کد خبر: 25487 A

داستان‌های جن و پری در مجسمه‌های امروزی

داستان‌های جن و پری در مجسمه‌های امروزی

نمایشگاه مجسمه فاطمه موسوی منفرد در گالری سایه برپاست. این نمایشگاه روایت تازه‌ای از شخصیت‌های داستان‌های ترسناک عامیانه است.

ایران آرت: نمایشگاه مجسمه فاطمه موسویمنفرد با نام «محبوس در زمان» در گالری سایه برپاست. این هنرمند درباره آثارش گفت: این مجسمه‌ها روایتی از داستان‌های عامیانه مردم شهر قیدار در استان زنجان است. درواقع نگاه شخصی من به دو شخصیت داستانی غول بیابانی و آل در این مجسمه‌ها بازتاب پیدا کرده است. این شخصیت‌ها در داستان‌های مناطق مختلف کشور وجود دارند ولی من ترجیح دادم قصه‌های مردم زنجان درباره آنها را تبدیل به مجسمه کنم.

وی افزود: برای این کار تصویرسازی نکردم بلکه المان‌های مهم داستان را بیرون کشیدم و روی آن کار کردم. مثلا در داستان غول بیابانی دو مرد هستند که شنیده‌اند غول پاهای مردم را می‌گیرد و خون آن‌ها را می‌مکد. برای همین آنها پای‌شان را در یک پاچه شلوار می‌کنند تا غول نبیند. غول هم فکر می‌کند که دارد یک غول تازه با دو سر را می‌بیند. این المان برای من جذاب بود و مجسمه آن را ساختم.

او گفت: یا مثلا آل موجودی است که بچه‌ها را می‌دزدد و یک گردنبند بزرگ دارد. من این دو را ترکیب کردم و برای آل گردنبند بزرگی ساختم که سر بچه‌ها نگین گردنبند او هستند. یا در داستانی درباره از ما بهتران داریم که آنها سم دارند و در خرابه زندگی می‌کنند. مجسمه من همین دو عنصر سم و خرابه را پررنگ کرد.

فاطمه موسوی‌منفرد گفت: من زاده روستا هستم و از بچگی داستان‌های این‌چنینی را می‌شنیدم و برایم خیلی جالب بود. بعدها رشته مجسمه‌سازی خواندم و تصمیم گرفتم این داستان‌ها را که برگرفته از فرهنگ ماست به تصویر بکشم. دلم می‌خواست اولین نمایشگاه هنری‌ام درباره وطنم و درواقع شرقی باشد.

او گفت: متریال اصلی کارم پاپیه ماشه است. ولی درواقع تکنیکم ترکیب مواد است چون از موادی مثل پارچه، پشم، فایبرگلاس و فلز هم استفاده کردم. داخل مجسمه‌ها فلز و مفتول جوش داده‌ام و روی آن پاپیه ماشه است.

این هنرمند درباره نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه خود گفت: روی هم رفته ۹ اثر در گالری سایه به نمایش در آمده است که حاصل کار من در سال آخر دانشگاه است که موضوع پایان‌نامه‌ام را انتخاب کردم و به این داستان‌ها پرداختم.

او توضیح داد: مجسمه‌ها برای مخاطبان هیجان‌انگیز بود و گفتند که پیوستگی زیادی بین آنها وجود دارد. البته دوست دارم یک منتقد درباره آنها بنویسد ولی در بازدید معمول از نمایشگاه مخاطبان گفتند که نمونه این کارها را کم دیده‌اند و آثار حس عمیقی از ترس و هیجان به آنها منتقل کرده است.

نمایشگاه آثار فاطمه موسوی منفرد با نام «محبوس در زمان» تا ۱۴ شهریور در گالری سایه به نشانی فاطمه موسوی منفرد با نام «محبوس در زمان» برپاست.

 

گالری سایه فاطمه موسوی منفرد آل غول بیابانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین