کد خبر: 26716 A

اثر تازه شیرین نشاط/ رونمایی از پرتره ملاله در لندن

اثر تازه شیرین نشاط/ رونمایی از پرتره ملاله در لندن

پرتره‌ای که شیرین نشاط از چهره جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل خلق کرده، در گالری ملی پرتره در لندن رونمایی شد.

ایران آرت : پرتره‌ای که شیرین نشاط، هنرمند بین المللی ایرانی، از چهره جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل خلق کرده، در گالری ملی پرتره در لندن رونمایی شد.

به گزارش ایران‌آرت، ملاله یوسف‌زی چهار سال پیش و در 17 سالگی در حالی جایزه صلح نوبل را برد که در 2012 تا یک‌ قدمی مرگ رفته و بازگشته بود.

او از حمله تروریستی طالبان جان سالم در برد، برای به دست آوردن حقوق زنان در کشور خود پاکستان تلاش کرد و حالا در 21 سالگی پرتره‌اش در یکی از معتبرترین گالری های دنیا به نمایش درآمده است تا از حدود یک دهه تلاش یوسف‌زی در این عرصه تقدیر شده باشد.

شیرین نشاط، هنرمند و فیلمساز ایرانی دو عکس از چهره یوسف‌زی انداخته که یکی از آنها روز سه‌شنبه در گالری ملی پرتره رونمایی شد و پرتره دیگر هم قرار است سال 2020 در بیرمنگام به نمایش درآید؛ شهری که ملاله پس از اقدام تروریستی طالبان برای ادامه درمان خود در آن اقامت گزید و حالا دیگر شهر مادری اوست.

خانم نشاط روی هر دو پرتره شعری از رحمت‌شاه سایل، شاعر پشتوزبان خوشنویسی کرده و به یادگار گذاشته است.

یوسف‌زی در مراسم رونمایی از پرتره خود در لندن گفت: «خوشحالم و افتخار می کنم که تصویر من کنار برخی از تاثیرگذارترین نویسندگان، هنرمندان و رهبران بریتانیا به نمایش درآمده است. امیدوارم بازدیدکنندگان این نمایشگاه به یاد داشته باشند که دختران در همه جای دنیا برای تغییر مبارزه می کنند و داستان‌های آنها هم باید شنیده شود.»

این دختر جوان پاکستانی در حال خواندن درس فلسفه، سیاست و اقتصاد در دانشگاه آکسفورد است.

شیرین نشاط هم پس از رونمایی از پرتره یوسف‌زی گفت: «وقتی به دستاوردهای ملاله در این سن و سال می نگرم، غبطه می خورم. هر چند وقتی برای گرفتن عکس وارد استودیو شد، تحت تاثیر رفتار متین، معصومانه و شرمگینانه او قرار گرفتم. تا امروز وقتی به گذشته و سابقه برخوردهایمان نگاه می کنم، چیزی جز احساس فروتنی، هوشمندی و یک حس نایاب از زیبایی درونی در او نمی بینم.»

دومین پرتره یوسف‌زی او را در حالی به تصویر کشیده که پشت میز مدرسه با کتابی باز مقابلش نشسته است. این تصویر دو سال دیگر در موزه بیرمنگام در کنار 49 تصویر دیگر در قالب برنامه بازگشت به خانه به نمایش درمی آید.

 

لندن شیرین نشاط ملاله یوسف زی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین