کد خبر: 2877 A

1000 هنرمند مشغول کارند

1000 هنرمند مشغول کارند

محمد علی بنی اسدی می گوید تصور فعالیت نزدیک به هزار هنرمند در دومین بهارستان امر بسیار جذابی است، به خصوص که بخش مهمی از این هنرمندان دانشجویان هستند.

ایران آرت  : عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» گفت: تصور فعالیت نزدیک به هزار هنرمند آن هم در آستانه بهار امر بسیار جذابی است، به خصوص که بخش مهمی از این هنرمندان دانشجویان هستند.

به گزارش روابط عمومی و‌ اموربین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدعلی بنی اسدی، عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» گفت: طبیعی است که وقتی فراخوانی بر مبنای مناسبتی منتشر می‌شود، همین مناسبت مهمترین چشم‌انداز داوران برای انتخاب آثار می‌شود و سعی بر رعایت کردن این بخش است، لذا داوران لزوما نمی‌توانند چیزی را در ذهن داشته باشند بلکه با بررسی آثار و درک فراخوان می‌توان به یک راه میانه دست یافت.

وی با اشاره به حجم بالای آثار رسیده در این دوره بیان کرد: در این دوره تعداد آثار رسیده بسیار زیاد بود لذا وقتی حجم بالای اینچنینی دریافت می‌شود که قرار است یک هشتم آنها را انتخاب کنیم، طبعا در بدو امر آثاری را که ایده خاص، تکنیک و کاربرد چندانی ندارند را کنار می‌گذاریم و سپس آثاری انتخاب می‌شوند که نسبت به نگاه مجموعه اتفاق‌های بهتری را رقم زده‌اند.

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی ادامه داد: مساله اینجاست که برخی از آثار دارای یک ارتباط مناسبتی هستند و نگاه هنرمند بر مبنای مناسبت رقم خورده است و به همین خاطر نمونه‌های تکراری در آثار زیاد است به عنوان مثال ما امسال به دلیل نام‌گذاری نام خروس این بخش را زیاد دیدیم البته در این میان نیز هستند آثاری که هیچ مبنای مناسبتی ندارند و صرفا کاربرد تزئینی دارند.

بنی اسدی از حذف آثار کپی و تکراری خبر داد و بیان کرد: طی این دو سال تجربه نشان داده است که برخی از هنرمندان صرفا تکه‌هایی از کارهای دیگر هنرمندان را بر می‌دارند و به نحوی کپی می‌کنند تا جایی که گاهی کار برای روی حجم کروی تخم مرغ نیز مناسب نیست، لذا قطعا چنین آثاری پذیرفته نخواهند شد.

وی افزود: در راستای انتخاب آثار به کارهای هنرمندانی که توانایی لازم دارند اعتماد می‌شود و حتی گاهی نیز کمک‌هایی برای ویرایش بهتر کار نیز به آنان می‌شود اما اغلب در انتخاب آثار مساله تزئیناتی بودن آثار اولویت داشته است.

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» تاکید کرد: پتانسیل آثار ارسالی خود را گاها به فراخوان و داوران تحمیل می‌کنند به همین خاطر طی یک دوره سطح آثار بالاتر و یک دوره پایین‌تر است.

بنی اسدی تصریح کرد: گاهی در میان آثار کارهایی دیده می‌شود که جذاب هستند، اما مساله این است که آیا چنین اثری را می‌توان در فضای شهری ارائه کرد؟ در واقع سوال اصلی این است که آیا اساسا چنین آثاری امکان اجرا در عمل را نیز دارند.

وی در خصوص سطح آثاربخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» گفت: طبعا وقتی یک رویداد چندین بار اجرا می‌شود، در کارهای اجرایی پیشرفت به صورت آرام آرام دیده می‌شود زیرا هنرمندان به نوعی مدیوم هنری این رویداد را درک می‌کنند لذا می‌توان این تصور بهتر شدن را داشت.

عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی بیان کرد: تصور فعالیت نزدیک به یک هزار هنرمند آن هم در آستانه بهار امر بسیار جذابی است به خصوص که بخش مهمی از این هنرمندان دانشجویان هستند.

بنی اسدی ادامه داد: اینکه با رویدادی نظیر «بهارستان» نیروهای جوان دانشجو می‌توانند وارد عرصه شوند و مخاطب داشته باشند و صد البته بخشی از تامین مالی و اقتصادی آنها را نیز داشته باشیم، بسیار جذاب است. ضمن اینکه چنین رویدادهایی سبب می‌شود که مردم نیز بتوانند هنرمندان را حین اجرای اثر در سطح شهر ببینند و ارتباط بهتری را با مخاطب شاهد باشیم.

وی حرکت سالانه «بهارستان» را رو به جلو خواند و گفت: به نظر می‌رسد که در دل حرکت «بهارستان» شاهد حرکت رو به جلو هستیم؛ لذا من فکر می‌کنم که این رویداد آرام آرام می‌تواند چشم‌انداز صحیح و مناسبی را در پیش رو پیدا کند.

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی افزود: امیدوارم که هنرمندان بتوانند رویکردهای مناسبی را در سالانه «بهارستان» داشته باشند زیرا نوع درک هنرمندان از این رویداد هنری بسیار مهم است و می تواند تداوم را به دنبال داشته باشد.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال 1396 در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 

 

سازمان زیباسازی شهر تهران دومین بهارستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین