کد خبر: 2885 A

برنده جایزه 30 میلیون تومانی ویستا شهریور ماه ایده اش را عملی می کند

برنده جایزه 30 میلیون تومانی ویستا شهریور ماه ایده اش را عملی می کند

جایزه هنر معاصر ویستا به ایده ای تعلق گرفت که تعطیلی یک کارخانه و تاثیرات اجتماعی آن را زیر ذره بین می برد؛ ایده عرب خزائلی ناظر به کارکردهای محیط زیستی و حذف پنبه از چرخه طبیعت مازندران هم هست.

ایران آرت : محمد رضا عرب خزایلی که با ارائه ایده " پنبه خلال"، جایزه هنر معاصر ویستا را دریافت کرد درباره طرح خود گفت: کشت پنبه در مازندران بنا به دلایلی که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعطیلی کارخانه نساجی قائمشهر باشد متوقف شده است و کارخانه‌ای هم که در شهر نکاء وجود دارد به نظر سال‌های پایانی کار خود را پشت سر می‌گذارد.

او ادامه داد: از آن جایی که پنبه محصولی است که برای کاشت و برداشت آن نیروی انسانی زیادی را طلب می‌کند؛ امروز به خاطر تغییر شرایط و روی آوردن مردم به باغداری و کشت مرکبات که شکلی مکانیزه‌تر دارد و به آن معنا نیروی انسانی خاصی را طلب نمی‌کند؛ جایگاه خود را در بین کشاورزان از دست داده است.

این هنرمند مازندرانی گفت: بیش از هر چیزی در کاشت پنبه نزدیکی مردم که بیشتر بار اجتماعی دارد مهم بود و این تغییر روند و سلیقه موجب آن شده این فضای تعاملی میان مردم روستاها از بین برود.

عرب خزایلی گفت: به نظرم من مسائل زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به یکدیگر گره خورده است و این مسائل با یکدیگر ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارند و شما در مسئله کشت پنبه نمی‌توانید تنها به وجه اقتصادی آن توجه کنید و  مسائل اجتماعی آن را در نظر نگیرید.

نمایشگاه گروهی منتخبین جایزه ویستا 1395

او اظهار داشت: من دوست داشتم در قالب هنر بتوانم بخشی از این مسائل را برجسته کنم و البته کنشی که اجرای این چیدمان برای من دارد و تجربه‌هایی که در این مسیر کسب می‌کنم هم خود به خود جذاب است.

عرب خزایلی گفت: من قبل از هر چیز و برای اجرای آنچه که به طور کامل در پروپوزال در جایزه ویستا ارائه داده بودم نیاز به تهیه گونی‌های پنبه دارم و این روزها با بیشتر کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که در سطح مازندران کشت پنبه می‌کنند، مراوداتی را صورت داده‌ام.

او ادامه داد: از آن جایی که برداشت پنبه از اوایل شهریورماه آغاز می‌شود من نیز برای اجرای پروژه خود مجبور هستم که  کار خود را به آن زمان موکول کنم و مطمئنا زمان دیگری برای اجرای این پروژه در سال 96 نمی‌توان در نظر گرفت. البته بعد از مهرماه نیز شرایط نگه‌داری پنبه متفاوت است و چون باید آن را به دور از رطوبت نگه داشت مطمئنا اجرای آن در گالری کمی با مشکل مواجه خواهد شد.

برنده جایزه هنر معاصر ویستا گفت: هنر ما به خصوص چیزی که از آن به عنوان هنر معاصر یاد می‌کنیم رویدادی شبیه به جایزه هنری ویستا را کم داشت و من اطمینان دارم این حمایت که توسط گالری ویستا از هنرمندان صورت گرفته است، می‌تواند در دیگر نهادها و بخش‌های خصوصی و دولتی نیز اتفاق بیفتد.

گالری ویستا محمد رضا عرب خزائلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین