کد خبر: 26339 A

چیدمان هنری با کیسه‌های پلاستیکی

چیدمان هنری با کیسه‌های پلاستیکی

نمایشگاه چیدمان نوشین شریفات با موضوع تاثیر مصرف‌گرایی در تخریب محیط زیست برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه چیدمان نوشین شریفات با عنوان «علی‌حده» در گالری سایه برپاست. در این نمایشگاه 7 اثر حجمی و یک اثر چیدمان نمایش داده شده است که همه آنها با استفاده از استخوان و کیسه پلاستیک ساخته شده‌اند. شریفات درباره این نمایشگاه گفت: چند سال پیش نمایشگاهی در گالری اعتماد برگزار شد که موضوع آن بحران آب بود. من هم اثری برای آن مجموعه آماده کردم و بعد از آن سعی کردم نگاه کلی‌تری به موضوع مصرف‌گرایی داشته باشم.

او درباره استفاده از کیسه پلاستیکی در آثارش گفت: کیسه پلاستیکی یک کالای مصرفی است که تاثیر آن را در بحران محیط زیستی می‌بینیم. کیسه هم به عنوان در دسترس‌ترین کالای پلاستیکی و هم به عنوان نمادی از مصرف‌گرایی در این آثار به کار رفته است. ما آنچه را می‌خریم درون کیسه می‌گذاریم و در عین حال چیزی را هم که می‌خواهیم دور بیندازیم درون کیسه قرار می‌دهیم. به همین دلیل برایم مهم بود که به جای هر ماده پلاستیکی دیگری از کیسه استفاده کنم.

شریفات افزود: با مطالعه درباره آلودگی‌های محیط‌زیست متوجه شدم که بیشترین آلودگی در آب‌های دریا و اقیانوس هست و این موضوع تاثیر منفی زیادی بر موجودات دریایی دارد. ایده فرمی آثار من بر اساس موجودات دریایی که تحت تاثیر این آلودگی محیطی قرار می‌گیرند شکل گرفت. حیوانات در مواجهه با آلودگی‌ها دچار تغییر ظاهری شده و از فرم نرمال خارج می‌شوند و در کارهای من گاه به سمت انتزاع رفته‌اند.

شریفات ادامه داد: در تعدادی از آثار برای مخاطب واضح است که فرمی از یک موجود زنده یا لاشه آن را می‌بیند. در عین اینکه حیوان مشخصی در آثار دیده نمی‌شود اما ویژگی‌های آن قابل درک است و بیننده متوجه می‌شود که با یک حیوان مواجه شده است.

او درباره استفاده از استخوان گفت: در درجه اول استخوان تضادی با کیسه پلاستیکی دارد. کیسه محصول جامعه صنعتی است و استخوان بخشی از وجود جانداران است. در عین حال استخوان تداعی‌کننده مرگ و باقی مانده موجودی است که قبلا زنده بوده است. حس نابودی با دیدن استخوان به انسان القا می‌شود و به او تلنگر می‌زند.

شریفات ادامه داد: در این آثار از استخوان واقعی استفاده کردم و نمی‌خواستم از ماده دیگری برای ساخت استخوان مصنوعی استفاده کنم. حتی در بعضی از آثار سعی کردم پاک‌سازی استخوان‌ها کامل انجام نشود تا بوی آنها باقی بماند و حس بویایی مخاطب را هم به کار بگیرم. حفظ ماهیت استخوان‌ها برایم مهم بود و تلاش کردم از متریال آماده برای تلنگر زدن به مخاطب استفاده کنم.

شریفات افزود: دنیای ما 8 میلیارد جمعیت دارد و هر کار کوچک و بزرگی که ما انجام دهیم تاثیر خود را بر جهان خواهد داشت. نیاز داریم که گاهی اوقات به ما شوک وارد شود و در این نمایشگاه نیز آنچه برای من اهمیت داشت این بود که مخاطب حتی برای چند لحظه تحت تاثیر قرار بگیرد و به فکر فرو رود.

نمایشگاه چیدمان نوشین شریفات تا 4 مهرماه در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

نوشین شریفات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین