کد خبر: 28652 A

عاشقانه‌های کهن روی بوم تا تهی شدن کلمه از معنا / گالری گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

عاشقانه‌های کهن روی بوم تا تهی شدن کلمه از معنا / گالری گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری ساربان، طراحان آزاد، هما و سایه سر زدیم.

ایران آرت: نمایشگاه آثار ایرج اسکندری با عنوان «حکایت شیرین» در گالری ساربان، نمایشگاه علی شایسته با عنوان «یادِ موران» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی­‌های عذرا عقیقی بخشایشی با عنوان «سیاه بر تاریک» در گالری هما و نمایشگاه نقاشی­‌های نغمه قربانی با عنوان «نقشِ بی‌گره» در گالری سایه؛ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

او از سال­‌هایی دور حکایت می­‌کند

«ایرج اسکندری نقاش معاصر ایرانی در سال­‌های انقلاب به نقاشی فیگوراتیو و اجتماعی پرداخته و همچنین در همان دوران و در سال­‌های جنگ به نقاشی دیواری با مضامین انقلاب و جنگ پرداخته است. او پس از دوران جنگ و در طول دهه 70 با تمرکز بر تاریخ نقاشی مدرنیستی به تجربیاتی در حوزه نقاشی انتزاعی پرداخت و با مطالعه بر نقوش و مضامین کهن، آثار نمادینی را طول دهه­‌های بعد خلق کرد. ...»، بخشی از بیانیۀ نمایشگاه.

ایرج اسکندری با نقاشی­‌های انقلابی­‌اش شناخته شد و تصاویر خلق شده توسط او با مضامین مذهبی و اجتماعی همچنان در اذهان باقی مانده است. او در مجموعۀ اخیرش با عنوان «حکایت شیرین» به ترسیم اشعار نظامی از دل خسرو و شیرین و فرهاد پرداخته است.

در این نمایشگاه دو مجموعه آثار از نظر سبک وجود دارد؛ بخش اول به آثار انتزاعی او اختصاص دارد. آثاری که به طرح فرم­‌هایی انتزاعی و رنگ­‌هایی تکه­‌ای می‌پردازد. او در همین بخش از آثار، سه اثر بزرگ با سه رنگ اصلی دارد که با قطعاتی در ابعاد مختلف از آینه­‌های برش خورده، نقوشی را طراحی می­‌کند و همچنین سه اثر در ابعاد کوچک از مجموعه «پنجره­‌ها» که رنگ­‌هایی درخشان بر روی پس­‌زمینه­‌ای سیاه به نمایش گذاشته شده است.

اما در بخش دیگر او آثاری را به نمایش گذاشته است که به نمایش عناصر انسانی در فضایی برگرفته از مینیاتور ایرانی پرداخته است. این آثار بر روی مواد سخت متشکل از چوب حکاکی شده است. او دو اثر نیز در ابعاد بزرگ دارد که از هر دو بخش تبعیت می­‌کند. این دو اثر بر روی چوب با بافتی از کاه‌گل ساخته شده است اما با فیگور فضاسازی نشده و تنها فرمی است از یک در که کلونی بر آن آویخته شده است.

Iraj Eskandari (20)

تعدادی اثر نیز در ابعاد کوچک با عنوان «منطقه البروج» که از نظر تکنیک بسیار شبیه به بخش دوم است، اما از نظر فرم و عناصر به کار رفته کمی متفاوت است. در این آثار عناصری انسانی با فرم­‌های سخت هندسی به چشم می­‌خورد که حکایت­‌هایی از دوران گذشته را بازگو می­‌کنند.

ایرج اسکندری در نقاشی­‌هایش در بخش دوم به ترسیم آثاری پرداخته برگرفته از اشعار و حکایت­‌های خسرو و شیرین و همچنین داستان فرهاد. او به نقاشی حکایت‌های شیرین در قالب فرم­‌ها و تقسیمات هندسی و تخت­‌نمای تک رنگ­ و آشکارای مدرنیستی پرداخته است اما فضاسازی آثار او برگرفته از هنر نگارگری است. شکل قرارگیری عناصر در تصویر، همگانی بودن منشاء نور و پرسپکتیو خاص هنر نگارگری، همه در این بخش از آثار اسکندری دیده می­‌شود.

 نمایشگاه آثار ایرج اسکندری با عنوان «حکایت شیرین» تا 5 آذر در گالری ساربان به نشانی خیابان سهروردی شمالی، هویزه غربی، نبش خیابان یوسفی، شمارۀ 130 ادامه دارد.

 

برای خودم می­‌نویسم

علی شایسته در نمایشگاه جدیدش با عنوان «یادِ موران» برخورد متفاوتی با متریالش داشته او بر اثر تکرار نقوشی منظم، متکثر و متراکم به بافتی متشکل از خط و نقطه رسیده است که این نقوش هندسه­‌ای شبیه به یک عبارت یا شکلی از یک عنصر عینی را ساخته­‌اند.

او در بیانیۀ نمایشگاهش ذکر کرده که در سال­‌های متمادی یادداشت­‌های بسیاری برای خودش نوشته و بخشی از آنها را آرشیو کرده و این نمایشگاه در پی بازگشت او به این نوشته­‌ها و ادامۀ نوشتن­‌های شخصی است. او سعی کرده خطوطی را با تراکم و ریتمی پیوسته همچون حروف الفبا کنار هم گذاشته و طرحی از یک یادداشت طولانی و مستمر را ساخته است. علاوه بر آن در برخی آثار کلمات یا جملات مختصری را با این ترکیب مشخص و یا در دل این نقوش مکتوب کرده است؛ جملاتی همچون «کمکم کن»، «چقدهقشنگهدنیا»، «گوزیده باد اندر جهان هم در نهان هم عیان» و غیره.

Ali Shayeste (15)

انتظار می­‌رود یادداشت­‌های یک نقاش که با متریالی همچون بوم، رنگ و قلمو سروکار دارد همچون آثار شایسته مرکب بر روی پارچه­‌های رنگی باشد تا ترکیب کلماتی روشن و خوانا.

علی شایسته در «یاد موران» ویدئویی را به نمایش می­‌گذارد که در این ویدئو اشعاری با نوایی آرام خوانده می­‌شود و حکایت موری را سر می­‌دهد که توسط شخصی کشته می­‌شود. این نقوش حکایت هزاران مورچه­‌ای را دارند که در جهان وجود دارند و زندگی می­‌کنند. مورچه­‌هایی که در کنار اجتماع خود اشکال مختلفی را می‌‌سازند. این عناصر کوچک و جزئی در پیوستن با هم یک کل واحد و به هم وابسته را می‌­سازند. این کل پیوسته فرمی از یکی از عناصر موجود در جهان را می­‌سازد فرمی شبیه به یک حیوان، یک مکان یا یک انسان. این فرم از جزء به کل می‌­رسد و پس از پیوستن موران از ماده تبدیل به صورتی موجود در جهان می‌­شود.

نمایشگاه آثار علی شایسته با عنوان «یادِ موران» تا 6 آذر در گالری طراحان آزاد برپاست. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شمارۀ 5 قرار دارد.

 

سیاه مشق

نمایشگاه نقاشی خط عذرا عقیقی بخشایشی با عنوان «سیاه بر تاریک» در گالری هما برپاست. این نمایشگاه آثار اخیر عقیقی را در زمینه نقاشی حروف فارسی در بر دارد. عقیقی به نمایش و ترسیم حروفی به هم پیوسته می­‌پردازد، این حروف ریتمیک و آهنگین گاهی به پایین می­‌ریزند و گاهی به مرکز تصویر و گاه متلاشی و از مرکز به اطراف پراکنده می­‌شوند.

نمایشگاه «سیاه بر تاریک» ترکیبی از حروف در ابعاد بزرگ است، این حروف در جایی تراکم می­‌یابند و آنچنان در هم تنیده می­‌شوند که سطحی از سیاهی را بر تیرگی می­‌سازند. در اکثر آثار کنتراست بسیار زیادی میان دو سطح سفید و سیاه به چشم می­‌خورد این سطوح متضاد بدون آمیختن به رنگی تنشی میان فضای مثبت و منفی ایجاد می­‌کنند. اما در برخی دیگر علاوه بر نقش سیاه و سفید بر روی بوم تک رنگ­‌های آبی و قرمز نیز دیده می­‌شود که از میان حروف سیاه خودنمایی می­‌کنند.

نمایشگاه آثار عذرا عقیقی در گالری هما

در بخشی از بیانیۀ نمایشگاه آمده است؛ «... سیاه مشق زاییدۀ ابتکار کتابت‌نویسانی بود که دریافته بودند در خلق نوشتار، زیبایی ارحج بر هر معنایی­‌ست؛ برای ایشان توالی‌نویسی یا سوارنویسی کلمات ناب­‌ترین صور نوشتن را نمایندگی می­‌کرد ...» در اینجا فرم بر محتوا ارجحیت می­‌یابد و این امر در تاریخ فرهنگی کشور ما امری بعید است چرا که همیشه محتوا بر صورت ارجح بوده است. «... سری «سیاه بر تاریک» را باید در امتداد این سنت مشاهده کرد، هنرمند در این دوره بر آن­‌ست تا به جای پرداختن به شاعرانگی کلمات و ترکیبات تصویری، انتزاع و اتمسفر را جایگزین زیبایی­‌نویسی کند و در این کنش تا آنجا پیش می­‌رود که گاه به صفحات سیاه می‌رسد ...»

عقیقی در این آثار از سطح سفید شروع می­‌کند و با استمرار و سیاه مشق کردن برخی از حروف، صفحه سیاه می­‌شود و تنها گوشه­‌هایی از خط کوفی در کنار آثار، قابل رؤیت است و امتداد حروف پر تکرار، پایان بخش سیاه مشق است.

نمایشگاه آثار عذرا عقیقی بخشایشی با عنوان «سیاه بر تاریکی» تا 6 آذر در گالری هما برپاست. گالری هما در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، شمارۀ 8 واقع شده است.

 

نقاشی فرش

نمایشگاهی از نقاشی نقشه فرش در یک وایت باکس (گالری) می­‌تواند جدید و غیر منتظره باشد. فرش در کشور ایران در طول تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار است و نمایش نقشه­‌های آن در یک فضای هنری نباید عجیب باشد اما از آنجایی که در تاریخ هنر جهان اسمی از هنرهای خاص بومی شرق به میان نیامده و آنها در نهایت در قالب هنرهای دستی قرار گرفته­‌اند کمی بعید به نظر می­‌رسد.

دو مسئله در اینجا مطرح می­‌شود؛ اول این­که تاریخ‌نویسان هنر که تماما غربی هستند، هنرهای کاربردی را در رسته هنرهای زیبا (فاین آرت) قرار نمی­‌دهند و به گفتۀ کانت هنر باید فاقد هر نوع غایتی باشد و تنها برای حظ بصری ساخته شده باشد؛ بنابراین هنر کاربردی هنر محسوب نمی­‌شود چون غایتی جز زیبایی دارد. دوم این­که در ایران نیز نظریه­‌پردازانی برای هنرهای کاربردی که در قالب هنر سنتی یا دستی خوانده و شناخته می­‌شوند چندان نظریه­‌ای را صادر نکرده و مکتوب زیادی ننوشته‌اند تا این­که این دسته از هنرها از دهۀ 70 در دانشگاه­‌ها در شاخۀ هنرهای سنتی تدریس می­‌شود، نه حتی در قالب هنرهای زیبا.

بنابراین برگزاری نمایشگاه­‌هایی با زمینۀ هنرهای سنتی در فضایی خاص هنرهای زیبا همچون گالری، می­‌تواند کمی ساختارشکنانه باشد و جایگاه هنرهای دستی را کمی دچار تغییر کند.

نغمه قربانی در نمایشگاهی با عنوان «نقش بی گره» در گالری سایه به نمایش نقشه­‌های فرش­‌هایی دست می­‌زند که در طول سال­‌ها فعالیت او برای بافت فرش طراحی شده­‌اند. او در این نمایشگاه نقشه­‌های فرشی را که طراحی کرده در قالب اثر هنری به نمایش می­‌گذارد. او در این آثار به طراحی نقوشی برگرفته از نقوش فرش منطقۀ قشقایی می­‌پردازد. این نقوش اغلب سمبولیک و نمادین و برگرفته از نمونه­‌های واقعی آن در طبیعت هستند، نقوشی از گیاهان خاص، درختان بلند و مردی سوار بر اسب.

Naghme Ghorbani (14)

قربانی در این نمایشگاه تعدادی اثر در ابعاد متفاوت به نمایش می­‌گذارد این آثار از ترکیب­‌بندی متفاوت از طرح­‌های فرش هستند و بر خلاف فرش­‌های ایرانی که اغلب مرکزگرا و متحد المرکز هستند؛ در برخی نقاط اثر، بخشی از یک بافت بزرگ‌تر در نقوش ترکیب‌­بندی خاصی دارد و از قالب عمومی طرح­‌های فرش ایرانی خارج شده است و همچون تابلوی نقاشی می­‌ماند.

نمایشگاه نغمه قربانی با عنوان «نقش بی‌­گره» تا 30 آبان در گالری سایه ادامه دارد. گالری سایه در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شمارۀ 21 قرار دارد.

گالری هما گالری ساربان سارا ساسانی ایرج اسکندری عذرا عقیقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین