کد خبر: 2611 A

جایزه بین‌المللی «هنر و دیزاین فلورانس 2017» برای بنفشه همتی

جایزه بین‌المللی «هنر و دیزاین فلورانس 2017» برای بنفشه همتی

اثر"آجر کاری" بنفشه همتی در “ International Art & Design Competition 2017” با موضوع احیاء فرهنگ و سنت ایران برنده جایزه شد.

ایران آرت :  بنفشه همتی فارغ التحصیل طراحی صنعتی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس است و هم اکنون مشغول گذراندن دوره دکتری فلسفه هنر است.

همتی علاوه بر تدریس، به طراحی در حیطه های مختلف از جمله طراحی داخلی، طراحی مبلمان، طراحی مد و به طور تخصصی طراحی جواهرات و مجسمه سازی می پردازد و نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی جواهر و مجسمه در داخل و خارج از ایران داشته است.

همتی در گفتگو با ایران آرت  گفت: "مسابقه بین المللی هنر و طراحی هر سال در شهر فلورانس ایتالیا که در زمینه طراحی جواهر شهر بسیار مهمی است برگزار می شود که هدف از این مسابقه بین المللی کردن هنرو دیزاین است."

او ادامه داد: من به دلیل تم امسال این مسابقه که احیا سنت و فرهنگ قدیمی کشورها به کمک هنر بود شرکت کردم.

این طراح جواهرات معاصر گفت: من اثری از مجموعه معماری ام با عنوان "آجرکاری" را که در سال 90 طراحی شده است را در این مسابقه شرکت دادم. مجموعه معماری با سفر به نقاط مختلف ایران وعکاسی از بناهای تاریخی شکل گرفته است که معماری هر شهر تبدیل به یک جواهر شده است . یزد / بادگیر،ماسوله/ پنجره،دامغان /آجرکاری و...

بنفشه همتی

 

همتی گفت: انتخاب این اثر دلایل ویژه ای داشت که مهمترین آن از میان رفتن این صنعت دستی ایران است که آخرین نفس های خود را می کشد، فرهنگستان هنر هم اخیرا همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر معماری ایران را برگزار کرد و در این همایش از استادان آجرکاری شهرهای مختلف ایران تقدیر کرد تا شاید این هنر سنتی جان تازه ای بگیرد و احیا شود.

همتی در مورد قدمت آجرکاری گفت: آجر دستی 7000 سال قدمت دارد و مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی سابقه باستانی در ایران دارد. استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بود و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شده اند. 

آویز شرکت داده شده در این مسابقه با الهام از مسجد "تاریخانه دامغان" طراحی شده است، این مسجد مربوط به دوره ساسانیان است که پیش از تسلط اعراب آتشکده بوده و مناره این مسجد در دوره ی سلجوقیان به آن اضافه شده که بدنه آن با آجرکاری تزئین شده و من نقوش آجرکاری این مناره را با 200 عدد زمرد ریز در قالب یک آویز طراحی و اجرا کرده ام.

این طراح اظهار داشت: نقشه این مسجد بسیار خالص و ساده است و می توان گفت از اصولی ترین مساجد صدر اسلام است. اشکال معماری و شکل ساختمان آن ایرانی خالص است و هیچ قسمتی از آن متعلق به اشکال معماری غیر ایرانی نیست.

همتی در پایان گفت: نمایشگاهی هم از این آثار اواخر آوریل2017  در فلورانس برگزار خواهد شد که در حیطه جواهرات فقط کار من برنده شده است، همچنین از من دعوت شده تا در یک دوره مستر(Master)  طراحی جواهرات در دانشکده ریاچی فلورانس شرکت کنم.

 

بنفشه همتی جواهرات هنری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین