دور از اینکه روش برای رسیدن به نهایت اثر چه بوده است، به فرم برای رسیدن محتوا می­‌اندیشد و تکنیک با کل اثر یکی شده است. او همیشه در آثارش به اتمسفری سورئال و فراواقعی می­‌رسد و با قرار دادن پرسوناژهایی غریب در مکان­‌هایی غریبه­‌تر این بی­‌زمانی و بی­‌مکانی را شدت می­‌بخشد.

اضطراب موازی بیانگر موقعیتی از ناخودآگاهی ترس است، ترس از خطر کردن برای رسیدن به امیال از دست رفته. حضور نشانه­‌هایی نادرجا همچون شاخ، ماهی و ریسه­‌ای از نور در عکس‌­ها به موازات ابزار دفاعی همچون کلاه­خود، ماسک جوشکاری، میخ و غیره در چیدمان­‌ها تضادی میان بیان و سرکوب را نشان می­‌دهد، تلاشی برای رسیدن از سمت «من» و کوششی سهمگین برای سرکوب از سوی «سوپرمن».

طرح اضطراب موازی از سوی هنرمند معاصر ایرانی شاید ابتدا در بستر توجه به نظریات فروید شکل گرفته باشد اما حضور تضاد همیشگی در پیرامون جامعۀ هنرمند ایرانی را نمی­‌توان نادیده گرفت و از تأثیرات چشم‌پوشی کرد.

نمایشگاه آثار صمد قربان‌زاده با عنوان «اضطراب موازی» تا 19 آذر در گالری دنا ادامه دارد. گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن پلاک 4، واحد 2 واقع شده است. 

 

تصورات واقعی

ترکیب «تصورات واقعی» در پیشانقد، متضاد به نظر می­‌رسد اما در نقد پسین به گونه­‌ای درست است. بسیاری از تصورات ممکن است روزی به واقعیت بدل شوند. نمایشگاه نقاشی حمید بهرامی با عنوان «کروماکی» در گالری هما این ترکیب را تحقق می­‌بخشد.

بهرامی در آثارش که در ابعاد بزرگ به نمایش درآمده به رفتارهایی معاصر در پوشش و موقعیت­‌هایی تاریخی پرداخته است. او مفاهیمی بسیار مدرن و جدید را در لباسی گذشته به تصویر کشیده است. آثار بهرامی سرشار از تضاد و تناقض است، زنی پوشیده با چادری قجری و روبنده­ای سفید در کنار مردی نشسته بر روی موتور سیکلت با سر میکی موس برگرفته از تفکرات فانتزی والت دیزنی، به همراه دو مرد با صورت­‌هایی پوشیده که این ترکیب با حضور مردی در لباس رسمی فرنگی متضادتر می­‌شود. در اثری دیگر رفتارهای رندانۀ دو مادر را با پوششی یکسان و جدید می‌بینیم که با سیگار و اسلحه­‌ای در دست برجسته می­‌شود، در وسط این نقاشی مردی بلاتکلیف با صورتی خوشحال و فنجان قهوه به دست ایستاده است. این تضاد در اثری با رقص زنی سیاه‌پوست و مردی بوکسور به همراه نوازنده­‌هایی با ساز سنتی ایرانی و کلاسیک جهانی کامل­‌تر می­‌شود.

نمایشگاه آثار حمید بهرامی در گالری هما

الگو گرفتن بهرامی از نمادهای جهان امروز و ترکیب آن با نشانه­‌هایی از گذشته، انسان­‌هایی با جامه­‌هایی قدیمی و موقعیت­‌هایی تاریخی تصورات واقعی را محال و نشدنی­‌تر می­‌کند اما از سویی بلاتکلیفی فرهنگی و زیستن در دوران گذر جامعۀ ایرانی این تصورات تجسمی را واقعی­‌تر، مشهودتر و ملموس­‌تر می­‌کند.

نمایشگاه آثار حمید بهرامی با عنوان «کروماکی» تا 20 آذر در گالری هما ادامه دارد. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد 1 قرار دارد.

 

ویترین انقلاب

نمایشگاه نقاشی‌­های محبوبه پهلوان با عنوان «انقلاب تا جمهوری» به نمایش گفتمانی گزینشی در بخشی از تهران بزرگ با قدمت یکصدساله پرداخته است. خیابان انقلاب نقطه­‌ای از شهر است که توجه پهلوان را به خود جلب کرده است. او در بیانیۀ نمایشگاهش آورده است: «توجه به ویترین­‌های شهری به عنوان ویترینی جهت نمایش فرهنگ و زبان گفتمانی جامعۀ شهری، پیش­تر با پروژۀ بازارهای شهری آغاز شد. شهر به عنوان بستری متکثر از الگوهای فرهنگی در پروژۀ نقاشی سال­‌های 91-97 به صورت گونه­‌ای فرهنگی شکل گرفت و تصویر آن با گزینش­‌های انتخابی، فعالیت در ذهن مخاطب شهری را می­‌طلبد. گزینه‌­های شهری تصویری است از شهر هر روز شهروندان و انتخاب قابی جهت ماندگاری گوشه­‌های آن با جهان­‌بینی و زبانی شخصی. ویترین­‌های شهری به عنوان ویترینی جهت نمایش فرهنگ عموم و بازنمایی چیدمانی، گفتمان جامعه در فرهنگ عامه، صورتی فرهنگی از اشیاء روزمره می­‌سازد. اشیاء و اجزاء شهری در خیابان انقلاب به عنوان خیابانی مرکزی با تاریخ 100 ساله، تغییر کاربرهای چندگونه و سپری شدن سه دورۀ مهم از تاریخ ایران، گونه­‌ای فرهنگ بصری و نوشتاری جامعۀ امروز را نشان می­‌دهند. نئون­‌ها و شبرنگ­‌ها با نوشتارها و عناصر بصری چون مانکن­‌ها و مجسمه­‌ها در تلفیق با هم مانی متکثر جامعۀ امروز را نشان می­‌دهند و کنایه­‌ای به طنز و جد به فرهنگ عمومی فضاهای شهری دارد.»

خیابان انقلاب به عنوان یکی از خیابان­‌های طولانی و مرکزی شهر تهران آبستن رخدادهای متعددی در طول تاریخ معاصر بوده­‌است. این خیابان با روشنفکری و قشر تحصیل‌کردۀ جامعه شروع می­‌شود، در میانه به بازار ارز و سکه و بنگاه­‌های اقتصادی می­‌رسد و در انتها در میدان امام حسین (ع) به سنت و مذهب ختم می­‌شود. بنابراین ویترین مغازه­‌های خیابان طویل و متنوعی همچون انقلاب در گفتمان عمومی نیز جالب و مورد توجه خواهد بود.

نمایشگاه محبوبه پهلوان با عنوان «انقلاب تا جمهوری» در گالری فردا

محبوبه پهلوان نیز در مجموعۀ اخیرش از سری ویترین­‌ها به جهانی با تاریخی به اندازۀ یک قرن پرداخته است و حوادث حاصله از جریانات اجتماعی را در دوران مدرن در ویترین مغازه­‌ها می­‌یابد. او در نقاشی­‌هایش به تصویر انسان­‌های ایزوله شده در عصر مدرن پرداخته است. انسان­‌هایی که در جریان گذر از مدرنیته به جهانی استاندارد شده و به گفتۀ گیدنز مک­دونالدیزه پای نهاده­‌اند. پرسوناژ­های پهلوان غالباً در ویترینی مجلل به همراه نئون­‌های رنگی بزک شده­‌اند و در دنیایی زندگی می­‌کنند که نظام سرمایه­‌داری برای انسان معاصر ساخته است.

نمایشگاه آثار محبوبه پهلوان با عنوان «انقلاب تا جمهوری» تا 15 آذر در گالری فردا ادامه دارد. گالری فردا در خیابان کریم‌خان، خیابان حسینی، کوچۀ اعرابی 6، پلاک 2، واحد 2 واقع شده است.

 

گالری هما سارا ساسانی حمید بهرامی مرکز نبشی کامران شیردل محبوبه پهلوان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین