کد خبر: 26614 A

زمان سرد شده انسان‌ها تا نشانه‌­های رمزدار عامیانه / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

زمان سرد شده انسان‌ها تا نشانه‌­های رمزدار عامیانه / گالری‌گردی ایران آرت در 4 نمایشگاه

سارا ساسانی: نمایشگاه‌ عباس معیری، حامد صحیحی، حمید جانی‌­پور و شکوفه فلاح سوسوژه‌گالری گردی این هفته ایران آرت است.

ایران آرت: نمایشگاه طراحی‌­­های حامد صحیحی با عنوان «زمانی از آن خود» در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه آثار عباس معیری در گالری شیرین، نمایشگاه عکس‌­های حامد جانی‌­پور در گالری دنا و نمایشگاه چاپ‌­های دستی شکوفه فلاح با عنوان «باغ سکوت» در گالری اُ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

زمانی در دنیایِ زیر زمین

حامد صحیحی از آن دسته هنرمندانی است که مخاطب را با آثارش غافلگیر می‌­کند. صحیحی هر بار در نمایشگا­ه آثارش دنیای جدیدی را به مخاطب معرفی می‌­کند. دنیایی ماورائی و آن جهانی، دنیایی که شاید در رویا به سراغ انسان بیاید.

او معتقد است: «همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد، همه چیز خیلی سریع در حال اتفاق افتادن است ... از میان پوسته‌­ها، دیوارها، لایه‌­ها، دام‌­ها، مرزها و اشکال. ... زمان مسئول همه چیز است ...»

زمان موجود در آثار صحیحی به مانند دنیای مردگان می‌­مانند. دنیای زیر زمین که در اساطیر آمده انسان‌­ها پس از مرگ به جهان مردگان در زیر زمین می‌­روند و زندگی پس از مرگ را در زیر زمین ادامه می‌­دهند. زمان آنچنان ما را در برگرفته و تمام انسان‌­ها را از آن خود کرده که از زمان زندگی در دنیای زندگان خالی شده­‌اند و پر از زمان زندگی در جهان مردگان شده‌­اند؛ « ... زمان مدام در حرکت، مشغول به هم ریختن همه چیز، مشغول متلاشی کردن همه چیز، ساختن همه چیز، خالی و پر کردن همه چیز است ...»

نمایشگاه آثار حامد صحیحی در گالری طراحان آزاد

آثار بی­‌رنگ صحیحی جهانی دیگر را به مخاطب معرفی می­‌کند آثار او اغلب فراواقعی و فضاسازی آثار، سورئال ترسیم شده است. در مجموعه اخیرش، انسانی معلق، به خواب رفته در فضایی بسته، محدود و اغلب چهار­گوش قرار دارد. انسانی که بی‌­هدف بر روی عناصری از زمین می‌­چرخد و در حالتی از تعلیق به سر می‌­برد. این­گونه برخورد هنرمند با سوژۀ انسان، آثار را به فضای ابزورد نزدیک کرده و گویی به انسان مسخ شده جان داده و خود را به دست زمان مقدّر سپرده است.

ریشه‌­های در هم تنیدۀ زیرزمین و احجامی نامشخص،  انسان را هدایت می‌­کند و به آن سو می‌­برد که زمان می‌­خواهد. زمان، جسم انسان سرد، ب‌ی روح و منفعل را با خود به هر سو می‌‌کشد و انسان عافیت‌­طلب که رضایت می­‌دهد به حال موجود و جسم خود را می­‌سپارد به خاک سرد زیر زمین.

عنصر انسان در آثار صحیحی اغلب وضعیت نامعلوم، نا امن و منفعل دارند او با به ­کارگیری نشان­ه‌ایی درست و به ­جا ابتدا اتمسفر کنونی و خاصی در آثارش ایجاد می­‌کند و سپس سرنوشت عنصر انسان را در این فضای ناخواسته به دست جریان موجود می‌­سپارد.

نمایشگاه آثار حامد صحیحی تا تاریخ 18 مهر در گالری طراحان آزاد برپاست. گالری طراحان آزاد در میدان، فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شمارۀ 5 قرار دارد.

سهرابِ نقاشی‌­های معیری

عباس معیری متولد 1317 خورشیدی در شهر رشت از خانواده­ای ادیب و موسیقی­دان پرورش یافته است و دوران کودکی خود را در رشت و دوران نوجوانی را در تهران سپری کرده است. زندگی معیری بسیار متأثر از دایی مادرش ابراهیم پورداود، ایرانشناس، اوستاشناس و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران، است.

معیری معیری از چهارسالگی شیفتگی­‌اش را به نقاشی نشان می­‌دهد و از سوی خانواده نیز مورد حمایت قرار می­‌گیرد؛ شانزده ساله بود که به آتلیه استاد بهزاد راه یافت و به این ترتیب اولین دورۀ حرفه‌­ای نقاشی را شروع کرد. معیری در دوران مختلف حیات هنری­‌اش شاخه‌­های مختلف هنر را آزمود و در عرصه‌های موسیقی، بازیگری تئاتر و سینما و مجسمه سازی را فعالیت کرد.

نمایشگاه آثار عباس معیری در گالری شیرین

اما معیری سراسر عمر را در عرصه نقاشی سپری کرد و آثار بسیاری وام گرفته از نگارگری ایرانی از خود به جا گذاشت. در نمایشگاه آثار معیری در گالری شیرین علاوه بر مروری بر زندگینامه و دوران سپری شدۀ عمر این هنرمند و دیدن و شنیدن مصاحبه­‌های مختلف او در این سال­‌ها، بخش نیز به نمایش نقاشی‌های او اختصاص داده شده است.

معیری با توجه به خانواده­ای که در آن به دنیا آمده و غلبۀ فرهنگ ایرانی در ذهن او و از همه مهمتر تعلیم نزد استاد حسین بهزاد به کار نقاشی و نگارگری با به­ کارگیری فرم­‌ها و عناصر ایرانی پرداخته است. آثار او در این نمایشگاه به نقاشی­‌هایی تک پرسوناژ که اغلب زنانی با هویت و ظاهری برگرفته از فرهنگ ایرانی هستند پرداخته است. معیری سعی کرده در آثارش نگارگری ایرانی را با شیوه­ای مدرن و ساختارشکنانه به نمایش بگذارد او در این آثار از نگارگری فاصله گرفته است و عناصر جدید و شیوۀ نوینی در نقاشی را به ­کار بسته است.

نمایشگاه آثار عباس معیری تا 18 مهر در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 قرار دارد.

نشانه‌­های عامیانه

«اینجا پلاک شما قیچی می­‌شود» عنوان نمایشگاه عکس حمید جانی­‌پور در گالری دنا است، در این نمایشگاه عکس‌­هایی از یک انسان و پلاک به نمایش گذاشته شده اما مسئله‌­ای که در این نمایشگاه مورد توجه است اجرای عکس­‌ها بر روی دیوار گالری است.

اغلب اجراهای جانی­‌پور در نمایشگاه‌­هایش متفاوت و جدید است. جانی­‌پور در مقابل عکس‌­ها از تلق موتور سیکلت به عنوان شیشۀ قاب‌­ها استفاده کرد و بر روی تلق‌­ها نشانه­‌هایی قرار گرفته است که تصاویر پشت آن­ها را هم‌پوشانی می­‌کند. به نظر می­‌رسد عکس‌­های پلاک خودرو­ها در پس‌­زمینه بهانه‌­ای برای اجرایی شدن ادوات موتور سیکلت است.

این نشانه‌­ها و شمایل، تصاویر هنرپیشه‌­های فیلم‌­های دهۀ چهل و پنجاه است و همچنین تصویری نگاتیو از چهرۀ یک زن و بخش­‌هایی از صورت انسان. این تصاویر عامیانه بخشی از حافظۀ تاریخی بصری ایرانیان است. تصاویری که اغلب بر روی وسایل نقلیه دیده می‌­شود به ­علاوه عباراتی چون؛ «نیم کیلو باش، مرد باش» و «هر آنکس که در کیسه‌­اش زر بود کلامش متین است اگر خر بود» و ... این تصاویر و عبارات نمایندۀ ادبیات و علایق قشر اجتماعی خاصی است که اغلب اوقات زندگی را در جاده به سر می‌­برند که به ادبیات جاده­‌ای معروف است.

IMG_3810

پلاک­‌هایی که جانی‌­پور در این نمایشگاه تصویر کرده نشان هویت شهروندی شهروندان است. با قیچی شدن این پلاک‌­ها در مکانی مد نظر هنرمند هویت افراد مورد تهدید و هجوم قرار می­‌گیرد. قیچی شدن پلاک به منزلۀ نابودی موقت است، نابودی موقت هویت انسان و شاید پدید آمدن آن از نو اما با ساختار هویتی جدید.

باید مد نظر داشته باشیم که این مکان خاص و تهدید آمیز توسط پوشش­‌هایی بزک شده با شمایل شخصیت­‌هایی محبوب و معروف پوشیده شده است و زشتی و تیرگی رخدادهای مکان خاص را زیبا و جذاب می‌­کند و پوششی­ است تظاهری بر ناراستی‌­ها.

نمایشگاه حامد جانی‌­پور با عنوان «اینجا پلاک­ شما قیچی می­شود» تا 16 مهر در گالری دنا برپاست. گالری دنا در خیابان قرنی، کوچۀ سوسن پلاک 4 قرار دارد.

 

باغ بی‌­برگی

درختان خشک، بی‌­بار و نه چندان تنومند، درختان سرزمین ذهن شکوفه فلاح را شکل می­‌دهند. فلاح از دنیای درون خود می‌­گوید، دنیایی که نیازی به سرسبزی و شکوفایی ندارد. شکوفه فلاح در نمایشگاه چاپ‌­های دستی‌­اش با عنوان «باغ سکوت» به حکایتدرون می‌­پردازد.

باغ سکوت نمایشگاهی است از چاپ‌­های دستی در ابعادی واحد، این آثار چهره‌­ای از زمستان در فضایی ساکن و بی‌­تحرک را نشان می‌­دهند. در پس شاخ و برگ آنها نمی‌­توان به دنبال امید رفت و زندگی‌­ای را جستجو کرد. در پس‌­زمینۀ آثار عنصری وجود ندارد و هر آنچه قابل رؤیت است خود درختان بی­‌حاصل خشکِ یخ‌­زده هستند.

آثار فلاح پوشیده از خطوط متراکم و پراکنده تنه و شاخه درختان هستند که با سطوح خاکستری که به برخی از آثار اضافه شده است فضایی مه­‌آلود و وهم‌آور پدید می‌­آورد. فضایی که مخاطب را نسبت به حضور و ادامۀ خود در زندگی دچار تردید می‌­کند به ­علاوه کم عمق بودن آثار بر ترس از فقدان می­‌افزاید. چاپ‌­های دستی فلاح تخت و بی‌­تحرک هستند و انسان را در ابتدای مسیر از هر نوع تحرکی باز می‌­دارد و مسیری را برای او در ذهنش تصویر نخواهد کرد، چنان­‌که در بخشی از بیانیۀ باغ سکوت آمده است: «... درختانی وهم‌­آلود و تنها در دنیایی سرد که برای نور و روشنایی تلاشی بی‌­وقفه دارند. انگار در خواب ایستاده‌­اند. ...»

نمایشگاه آثار شکوفه فلاح در گالری اُ

در نمایشگاه باغ سکوت ویدئویی از تصاویر باغ سنگی در کرمان پخش می­‌شود. باغ سنگی کرمان که در 40 کیلومتری سیرجان قرار دارد این باغ در اعتراض به جریان اصلاحات ارضی به این شکل درآمده است، درختان باغ سنگی هیچ ثمره‌­ای ندارد جز سنگ.

در باغ سنگی همۀ عناصر و وابسته‌­ها منجمد شده‌­اند؛ شاخه­‌های درختانی که در باد نمی‌­رقصند، برگ‌­هایی که تکان نمی‌­خورند و میوه‌­هایی که از سر شاخ درختان نمی‌­افتند. سنگ‌­های آویخته از درختان باغ سنگی نیز فرمی جدید و منجمد شده را به ذهن متبادر می‌­کنند، سنگ‌­هایی که هرگز از شاخۀ درختان به زمین نمی‌­افتند.

نمایشگاه باغ سکوت تا 17 مهر در گالری اُ ادامه دارد، گالری اُ در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان خدری (شاهین)، پلاک 18 قرار دارد.

 

سارا ساسانی حامد صحیحی عباس معیری شکوفه فلاح حامد جانی‌­ پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین