کد خبر: 2608 A

هنر شهری نیازمند تمرین است/ غریب پور از خصلت دیده شوندگی گفت

هنر شهری نیازمند تمرین است/ غریب پور از خصلت دیده شوندگی گفت

کیانوش غریب پور یکپارچه شدن بهارستان را توضیح داد و ارتقای آن به هنر شهری را تفسیر کرد.

ایران آرت :  عضو شورای هنری دومین سالانه بهارستان از یکپارچگی در روند داوری این دوره از بهارستان خبر داد و گفت: بر خلاف سال گذشته که هر کدام از گرایش‌ها با دبیر و سیستم داوری جداگانه مورد بررسی قرار می‌گرفت، امسال همه آثار به شکلی یکپارچه داوری شدند.

به گزارش روابط عمومی و‌اموربین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، کیانوش غریب‌پور، عضو شورای هنری دومین سالانه «بهارستان» از یکپارچه شدن داوری در این دوره خبر داد و گفت: این دوره از «بهارستان» تفاوت جدی در عرصه داوری داشته است به این شکل که برخلاف سال گذشته که هر کدام از گرایش‌ها با دبیر و سیستم داوری جداگانه مورد بررسی قرار گرفت، امسال همه آثار به شکلی یکپارچه داوری شدند.

وی افزود: در واقع سال گذشته آثار به جز اینکه زیر چتر «بهارستان» قرار داشتند، ارتباط ارگانیک چندانی با یکدیگر نداشتند و به نوعی ادامه پروژه‌های قبلی سازمان زیباسازی شهر تهران بودند که با رویکرد و تم بهاری عرضه می‌شدند؛ اما در این دوره در شورای سیاست‌گذاری تصمیم بر این شد که یک رویداد یکپارچه را تحت عنوان «بهارستان» داشته باشیم به این شکل که مرزها را برداریم و کلیه آثار را در قالب هنر شهری مورد بررسی قرار دهیم تا هنرمندان با ذائقه و گرایش‌های شخصی خود وارد عمل شوند.

عضو شورای هنری دومین سالانه «بهارستان» تداوم را یک عامل مهم برای افزایش سطح کیفی این رویداد هنری خواند و گفت: قطعا برنامه‌ریزی در این حوزه کار بسیار سختی است، البته که در این بخش اجرا نقش بسیار مهمی را دارد اما من معتقدم که چنین رویدادهای هنری نیازمند تداوم چند ساله برای پذیرش از سوی مخاطبان و جامعه هنری هستند.

غریب‌پور درباره معیار انتخاب آثار در این دوره از «بهارستان» گفت: با توجه به اینکه نخستین معیار در هر شورای هنری گرایش زیبایی‌شناسی است ما نیز در «بهارستان» این نکته را مدنظر قرار دادیم؛ ضمن اینکه چند نکته عمده نظیر اینکه آثار باید مصداق واقعی هنری شهری باشد نیز مدنظر قرار گرفت یعنی مهم بود که آثار مختص محیط‌های بسته و گالری نباشند.

وی تصریح کرد: برای انتخاب آثار داشتن یک پختگی هنرمندانه لازم است ضمن اینکه قابل توسعه بودند و خصلت دیده شوندگی نیز برای ما در درجه اهمیت قرار داشت.

عضو شورای هنری دومین سالانه «بهارستان» انتقال حس خوب در آستانه بهار را از جمله مسائل مهم در انتخاب آثار دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه تهران دارای معماری آشفته‌ای است و پارازیت‌های تصویری بسیاری در متن آن نهفته است، یقینا ما مکان‌های کمی برای دیده شدن آثار داریم لذا این ویژگی دیده‌شوندگی در آثار بسیار اهمیت دارد ضمن اینکه یقینا کارهای ارائه شده در «بهارستان» باید بتوانند حس خوب بهاری را تا حد ممکن به مخاطبان انتقال دهند.

غریب‌پور حوزه هنر شهری را نیازمند تمرین خواند و گفت: به نظر من ما هنوز در حوزه هنرهای شهری تمرین نداریم کما اینکه امروز در تمام دنیا نیز هنر شهری حیطه جدیدی است که بر مبنای کاملا توافقی و عرفی اجرا می‌شود. در واقع این رشته چیزی نیست که در دانشگاه‌ها تدریس شود و جنبه تئوریک داشته باشد لذا باید در کنار هم کار در این حوزه را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که روحیه جستجوگری و اصالت در هنرمندان نسل جوان ما کم شده است و اغلب به دنبال انگیزه‌های درون خود و کشف آن نیستند در واقع بیشتر هنرمندان جوان ما صرفا بر مد روز تاکید دارند.

عضو شورای هنری دومین سالانه بهارستان افزود: امیدواریم که آثار در مرحله اجرا به نقطه روشنی دست پیدا کنند ضمن اینکه لازم است یادآوری کنیم که پذیرفته نشدن برخی از آثار در رویدادی چون «بهارستان» به معنای حب و بغض داوران نسبت به شخص یا اشخاص خاصی نیست زیرا اصلا چنین ذهنیت‌هایی در بخش‌های داوری وجود ندارد و لازم است هنرمندان بدانند که فضای حاکم کاملا بر مبنای جلسات داوری است و مباحث حاشیه‌ای وجود ندارد.

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 

 

سازمان زیباسازی شهر تهران دومین بهارستان کیانوش غریب پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین