کد خبر: 2853 A

رنگ بازی کودکان و نوجوانان در یک بوستان / "من درختم؛ تو بهار" روی دیوار بوستان مریم رفت

 رنگ بازی کودکان و نوجوانان در یک بوستان / "من درختم؛ تو بهار" روی دیوار بوستان مریم رفت

کارگاه گروهی نقاشی دیواری با عنوان "من درختم تو بهار" در بوستان مریم با حضور جمعی از هنرمندان کودک و نوجوان و اساتید هنر تصویرسازی برگزار شد.

 

ایران آرت: بوستان مریم در روزهای پایانی سال 95 به استقبال سال جدید می‌رود. دیوارهای این بوستان در روزهای پنجشنبه و جمعه 19 و 20 اسفند با نقاشی 25 کودک و نوجوان هنرمند و همچنین هنرمندان برجسته تصویرسازی کودکان و نوجوانان نقاشی شد.

سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت روز درختکاری و همسو با برنامه‌ها و رویدادهای کلان شهر تهران در طرح استقبال از  بهار (رویداد سالانه هنرهای شهری بهارستان) از کارگاه گروهی نقاشی دیواری با عنوان "من درختم تو بهار" در بوستان مریم حمایت کرده است.

عصر جمعه در بوستان مریم هنرمندان نقاش در سنین مختلف حضور داشتند که هر کدام مشغول نقاشی از یک درخت روی دیوارهای پارک بودند. در بخشی از این بوستان کودکان نقاشی‌های خود را از یک درخت می‌کشیدند و پدر و مادرها آنها را تشویق و راهنمایی می‌کردند اما کشیدن نقاشی به طور کامل بر عهده خودشان بود.

در کنار کودکان؛ نوجوانان به طور گروهی و کارگاهی چند نقاشی از درخت‌های مختلف کشیده و در حال تکمیل آن بودند. در نقاشی‌های نوجوانان درخت‌ها سرسبز و شاداب و با پرندگانی با رنگ‌های شاد و جذاب به چشم می‌خورند که پس زمینه تمامی این نقاشی‌ها خاکستری تیره و متمایل به مشکی است.

کمی آن طرف‌تر گروه سنی نوجوانان بیشتر می‌شد آنهایی که در مرز جوانی هستند و به طور حرفه‌ای‌تر از درخت‌ها طراحی و نقاشی می‌کنند.

کارگاه نقاشی دیواری با عنوان

رضا عبدلی که سرپرستی نقاشی نوجوانان را بر عهده دارد درباره چگونگی شکل‌گیری این نقاشی‌ها به ایران آرت گفت: در ابتدا نوجوانان هنرمند شروع به رنگ بازی کردند و زمانی که رنگ‌های متنوعی ایجاد شد شروع به کشیدن درخت‌ها کردند و رنگ‌های اضافی با رنگ خاکستری تیره پوشیده شد. در این کارگاه برخلاف نقاشی‌های دیگر عمل کردیم؛ ابتدا رنگ کردیم و بعد به طراحی رسیدیم.

این هنرمند اشاره کرد: نقاشی‌های هنرمندان نوجوان به صورت کارگاهی و گروهی شکل گرفته است و یک نقاشی متعلق به تمامی بچه‌های گروه است؛ زیرا هر نقاشی قسمتی از نقاشی را بر عهده گرفته است که در آن تخصص بیشتری دارد. انجام کار گروهی برای اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد و هنری مانند نقاشی می‌تواند در به وجود آمدن روحیه جمعی و گروهی نقش به سزایی داشته باشد.

در قسمت دیگری از پارک 20 هنرمند شاخص تصویرسازی کودکان، مشغول کشیدن طرح‌ها و نقاشی‌های خود هستند تعدادی از آنها کار خود را به پایان رسانده‌اند و تعدادی هم مشغول تمام کردن جزییات کارهای‌شان هستند.

چهره‌های آشنایی از جمله اکبر نیکان‌پور، محمدرضا فیروزه‌ای، رضا هدایت و ماهنی تذهیبی به چشم می‌خورد. به سراغ اکبر نیکان‌پور می‌رویم که کار خود را به پایان رسانده است تا با او گفت‌وگو کوتاهی داشته باشیم.

نیکان‌پور توضیح کوتاهی درباره اثر خود داد و گفت: بهار را با فرم و رنگ کشیدم و سعی داشتم تکنیک مدرن و آزادی را در اثرم به نمایش بگذارم. فرم‌هایی که به شکل تپه در اثر دیده می‌شود فرم هایی از زمین هستند زیرا نمی‌خواستم زمین را صاف و مسطح بکشم.

این هنرمند پیشکسوت عرصه تصویرسازی کودکان ادامه داد: چندین سال پیش اعتقاد داشتم که شهر ما خاکستری است و رنگ ندارد اما خوشبختانه سازمان زیباسازی فعال شده است و با اینکه با تاخیر زیادی به فکر زیباسازی و رنگ دادن به شهر افتادیم، اما باز هم اتفاق خوبی است. سازمان زیباسازی به همراه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با پروژه‌هایی پربار و گسترده در حال زیبا کردن و رنگ دادن به شهر تهران هستند. رنگ به زندگی ما شادی و نشاط و آرامش می‌آورد و ما با دیدن رنگ‌ها جانی دوباره می‌گیریم.

او در پایان گفت: دانشجویان هنر نقاشی و اساتیدی که در این پارک گردهم آمدند، عاشقانه کار می‌کنند؛ ما هنرمندان دوست داریم که در کنار یکدیگر باشیم زیرا دنیای ما دنیای تعامل است ما زمانی که زیست هنری داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. هنرمندان انسان دوست هستند و با آثار خود دوستی و محبت را بین مردم گسترش می‌دهند.

کارگاه نقاشی دیواری با عنوان

ماهنی تذهیبی تصویرگر دیگری که در قسمت دیگری از بوستان مریم مشغول به پایان رساندن کارش است درباره اثر خود گفت: در این اثر هم به دنبال فضای شخصی کارهایم رفتم و استفاده رنگ‌ها نیز حس شخصی من را تداعی می‌کند. همچنین به این موضوع فکر کردم که سال نو و درختکاری با اثرم هماهنگ باشد. طراحی درخت حس زنده بودن، رویش و برگ نو را در اثر به تصویر کشیدم.

او درباره پرنده‌ای که در اثرش به چشم می‌خورد، توضیح داد: هنر تصویرسازی ابزاری تاثیرگذار برای بیان واقعیت درونی افراد است. این پرنده از روحیه تصویرگرانه من می‌آید؛ می‌خواستم به عناصر تصویری حس زندگی بدهم و پرنده را با صورت انسان ترکیب کردم. همچنین درخت و پرنده با اسم زیبای کارگاه یعنی "من درختم تو بهار"؛ هماهنگ شده و انگار این جمله‌ای است، میان درخت و پرنده و یا جمله‌ای میان نقاشی و مخاطب.

این هنرمند تصویرگر در پایان صحبت‌هایش گفت: زیباسازی شهری آثار هنری را از گالری‌ها و خانه‌ها به شهر می‌آورد تا مخاطب عام هم بتواند روی دیوارهای شهر؛ اثری هنری مشاهده کند و از دیدن تصویرهای کلیشه‌ای و تکراری دیوارها رها می‌شود.

لازم به یادآوری است این رویداد در راستای سالانه هنری «بهارستان» سازمان زیباسازی شهر تهران با حضور اکبر نیکانپور، محمد رضا فیروزه‌ای، رضا هدایت، محمد رضا قربانی اقدم، سیروس آقاخانی، کمال طباطبایی، پژمان رحیمی، کیوان عسگری، رضا عبدلی، عرفان شهیاد، مصطفی سلطانی، موحد بیرانوند، بنفشه احمدزاده،  مانلی منوچهری، ماهنی تذهیبی، نرگس دلاوری، نگین احتسابیان، سمیرا طیبا، ساره ارباب معروف و مینا غفاری برگزار شد.

آثار حاصل از این کارگاه در دو قطعه نقاشی دیواری به مساحت 470 متر مربع و 280 مترمربع در اضلاع غربی و شرقی بوستان مریم به نمایش در خواهد آمد و در نهایت آثار این کارگاه در قالب کتاب ارائه خواهد شد.

 

 

سالانه بهارستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین