کد خبر: 27858 A

فانتزی‌های وحشت تا جهان پویای مردگان / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

فانتزی‌های وحشت تا جهان پویای مردگان / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری ویستا، شیرین، آ و فرمانفرما سر زده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی نفیسه عمران با عنوان «دستانِ دست­‌ها» در گالری ویستا، نمایشگاه نقاشی­‌های زهرا امیریگانه با عنوان «گذشته ن­گذشته» در گالری شیرین یک، نمایشگاه مرجان ترابی با عنوان «نابودگی» در گالری آ و آثار حمید حلیمی با عنوان «رخ.داد» در گالری فرمانفرما، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

 

فانتزی وحشت

"سرزمین عجایب" لوئیس هاین یکی از داستان­‌های تخیلی و فانتزی تاریخ ادبیات جهان است که در مورد سرزمینی صحبت می­‌کند که هیچ مصداق خارجی ندارد. دنیایی راز آلود با ساکنینی عجیب؛ حیواناتی که مثل انسان حرف می­‌زنند، مثل انسان رفتار می­‌کنند و مثل انسان زندگی می­‌کنند.

نمایشگاه نفیسه عمران با عنوان «دستانِ دست­‌ها» در گالری ویستا، دنیایی عجیب و غیر معمول را تصویر می‌کند. در این نمایشگاه با تصاویری رنگی تا حدودی فانتزی و در عین حال ترسناک مواجه می­‌شویم؛ ترسی که در پس نقاب خوش آب و رنگ ظاهر گول‌زننده دنیای انسان­‌ها پنهان شده است.  «... از خواب بیدار می­‌شویم و خود را در چمنزاری متلاطم می­‌بینیم، حیران و سرگشته، تنها و سرد، خسته و خاموش و گاهی آشفته و بی‌قرار ... راز با زندگی‌شان اجین است و هرگز آن را در نخواهیم یافت. هر چقدر بیشتر نگاه می­‌کنیم بیشتر دچار وهم می­‌شویم ... ما یکی از آن­ها هستیم، اما کدامیک؟! ... »

راز عجیب موجوداتی که گاه انسان­‌هایی در قالب حیوان می­‌شوند و گاه برعکس حیواناتی هستند که رفتار انسانی دارند. دنیای عجیبی که در آن کودکی از چنگال انسان­‌های خوک­‌وَش می­‌گریزد و یا زنی که در میان موش­‌های خاکستری محاصره شده است و همچنین مردی که با گلی در دست به مبارزه طلبیده می­‌شود.

کنش­‌های مبارزه‌طلبانه و جنگجویانه در برخی از آثار در کنار تعدادی دیگر که توأم با آرامشی شک‌برانگیز هستند، تضادی عمیق میان آثار ایجاد می­‌کند. شوریدگی، هیاهو و وحشت سوژه­‌های اثر در مقابل آرامش نهفته در برخی دیگر موجب ترس از وقوع یک خیزش می­‌شود. خیزش برای یک انقلاب سهمگین، انقلابی فانتزی.

نمایشگاه نقاشی نفیسه عمران در گالری ویستا

اما حالت­‌های انسانی حیوانات سرزمین «دستانِ دست­‌ها» کمی اغراق شده است و با دنیای واقعیت فاصله دارد. در اتاقی مجزا نقاشی­‌هایی قرار دارد که تحت تأثیر نورپردازی رنگی آن؛ اتاق دنیای خرگوش همراه آلیس در سرزمین عجایب را تداعی می­‌کند. اما پیش از اینکه بیش از اندازه غرق در دنیای فانتزی بشویم صدایی نامفهوم و وهم­‌انگیز مخاطب را به سرعت از دنیای شیرین تخیل بیرون می­‌کشد و به دنیای واقعی انسان­‌ها مملو از رخدادهای دردناک و واقعی پرتاب می­‌کند.

در این مجموعه در پرداختن آثار ظرافت­‌هایی دیده می­‌شود که قابل توجه است و نباید از نظر دور بماند. این آثار اغلب در فضایی یک‌دست و بدون پلان­‌بندی طراحی شده­‌اند و فاقد پس­‌زمینه یا فضاسازی خاص و روایت‌گر هستند.

نمایشگاه نفیسه عمران با عنوان «دستانِ دست‌­ها» تا 14 آبان در گالری ویستا ادامه دارد. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 قرار دارد.

 

مکان­‌هایی درگذشته

نمایشگاه زهرا امیریگانه با عنوان «گذشته ن­گذشته» در گالری شیرین یک برپاست. این نمایشگاه در عنوان حاوی ابهامی­‌ست که به نظر می­‌رسد ایده هنرمند این آثار را به روشنی و موجز توضیح می­‌دهد.

امیریگانه در آثارش به تصویر کردن مناظری شهری پرداخته و با زاویه­‌ای متفاوت به ساختمان­‌ها و سازه­‌های متراکم شهری که ماحصل دوران پس از انقلاب صنعتی است، پرداخته. شهرهای امیریگانه متروکه و تاریخ گذشته به نظر می­‌رسند این شهرها بر روی آب تصویر شده­‌اند. انعکاس ساختمان­‌ها بر روی آب به نگاهی از درون به بیرون اصرار دارد و شناور بودن این بناها بر روی آب ماهیت آنها را متزلزل می­‌کند.

شهری رو به اضمحلال با نگاهی به درون پوسیده و عناصر زندۀ آن شهر. شهری فاقد انسان و هر جنبنده­‌ای در آن و چهرۀ ساختمان­‌هایی مجزا و یگانه در هر گوشه­‌ای. این ساختمان­‌ها در نقطه­‌ای از جهان و برهوت تاریخ رها شده­‌اند اما خاطره و حضور آنها ذهن انسان معاصر را رها نکرده است.

این شهر و ساکنین بناهای مطرود شدۀ آن، ما را در جایی از تاریخ دنبال می­‌کنند و به زندگی خود در کنار ما ادامه می­‌دهند و ما تنها تصور می­‌کنیم که با بی­‌توجهی آنها را به شی­‌ای متروکه تبدیل کرده­‌ایم.

Amir yegane (4)

سازه­‌های امیریگانه از نظمی هندسی و چشمگیر برخوردارند. سازه­‌هایی که هیچ­گونه انعطافی برای احیا و زنده شدن دوباره ندارند. آنها در تاریخ متولد و در تاریخ نیز رها شده­‌اند و ما را به مطالعه و بازنگری در تاریخ گذشتگان وا می­‌دارند.

ساختمان­‌های منقبض شدۀ مجموعۀ «گذشته ن­گذشته» به آشنایی­‌زدایی از ساختمان­‌های زنده و مستقر دوران جدید نیز دست می­‌زنند و مخاطب را به گذشته­‌ای می­‌رساند که هنوز وجود دارد.

نمایشگاه زهرا امیریگانه با عنوان «گذشته ن­گذشته» تا 23 آبان در گالری شیرین یک ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره 5 واقع است.

 

مرگ و فلسفه

انسان همیشه به دنبال جاودانگی بوده است. نامیرایی در اساطیر تمدن­‌های بزرگ جهان تنها خاص چند شخصیت اساطیری است؛ بنابراین مرگ و عدم جاودانگی هراس همیشگی و همراه انسان بوده است. ترس از مردن و درگذشتن.

اما همیشه باور عمومی مردم این بوده که روح مردگان و ساکنان دیگر جهان در دنیای زندگان و در کنار بستگان حاضر است. مرگ مرده را سرگردان و زنده را فراموش کار می­‌کند.

مرجان ترابی در نمایشگاهی با عنوان «نابودگی» به مرگ و فلسفه حضور آن در دنیای امروز می­‌پردازد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «مرگ انسان­‌ها را ارزشمند و رقت‌انگیز می­‌کند. آنچه آنها را به حرکت وامی­‌دارد شرایط شبح‌وارشان است. هر کاری که انجام می­‌دهند، ممکن است آخرین کارشان باشد؛ هیچ چهره­‌ای نیست که مانند چهره­‌ای در خواب در آستانۀ محو شدن نباشد. برای انسان­‌های فانی همه چیز ارزش چیزی بازگشت­­‌ناپذیر را دارد.»

در آثار نقاشی و طراحی مرجان ترابی انسان­‌هایی سرگشته همچون شبح در اطراف زندگان در حال چرخش و بروز هستند. زندگان در دنیای منزوی و انفرادی مدرن مسخ شده­‌اند و خود را سرگرم روزمرگی کرده­‌اند اما انسان­‌هایی فاقد تجسد، حضوری غیر فیزیکی و خارجی دارند.  آنها در اطراف ما در دنیایی موازی زندگی می‌کنند و در مقاطعی با ما همراه می­‌شوند.

Marjan torabi (22)

مردگان همچون زندگان جریان دارند، پویا هستند و دائم در حرکتند، اما انسان تک‌ساحتی قرن جدید گرفتار شده در زیستی استاندارد و ایزوله شده، پس از مدتی بی‌توجه به همه رخدادهای جهان سرد و بی­‌روح می‌شود.

آثار ترابی در ابعاد کوچک، شامل طراحی­‌ها و نقاشی­‌های کوچک اندازه هستند که دنیای پس از مرگ را بازنمایی می‌کنند که هنوز در جهان زندگان جریان دارند. آنها به زندگی‌شان در این دنیا ادامه می­‌دهند و تنها تجسد نیافته­‌اند.

در نقاشی­‌های ترابی گاهی سایه حضور مردگان تا اندازه­‌ای سنگین می­‌شود که زندگانِ نقاشی­‌های او را تحت سیطره قرار می­‌دهند. تضادی در آثار او دیده می­‌شود که می­‌تواند مورد توجه قرار گیرید؛ انسا­ن‌های زنده و در حیات نقاشی­‌های مرجان ترابی اغلب منزوی، بی‌تحرک و ساکن هستند، اما ارواح مردگان و فاقد حیات اغلب در حال حرکت، پویا و پر جنب و جوش هستند. این تضاد با توجه به تأثیر حضور انسان زنده بر خودش و جامعه‌اش در مقابل فقدان تأثیر حضور نامرئی درگذشتگان، شایان توجه است.

نمایشگاه مرجان ترابی با عنوان «نابودگی» در گالری آ تا 15 آبان ادامه دارد. گالری آ در خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 قرار دارد.

 

بازنگری از درون

حمید حلیمی در نمایشگاه اخیرش با عنوان «رخ­.داد» در گالری فرمانفرما به واکاوی درون انسان می­‌پردازد. او چهره­‌هایی را به تصویر می­‌کشد که از درون کالبدشکافی شده­‌اند و هنرمند به تجزیه عناصر وجود سوژه­‌های اثرش پرداخته است.

«رخ.داد» انسان­‌های تغییریافته­‌ای را نشان می­‌دهد که در جریانی بلند مدت دچار تحول شده­‌اند و رخدادی در آنها رخ داده است. چهره­‌هایی مونوتون و تک رنگ که درخششی در این رخداد را نشان نمی­‌دهند.

سوژه­‌های نقاشی­‌های حلیمی پس از اثربخشی رخداد، دچار آشفتگی در ظاهر هستند و با چهره­‌هایی ویرانگر به ویرانی جهان دست می­‌زنند. آنها هستند، اما انگار نیستند. انگار دائم در حال شدن از ماده به صورت هستند. هر روز تحلیل می­‌شوند و دوباره شکل می­‌گیرند و این سیر شدن از وضعیت بالقوه به بالفعل در طول زمان تکرار و تکرار می­‌شوند.

Hamid Helmi (6)

چهره­‌هایی کش آمده، متزلزل و متصل به زمان و کشیده شده در میان گذشته و آینده. این انسان­‌ها از گذشته آمده­‌اند و در پی وقوع اتفاقی، زمان حال را سپری می­‌کنند و به آینده نیز می­‌روند. سو‍ژه­‌های اثر منقبض نشده‌اند و با نگاهی شورش­‌گر به مخاطب و داوری او چشم دوخته­‌اند. گاهی درون و هستی خود را ظاهر و به بیرون نیز منتقل می‌کنند و برخی دیگر با ظاهری مصمم و مطمئن بدون رازگشایی از درون به مخاطب چشم دوخته­‌اند.

آثار حلمی با ابعادی واحد به نمایش شرایطی گذرا و تکرار شونده می­‌پردازد و حالاتی از گذر زمان را نشان می‌دهند. آثار گامی به گذشته برمی­‌دارند و گاهی در حال و آینده قدم می­‌زنند. آنها اغلب زنانی هستند که در حال تغییر و تحول از درون به بیرون هستند و جز جز بدن آنها متحول می­‌شود.

نمایشگاه آثار حمید حلمی با عنوان «رخ.داد» تا 25 آبان در گالری فرمانفرما ادامه دارد. گالری فرمانفرما در خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند،‌ کوچه اعرابی 2 قرار دارد.

 

 

 

نفیسه عمران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین