کد خبر: 27955 A

هنر زن خانه‌دار یا نقاش پیشرو و رادیکال / نمایشگاه آثار بهجت صدر در لندن

هنر زن خانه‌دار یا نقاش پیشرو و رادیکال / نمایشگاه آثار بهجت صدر در لندن

نخستین نمایشگاه آثار بهجت صدر در انگلستان برپا است.

ایران آرت: نمایشگاهی از  آثار بهجت صدر با نام  Dusted Waters  در لندن برپاست. این نمایشگاه که از 27 سپتامبر در بنیاد فرهنگی موزاییک روم به نمایشگاه گردانی مراد منتظمی برگزار شده است، نخستین نمایش انفرادی آثار صدر در انگلستان است.

این نمایشگاه نشان دهنده پس زمینه‌ای از زندگی و آثار یک زن هنرمند ایرانی است که جلوتر از زمان خود حرکت می‌کرد.

صدر به عنوان یک هنرجوی جوان، در سال 1967 نخستین نمایشگاه خود را با نقاشی‌های انتزاعی در تهران برگزار کرد که  برای آن زمان بسیار رادیکال بود. آثاری که با نوارهای سیاه و آینه شکل گرفته بودند، اما منتقد برجسته آن زمان، کریم امامی، این آثار را هنر زن خانه‌دار نامید.

نمایشگاه  Dusted Waters یک نگاه صمیمی به زندگی و کار بهجت صدر دارد، زنی که از بسیاری جهات پیشرو بوده است. این هنرمند انتزاعی به عنوان پیشگام هنر انتزاعی در ایران و یکی از اولین هنرمندان و اساتید زن است که در اوایل دهه 1960 در صحنه بین‌المللی ظاهر شده و آثار او در بی‌ینال ونیز به نمایش درآمد.

مراد منتظمی که پیش از این در سال 2016 نمایشگاه بزرگی از آثار صدر در گالری‌های آب انبار و آریا در تهران برگزار کرد، نام این نمایشگاه را بر اساس یکی از اشعار صدر انتخاب کرده است که در آن به الهامات هنرمند از طبیعت و به ویژه زمین و آب اشاره شده است. در این مجموعه علاوه بر نقاشی‌های صدر، یادداشت‌ها و عکس‌های شخصی او نیز قابل مشاهده است.

نمایشگاه از سه بخش تشکیل شده است که منعکس کننده تاثیرات مهم سه شهر در شکل‌دهی زندگی صدر است. رم در دهه 1950 که صدر توسط هنرمند مشهور ایتالیایی روبرتو مولی آموزش دیده بود. دهه 60 و 70 میلادی در تهران و سال‌های پس از انقلاب در پاریس. او باقی عمر خود را در پاریس گذراند و تا سن 85 سالگی در کورسیا زندگی می‌کرد.

نمایشگاه آثار بهجت صدر تا 17 آذرماه در لندن ادامه دارد.

 

بهجت صدر کریم امامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین