کد خبر: 28701 A

ژکوند ایرانی میهمان دائمی موزه هنر معاصر تورین

ژکوند ایرانی میهمان دائمی موزه هنر معاصر تورین

فرشته ستایش گفت: ورود اثر من به موزه‌ای در ایتالیا نشان داد ملتی با زمینه فرهنگی عمیق، می‌تواند نسبت به آثار هنری ملل مختلف با دیدی بی‌طرفانه برخورد کند.

ایران آرت: چندی پیش اثری از فرشته ستایش با نام "لبخند ژکوند" توسط موزه هنر مدرن و معاصر تورین برای قرار گرفتن در کلکسیون دائمی این موزه بین‌المللی پذیرفته شد. ستایش درباره خلق این اثر گفت: این تابلو متعلق به مجموعه‌ای است که سال 91 در آرت‌سنتر تهران به نمایش گذاشته بودم. پس از آن در سال 96 از طریق شرکت بیافرین این اثر را برای حضور در رقابت بین‌المللی LYNX در کشور ایتالیا ارائه کردم و یکی از ۴۷ فینالیست این رقابت بین‌المللی شدم. آثار منتخب در سه نمایشگاه حضور پیدا کردند و پس از بازگشت به سومین نمایشگاه در ایتالیا، تابلوی "لبخند ژکوند" توسط موزه هنر مدرن و معاصر تورین برای قرار گرفتن در کلکسیون دائمی این موزه بین‌المللی پذیرفته شد.

او درباره نام این اثر گفت: بعضی از هنرمندان به انتخاب نام برای اثر خود علاقه دارند و بعضی هم عقیده‌ای به این کار ندارند. اما در طول زمان کار بر روی یک اثر و یا پایان یافتن آن، احساسات یا خاطراتی توسط اثر برای هنرمند برانگیخته می‌شود که می‌تواند به عنوان نام اثر انتخاب شود. درباره این تابلو هم چنین اتفاقی رخ داد و پس از انتخاب پرتره‌ای از آثار رافائل نقاش ایتالیایی برای این تابلو، با دیدن لبخندی که در آن وجود داشت، نام لبخند ژکوند را برای آن انتخاب کردم. اما هیچ قصدی نداشتم که خود را در کنار لئوناردو داوینچی که سرآمد تمام اعصار است قرار دهم.

ستایش با اشاره به اینکه انتخاب این اثر توسط موزه تورین، نکته‌ای بسیار تاثیرگذار در خود دارد گفت: از این اتفاق به این نکته پی بردم که ملتی با زمینه فرهنگی و هنری عمیق، می‌تواند نسبت به آثار هنری ملل مختلف با دیدی بی‌طرفانه برخورد کرده و اثری از خاورمیانه را مترادف با اثر فاخر ملی خود قرار دهد. در چنین فضایی است که هنر و فرهنگ می‌تواند رشد کند.

او درباره شیوه کار خود گفت: از حدود سال 81 آوردن تصاویر مختلف به آثار خود را آغاز کردم و بافت و کلاژ را با این تصاویر همراه کردم. معمولا عکس‌هایی از ملل مختلف با آداب و رسوم آنها را در کارهایم به تصویر می‌کشیدم چون بر این عقیده هستم که علی‌رغم تفاوت‌ها و مرزبندی‌ها، انسان‌ها ریشه مشترک داشته و در شادی‌ها، ضعف‌ها، دردها و قدرت‌ها مشترک هستند. در ایجاد تصاویرم پیوسته نسبت به ایجاد بافت و رنگ‌های حاصل جست‌وجوگری‌های غیر متعارف، دلبستگی داشتم. از این رو در دوران کاری خود در پس جست‌وجوهای گوناگون، تجربیات متنوعی را پشت سر گذاشته و تصورم بر این است که دست یافتن به عرصه‌های جدید بزرگترین لذت را برای نقاش به ارمغان می‌آورد، لذا هیچ‌گاه علاقه‌ای به تکرار خود ندارم.

ستایش با اشاره به اینکه تا به حال آثار خود را در کشورهای مختلف مانند امارات، چین، کانادا، امریکا و... نمایش داده است، درباره برنامه‌های آتی خود گفت: پس از پذیرفته شدن اثر من در موزه هنر مدرن و معاصر تورین، از طرف چند مجموعه‌دار و گالری برای برگزاری نمایشگاه در ایتالیا دعوت شدم و هم اکنون در حال رایزنی برای این اتفاق هستیم. اما با توجه به شرایط فعلی کشور و وجود تحریم‌ها، مشکلات زیادی برای انتقال آثار وجود دارد. نقاشان نمی‌توانند به تنهایی از پس تمام مسائل سر راه خود برآیند و لازم است ارگانی وجود داشته باشد که به آنها در این زمینه کمک کند و ما امیدواریم چنین همکاری‌هایی صورت بگیرد.

 

فرشته ستایش موزه هنرهای معاصر و مدرن تورین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین