کد خبر: 27296 A

نگارگری روی کاغذ روزنامه / روایت یزدان سعدی از نمایشگاه «تهران تایمز» در گالری سیحون

نگارگری روی کاغذ روزنامه / روایت یزدان سعدی از نمایشگاه «تهران تایمز»  در گالری سیحون

نمایشگاه نگارگری یزدان سعدی روی کاغذ روزنامه در گالری سیحون برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی، در گالری سیحون برپاست. این هنرمند در این باره به ایران آرت توضیح داد: نام این نمایشگاه «تهران تایمز» است که قبل از هرچیز به خاطر گرافیک خوب این روزنامه در گذشته این نام را انتخاب کردم. دومین بخش کار نگاه دوباره به نگارگری ایران است.

وی افزود: همیشه در نگارگری ایرانی، با متن فارسی و تصویرسازی سر و کار داریم ولی این بار از متن انگلیسی استفاده کردم. هدفم از این کار، این بود که ساختار را بشکنم زیرا دیگر در این کارها نیازی به خواندن متن وجود ندارد تا مخاطب بتواند کاملا تحت تاثیر نقاشی باشد.

این هنرمند گفت: علی‌رغم زندگی در قرن ۲۱ و احاطه شدن با اخبار فاجعه، معتقدم ما هنوز داریم به سبک آدم‌های قدیمی زندگی می‌کنیم. آدم‌هایی که به نشستن کنار رودخانه و کباب و قلیان و ... علاقه دارند. البته نگاه من به این مساله کاملا مثبت است.

سعدی با بیان این که تلاش کرده کارش ترکیبی از هنر نمایشی و تجسمی باشد توضیح داد: وقتی برای توضیح تابلو جلوی آن می‌ایستم شبیه نقال‌ها می‌شوم و این را بسیاری از بازدیدکنندگان به من گفته‌اند. کل جریان نمایشگاه شبیه یک پرفورمنس جالب است. از متن انگلیسی فقط به عنوان سیاهه استفاده شده است و مخاطب هم در این جریان به آن بی‌تفاوت است.

او گفت: اخبار روزنامه را نمی‌شود تصویرسازی کرد. از طرفی انتخاب متن انگلیسی به این دلیل بود که گرافیک خوبی دارد و روی متن می‌نشیند. خط فارسی روی متن نمی‌آید و تصویرگری هم بیشتر گرافیک است تا نقاشی.

این هنرمند توضیح داد: تصویرگری به عنوان نگارگری امروز دیگر از بین رفته است و امروز تنها یک کالای تزئینی است. اما در کار من این هنر دوباره زنده شده است. متریال کار من یک چیز باطله است. اگر از کاغذ روزنامه همین امروز هم استفاده کنم، فردا کاغذباطله به حساب می‌آید. اما با وجود همین متریال مخاطب با یک کار جدی و هنری مواجه است.

او همچنین درباره شیوه روایت خود گفت: داستان خاصی را تعریف نمی‌کنم تا مخاطب را گیج کنم. می‌شود بعضی اوقات یک بیننده ده دقیقه به یک تابلو خیره می‌ماند. درواقع کار داستان هست و داستان نیست. نوعی قصه شکنی است. اگر یک نفر کل آثار را ببیند کل شاهنامه برای او مرور می‌شود. ولی تک به تک آثار این‌گونه نیست که قصه خاصی را روایت کند.

او همچنین گفت: روی هم رفته ۲۱ اثر در این نمایشگاه نمایش داده شده است اما تعداد بیشتری از آنها خلق کرده‌ام. در نمایشگاه نمونه قاب‌نکرده هم دارم. زیرا طوری کار کردم که رنگ به هیچ‌وجه به پشت کاغذ نرسیده است. بسیاری از مخاطبان حرفه‌ای از این بابت تعجب می‌کنند چون در حالت عادی امکان ندارد رنگ به پشت کاغذ برسد و این روش شخصی بنده است.

 نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی با نام «تهران تایمز» تا 2 آبان ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.

 

گالری سیحون یزدان سعدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین