کد خبر: 25844 A

زن شرقی در نمایشگاه "عبور" / روایت سارا جعفری از تاثیر پدر هنرمندش تا تحصیل در دانشگاه سوربن و استرازبورگ

زن شرقی در نمایشگاه "عبور"  / روایت سارا جعفری از تاثیر پدر هنرمندش تا تحصیل در دانشگاه سوربن و استرازبورگ

سارا جعفری نقاش و فرزند هنرمند فقید محمد ابراهیم جعفری این روزها نمایشگاه "عبور" را در گالری گلستان برگزار کرده است.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی سارا جعفری با عنوان "عبور" در گالری گلستان برپاست. سارا جعفری دارای فوق‌لیسانس هنرهای تجسمی از دانشگاه سوربن و دکترای هنرهای تجسمی از دانشگاه استرازبورگ است. جعفری علاوه بر تدریس هنر در دانشگاه، موسس و مدیر آموزشگاه هنرهای تجسمی حجم سبز است و ۷ نمایشگاه انفرادی در ایران و پاریس برگزار کرده و در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت داشته است.

جعفری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایشگاه جدید خود گفت: در این نمایشگاه مجموعه‌ای با ۱۶ اثر مشاهده می‌کنید که این آثار روی بوم اجرا شده است. در این آثار رفتار من با بوم همانند کاغذ است، به این معنا که از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف و ترکیب موادی مانند اکریلیک، مداد، روان‌نویس، آب رنگ، مداد رنگی، چاپ و... در خلق این آثار استفاده کردم.

او با اشاره به اینکه چرا نام مجموعه را "عبور" گذاشته است، گفت: دوست دارم جوابم را با قسمتی از شعر پدرم محمد ابراهیم جعفری که در ابتدای استیتمنت نمایشگاهم نوشته‌ام شروع کنم: " عبور کردم به وسعت یک دشت ، به زیر تابش رنگین کمان آوازت ، صدا رها کردم ... تو را صدا کردم ." وقتی کودک بودم در آتلیه پدرم نقاشی می‌کردم و خوشحال بودم که نقاشی‌هایم شبیه او می‌شود. در نوجوانی از این شباهت ناراحت بودم و سرانجام به پدرم گفتم با اینکه نقاشی‌هایت را دوست دارم اما می‌خواهم خودم باشم. پدر خندید و گفت: " از من و تمام هنرمندانی که دوستشان داری عبور می‌کنی". و من عبور کردم و من عبور می‌کنم. در راه هنر رسیدنی وجود ندارد و به یاد شعر پدر می‌افتم که می‌گفت: "من سفر را دوست دارم... مقصد من رفتن است ...".

جعفری درباره نمادهای قدیمی که در آثار خود به کار برده است، گفت: در پروسه نقاشی‌های من که از سالیان کودکی آغاز می‌شود و  تا به امروز ادامه دارد می‌توان حضور این نمادها و موتیف‌ها را بسیار پر رنگ مشاهده کرد. من در خانواده‌ای هنرمند بزرگ شدم. مادرم مریم محمدی نویسنده، کارگردان هنری و تهیه کننده تلویزیون و پدرم محمدابراهیم جعفری هنرمند، نقاش و شاعر و مدرس هنر. فضای خانه همیشه با گلیم‌ها و گبه‌های قدیمی تزیین می‌شد و من که دختربچه‌ای بودم عاشق نقاشی، ساعت‌ها بر روی گلیم‌ها و گبه‌های رنگی می‌نشستم و مشغول نقاشی موتیف‌ها و نقوش آن بودم. این بازی همچنان ادامه داشت تا به امروز و این نقوش و داستان عاشقانه بافته شده در گبه‌ها و گلیم‌های اصیل ایرانی در من حضوری همیشگی پیدا کرد و به داستان بسیاری از نقاشی‌هایم تبدیل شد.

نمایشگاه نقاشی سارا جعفری در گالری گلستان

او درباره جنبه روایتگری آثارش گفت: در نقاشی‌هایم همیشه داستان‌سرایی می‌کنم. داستان نقاشی‌هایم داستان زن شرقی است و در اکثر آثارم پرتره زنی را می‌بینید که روایت‌هایی تلخ و شیرین ‌بیان می‌کند، و آن زن منم ...

جعفری با اشاره به فرم‌های هندسی و شطرنجی که در آثارش وجود دارد گفت: عناصری که در آثار هر هنرمندی حضور دارند تجربه زیست شده آن هنرمند است و برای پیدا کردن معانی آن باید ریشه‌یابی کرد. همان‌طور که گفتم از همان کودکی عاشق داستان حاضر در گبه‌ها و گلیم‌های اصیل ایرانی بودم و سوژه پایان‌نامه فوق‌لیسانس خود را در دانشگاه سوربن پاریس در زمینه گلیم و گبه‌های اصیل ایرانی و معانی نقوش و موتیف‌های حاضر در آن انتخاب و تحقیق کردم. حضور فرم‌های هندسی و شطرنجی حاضر در آثارم نیز از داستان گبه‌ها و گلیم‌ها می‌آید. شطرنج‌های بافته‌شده در گبه‌های اصیل ایرانی  نماد مرگ و زندگی است.

نمایشگاه نقاشی سارا جعفری با عنوان "عبور" تا ۲۱ شهریور در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.     

 

 

گالری گلستان محمد ابراهیم جعفری سارا جعفری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین