کد خبر: 2606 A

چرا گرافیتی مصدق در خیابان ها زیاد شده است؟

چرا گرافیتی مصدق در خیابان ها زیاد شده است؟

در و دیوارهای شهر پر شده از گرافیتی‌هایی به یاد مرحوم دکتر مصدق

ایران آرتسعید برآبادی در روزنامه شرق به بهانه ١٤ اسفند، روز درگذشت دکتر محمد مصدق، از  محمدحسین خسروپناه، تاریخ‌نگار ایرانی، پرسیده‌ است:" امروز در و دیوارهای شهر پر است از گرافیتی‌هایی به یاد مرحوم مصدق. تحلیل‌تان از این واقعه چیست؟ "

خسرو پناه پاسخ داده است:

به نظرم نسل جوان، دارد آگاهانه با مصدق مواجه می‌شود، چراکه چهره او را به‌عنوان قهرمان شناخته، مشی و منش سیاسی و ملی او را پذیرفته و بر درودیوار منعکس می‌کند. تلاش مصدق برای حل مسالمت‌آمیز مسائل با تکیه بر نیروی توده مردم، گفت‌وگو برای حل مشکلات و مشارکت مردم در جهت بهبود و بهزیستی زندگی خود مردم، ویژگی‌هایی است که مرحوم مصدق را از یک سیاست‌مدار معمول این کشور بالاتر برده و به‌عنوان یک نماد هویت سیاسی مطرح کرده است. شاید امروز با تغییروتحولات سیاسی کشور و جهان، برخی از روش‌های مصدقی دیگر چندان پاسخ‌گو نباشد، اما جوهره عمل سیاسی او، عاملی است که موجب شده علاقه‌مندان بسیاری در میان مردم و نسل جوان داشته باشد که با انتشار این هنر خود، گاه یادآوری می‌کنند که سیاست‌مدار بودن در ایران چه بوده و چه جایگاهی داشته و امروز چه شده است. 

 

- مواجهه امروز نسل جوان با مصدق چطور است؟ 


در بین فعالان سیاسی و پژوهشگران جوان عمدتا سه تلقی نسبت به دکتر مصدق مطرح است: عده‌ای با ایشان مخالف‌اند و تلاش می‌کنند از او چهره‌ای ضعیف، نامتعادل و ستیزه‌جو بسازند که پایبندی به اصول ندارد. شماری از اینها با برجسته‌کردن قوام‌السلطنه می‌خواهند از قوام جایگزینی برای مصدق بسازند. عده‌ای هم شیفته‌ مصدق هستند و ناخواسته چهره‌ای قدیس از او ساخته‌اند. عده‌ای هم باوجود آنکه به خط‌مشی و سیاست‌ورزی دکتر مصدق علاقه دارند، اما در بررسی‌هایشان، با جایگاه تاریخی و کارنامه سیاسی دکتر مصدق برخورد نقادانه می‌کنند. تلقی غالب در بین مردم از جمله جوانان نسبت به دکتر مصدق، تا آنجا که دریافته‌ام، این است که او سیاست‌مداری بود که برای رشد و توسعه کشور و سربلندی مردم ایران تلاش کرد و می‌خواست مردم ایران به حقوق حقه خود دست یابند. 

 

 

 

دکتر محمد مصدق محمد حسین خسرو پناه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین