کد خبر: 26638 A

علی شیرازی: دستور معاون هنری وزارت ارشاد به نفع جامعه هنری است / کپی کردن و جعل آثار هنری زیاد شده است

علی شیرازی: دستور معاون هنری وزارت ارشاد به نفع جامعه هنری است / کپی کردن و جعل آثار هنری زیاد شده است

علی شیرازی گفت: دستور معاون هنری وزارت ارشاد به نفع کل جامعه هنری است زیرا در چند سال اخیر کپی کردن آثار بزرگان و جعل آثار بسیار زیاد شده است و مرجعی وجود ندارد که به این موضوع رسیدگی کند.

ایران آرت: هفته گذشته، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به مدیرکل هنرهای تجسمی دستور داد ساز و کاری برای پیشگیری از ارائه آثار کپی و رسیدگی به این موضوع برنامه‌ریزی شود.

 

علی شیرازی هنرمند خوشنویس درباره دستور معاون هنری وزارت ارشاد برای پیگیری کپی آثار هنری به روزنامه جام جم گفت: این خبر خیلی خوبی است و به نفع کل جامعه هنری است. در چند سال اخیر کپی کردن آثار بزرگان و جعل آثار بسیار زیاد شده است و مرجعی وجود ندارد که به این موضوع رسیدگی کند.

شیرازی در ادامه بیان کرد: بعضی افراد هم آتش بیار معرکه شده‌اند و هنرمندان پیشکسوت را وارد این بازی کرده‌اند و به آن‌ها تهمت جعل آثار می‌زنند در نتیجه باید جلوی این افراد که می‌خواهند هنرمندان نام‌آور را بی‌اعتبار کنند، گرفته شود و حتما این افراد باید از میدان به در شوند.

این هنرمند تاکید کرد: باید قانون خاصی اعمال شود که اگر فردی می‌گوید یک هنرمند جعل کرده است، حتما سند ارائه دهد و اگر سند معتبری در دست نداشت، مجازات شود تا درس عبرتی برای دیگران شود.

علی شیرازی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد باید ساز و کار مناسبی در پیش گیرد و دولت و قوه قضاییه هم باید به این موضوع ورود کنند تا این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود.

شیرازی افزود: من مطمئن هستم که اگر قوه قضاییه کمک کند این موضوع خیلی سریع ریشه‌کن می‌شود و این کار به صلاح جامعه هنری است. همچنین باید از حضور کارشناسان هنری استفاده کنند البته مهم این است که حتما این افراد سابقه هنری پاک داشته باشند.

این خوشنویس در ادامه عنوان کرد: به نظر من این کار نیازمند برگزاری نشست‌های تخصصی است تا در ابتدا تفاوت جعل و ایده‌برداری مشخص شود. ما باید بتوانیم به صورت شفاف و با مرزبندی مشخص این تفاوت را بیان کنیم.

علی شیرازی گفت: من سال ها پیش از علی مرادخانی خواستم یک مرکز حقوقی در وزارت ارشاد تاسیس کند که مختص رسیدگی به مشکلات هنرمندان باشد. زیرا گالری‌دارها و هنرمندان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شیرازی در پایان افزود: ما شاهد هستیم علاقمندان به هنر در بیشتر مواقع یک اثر هنری می‌خرند ولی خریدار پول را پرداخت نمی‌کند. هنرمندان در پیگیری این کارها ناتوان هستند زیرا وقت و پول کافی ندارند در حالی‌که وزارت ارشاد با هزینه بسیار اندک می‌تواند این مشکلات را برطرف کند که اگر به نتیجه برسیم فضای هنری سالمی خواهیم داشت.

 

علی شیرازی سید مجتبی حسینی کپی آثار هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین