کد خبر: 27597 A

هنر خاص فقط برای خیابان ولی‌عصر

هنر خاص فقط برای خیابان ولی‌عصر

رامیار منوچهرزاده گفت که «ولیعصر، پوشه‌ی اول» نمایشگاهی با هدف ورود هنرمندان به فضای حرفه‌ای ارائه اثر است.

ایران آرت: مجموعه‌ای با نام «ولیعصر، پوشه‌ی اول» که توسط رامیار منوچهرزاده گردآوری شده است، این روزها در 3 گالری آریا، آتبین و Ag به نمایش درآمده است. منوچهرزاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه‌ها گفت: این پروژه از 2 سال قبل با همراهی آریا اقبال برنامه‌ریزی شد و قصد داشتیم به شکل گسترده‌تری آن را برگزار کنیم، اما محدودیت‌های مختلف باعث شد پروژه در همین حد شکل بگیرد.

منوچهرزاده ادامه داد: سال گذشته با اعلام فراخوانی توسط گالری آریا، علاقه‌مندان به شرکت در این پروژه اعلام آمادگی کردند و در نهایت 18 نفر برای شرکت در دوره آموزشی انتخاب شدند. این کلاس‌ها فضایی متفاوت از عرف رایج آموزش هنر در ایران داشت و ارتباط مداوم بین هنرجویان و من باعث شکل‌گیری یک کار تیمی شد که نتیجه آن روی دیوار سه گالری رفت.

منوچهرزاده افزود: مبنای این پروژه یک کار آموزشی بود که نتیجه آن ورود هنرمندان به فضای حرفه‌ای باشد. ما قصد داشتیم ایده‌های هنرمندان را در طول زمان پرورش دهیم و چگونگی معرفی و نمایش آنها را بررسی کنیم. این موضوعی است که نه در دانشگاه و نه در فضاهای دیگر آموزش داده نمی‌شود و نقصان آن همیشه وجود داشت.

او با اشاره به تصویر محور بودن این مجموعه گفت: از ابتدا قرار بود هنرجویان با عکس یا ویدئو کار کنند. اما منظور ما این نبود که حتما عکس‌ها توسط خود هنرمند تهیه شوند. آنها مجاز بودند از تصاویر موجود در منابع مختلف استفاده کرده و به شیوه‌های فاین‌آرت، اثر جدیدی به وجود آورند. اغلب ما هنوز بر اساس باورهای قبلی خودمان کار می‌کنیم و مسائلی برای ما نهادینه شده است، اما در این پروژه تلاش کردیم باورهای شرکت‌کنندگان را نسبت به هنر کمی تغییر دهیم.

منوچهرزاده با اشاره به اهمیت نحوه نمایش آثار هنری گفت: ایده، پرورش آن و خلق اثر هنری، در نهایت 50 درصد یک کار هنری است و 50 درصد باقیمانده به نحوه پرزنت کردن آن بستگی دارد. در موفقیت و بیان کامل یک اثر هنری، مسائل متعددی مانند نحوه نمایش، محل گالری و... تاثیر دارد که ارائه نهایی اثر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

منوچهرزاده افزود: متاسفانه هنرجویان در دانشگاه فقط با شکل‌گیری پروژه آشنا می‌شوند اما اینکه چگونه آن را نمایش دهند تا مخاطب را جلب کند و مفهوم آن بهتر درک شود، آموزش نمی‌بینند. ما هنوز در قالب‌های مدرنیستی پاسپارتو و قاب مانده‌ایم، اما نحوه قرار دادن اثر در فضا و مسائل متعددی که می‌تواند کار را برای مخاطب جذاب کند را یاد نگرفته‌ایم. حتی گالری‌ها نیز آثار را به شیوه رایج چند دهه پیش نمایش می‌دهند.

او با بیان اینکه بزرگترین نقصان هنر ما، شکل اجرا و ارائه است، گفت: هنرمندان باید کمک کنند تا از این مسئله عبور کنیم و به مسئله اجرا و پرزنت نگاه دیگری داشته باشیم تا بتواتیم طیف گسترده‌تری از مخاطب را جذب کنیم.

منوچهر‌زاده درباره نام این پروژه گفت: از اواسط کار تصمیم گرفتیم گالری‌هایی که در بستر خیابان ولیعصر قرار دارند را انتخاب کنیم تا نمایش این پروژه مانند جشنی برای این خیابان باشد. برای نمایش پروژه‌های بعدی هم خیابان‌هایی مانند انقلاب و شریعتی را در نظر داریم که در صورت فراهم شدن شرایط، این کار انجام خواهد شد.

گفتنی است نمایش پروژه «ولیعصر ؛ پوشه‌ی اول» تا 7 آبان‌ماه در گالری‌های آریا، آتبین و Ag برقرار است.

 

 

 

گالری آریا گالری آتبین گالری Ag رامیار منوچهر زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین