کد خبر: 25420 A

مهاجرت تا حذف انسان از سطح شهر / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

مهاجرت تا حذف انسان از سطح شهر / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری­‌گردی این هفته به گالری‌­های اُ، سایه، هپتا و میرمیران در خانه هنرمندان پرداخته‌­ایم.

ایران آرت: نمایشگاه عکس مسعود حاج‌­جعفری‌­زاده با عنوان "نزدیک شدن" در گالری اُ، نمایشگاه "محبوس در زمان" با آثاری از فاطمه موسوی‌منفرد در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی احسان ابراهیم‌­نژاد با عنوان "نگارستان" در گالری میرمیرانِ خانه هنرمندان و نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "نگاه میدانی" با کیوریتوری مهدی وثوق­‌نیا در گالری هپتا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی ایران آرت هستند.

مهاجرت

بشر در طول تاریخ برای بالا بردن کیفیت زندگی و بهبود شرایط، اقدام به ترک محل زندگی یا موطنش می‌­کرده و رنج سفر و زندگی در شرایط جدید و عموماً ناشناخته را به جان می‌‌خریده و به امید بهتر شدن زندگی ادامه حیات می‌­داده است.

مهاجرت پدیده‌­ای جدید نیست اما موج مهاجرت در سال‌­های اخیر به ویژه از کشورهای جهان سومی و البته خاورمیانه بسیار زیاد بوده­ است. مسعود حاج­‌جعفری‌­زاده در نمایشگاه اخیرش در گالری اُ به طرح باور ذهنی­اش از مهاجرت دست زده است. او در عکس‌­هایش با تکنیک خاصی فاصله و دوری را نشان داده است. مجموعه حاج‌­جعفری‌­زاده با عنوان «نزدیک شدن» به ثبت جزئیات نه چندان واضح از تصویر دوستان او می‌­پردازد. او برای کم کردن فاصله میان حضور خود در اینجا و حضور دوستانش در نقاط دیگر جهان یک بار عکس‌­های آنها را در ابعاد بسیار کوچک چاپ می‌­کند و برای ثبت دوباره آنها از میکروسکوپ استفاده می‌­کند و از این طریق قصد دارد به آنها نزدیک شود و تصاویر دوستان مهاجر را نقطه به نقطه ثبت و چاپ کند.

Nazdik shodan (5)

عکس‌­های مسعود حاج‌­جعفری‌­زاده از نزدیک به نقاطی می­‌ماند که با ریتمی خاص و در رنگ‌­هایی گاه متنوع و گاه نزدیک به هم در کنار یکدیگر چیده شده‌­اند. کمی از آثار فاصله می­‌گیرم در آنها تصاویر ناواضح از پرتره‌­های انسان‌­ها را به صورت انفرادی یا دو نفره می‌­بینم. گویا تشخیص هویت این افراد از سوی مخاطب مهم نیست این چهره­‌های نهفته در پس این نقاط در هم نماینده جمعیت زیادی هستند که الان در کنار ما نیستند. مهاجرینی که برای یافتن شرایط مطلوب جهت زندگی مجبور به هجرت و عزیمت به یک کشور دیگر شده‌­اند.

نمایشگاه عکس‌­های مسعود حاج‌­جعفری‌­زاده با عنوان «نزدیک شدن» تا 21 شهریور در گالری اُ دایر است. گالری اُ در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقۀ اول قرار دارد.

 

ذهن­‌نوشت

فاطمه موسوی‌منفرد در نمایشگاه مجسمه‌­هایش با عنوان «محبوس شده در زمان» به بازنمایی روایت‌­های ذهنی‌­اش در کودکی می‌­پردازد. موسوی منفرد در بیانیه اثرش مخاطب را به گذشته پرتاب می‌­کند گذشته‌­ای که آغاز آن مشخص نیست، گذشت‌ه­ا که برای همه ما گذشته است و روایت‌­های آن در ذهن ما مانده. در همه فرهنگ‌­ها و جوامع، داستان‌­ها و افسانه‌­هایی وجود دارد که گذشته‌­ای مشترک برای مردم می‌­سازد. این روایت‌­های کهن در ناخودآگاه ما وجود دارد و در دوره‌­های مختلف زندگی بازتولید می‌­شود و روایت‌­هایی متناسب با آن در دوره معاصر شکل می‌گیرند.

روایت‌­های افسانه‌­ای با پایه‌­های فرهنگی مختلف اما در بستری مشابه در جوامع مختلف خلق و بازگو شده­‌اند. روایت‌­هایی شفاهی که سینه به سینه نقل شده است و خواسته و ناخواسته در ذهن ما نوشته و ثبت شده است. این روایت‌­های داستان­گونه همیشه منابع خوبی برای الهام به هنرمند بوده‌­اند.

نمایشگاه مجسمه مهری موسوی منفرد در گالری سایه

موسوی‌نیا در این مجموعه به بازگو کردن دو افسانه «غول بیابانی» و «آل» در قالب مجسمه­‌هایی اغلب از جنس پاپیه ماشه پرداخته است. مجسمه‌­های او در اندازه‌­هایی نسبتاً بزرگ به شکل موجوداتی خیالی با چند دست و پا طراحی و ساخته شده است. موجوداتی عجیب و غریب و تخیلی که هنرمند امکان هرگونه تغییر و دخل و تصرف در آن را دارد. این موجودات ساختگیِ فاطمه موسوی، گذشته از شکل عجیب آنها که تنها با اغراق و تکرار در اجزا بدن انسان به وجود آمده است، رنگ خاصی ندارند و در برخی از این آثار انسان­‌هایی دیده می‌­شوند که در مواجهه با غول بیابانی و آل در موقعیّت ویژه‌­ای قرار گرفته و حالتی خاص به خود گرفته‌­اند. اما در مجموع بازنمایی موجودات افسانه‌­ای در قصه‌­های عامیانه در قالب حجم می­‌تواند جالب و مورد توجه باشد.

این نمایشگاه تا 14 شهریور برقرار است و گالری سایه در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شمارۀ 21 قرار دارد.

 

کولاژ گذشته

خانۀ هنرمندان در گالری میرمیران به نمایش آثاری پرداخته است که از جهاتی شایان توجه است. احسان ابراهیم‌­نژاد در مجموعه «نگارستان» به گذشته و روایت‌­هایی در بستر فرهنگ ایران مراجعه کرده است. او با بکارگیری عناصری بازیافته از دوران قبل و متونی با نمایش بصری نسخ خطی ایرانی به از آن خودسازی بخشی از فرهنگ ایران به شیوۀ کولاژ دست زده است.

ابراهیم‌­نژاد بخش­‌هایی از کتب خطی و قدیمی را از طریق چاپ دستی بر روی مقوا با رنگ­‌های کاغذهای قدیمی چاپ کرده است و سپس طرح ذهنی خودش را به آنها اضافه کرده است. او عناصر اسطوره­‌ای در داستان‌­های اساطیری ایران را در موقعیت‌­هایی برزخی بر روی چاپ‌­های دستی‌­اش طراحی کرده و به ترکیبی جدید از نقاشی‌­های گذشته و عناصر جدید رسیده است.

_C7A9697

بخش مورد توجه و برجسته در نمایشگاه نگارستان شیوۀ ارائۀ آثار است. این آثار با توجه به بستر اجرایی آن و موضوع اثر در فریم­‌هایی قدیمی و رنگ باخته به نمایش در آمده‌­اند. این قاب­‌ها در قالبی کلاسیک، با رنگی یکنواخت و کم کنتراست و گوشه­‌های شکسته و گاهاً بخیه خورده طراحی شده­‌اند. یا میزی در وسط گالری با روکشی مخملی و محبوس شدن دو اثر در زیر جعبه‌­هایی شیشه‌­ای و شفاف، فضای داخلی موزه‌­ها را برای مخاطب تداعی می‌­کند. موزه‌­هایی ملی که مکانی برای حفظ، نگهداری و نمایش آثار و گنجینه‌­های نفیس هستند.

نمایشگاه نگارستان اثر احسان ابراهیم‌­نژاد تا 20 شهریور در گالری میرمیرانِ خانۀ هنرمندان ادامه دارد. خانۀ هنرمندان در خیابان طالقانی، انتهای خیابان موسوی (فرصت) قرار دارد.

 

حذف انسان از سطح شهر

سیاست‌­های اخیر شهرداری تهران اغلب در راستای حذف عنصر انسان از سطح شهر بوده است. این سیاست­‌ها را در ایجاد و احداث زیرگذرهای عابر پیاده به خوبی می‌­توان مشاهده کرد. شهر محل حضور انسان‌­ها و تعامل میان آنهاست اما با طرح‌­های جدید عمرانی در کلان­شهر تهران نه تنها به حضور افراد در سطح شهر کمک شایان ذکری نشده بلکه موجب کمرنگ شدن حضور، تعاملات و تبادلات آراء آنها در حوزهعمومی شهر همچون خیابان‌­ها، میادین اصلی و غیره شده است.

«نگاه میدانی» عنوان نمایشگاهی است که اخیرا توسط مهدی وثوق­‌نیا کیوریتوری شده است و در گالری هپتا به نمایش در آمده است. این نمایشگاه با رویکردی انسان‌­شناسانه نسبت به حضور ایشان در شهر شکل گرفته است. در نگاه میدانی عکس‌­هایی از تعدادی عکاس دیده می­‌شود که با جریانی جست‌­وجوگرانه نسبت به میدان امام حسین و تغییرات و تحولات اخیر آن صورت پذیرفته است.

مهدی وثوق‌نیا به عنوان کیوریتور این نمایشگاه با سابقه‌­ای که در عکاسی مستند مکان‌­نگاری دارد با راهنمایی‌­هایش به ساخته شدن یک پروژه خوب عکاسانه کمک کرده است. وثوق‌­نیا پیش از این دو نمایشگاه عکس انفرادی با عناوین «پامنار» و «انزلی» و همچنین کیوریتوری نمایشگاه گروهی «خیابان ولیعصر» به بسط و گسترش نگاه مستند خود نسبت به مکان­‌های مختلف پرداخته است.

نمایشگاه نگاه میدانی نیز به یکی از میدان­‌های اصلی و قدیمی شهر تهران پرداخته است. میدان امام حسین با قدمتی بیش از پنجاه سال یکی از نقاط اصلی حضور مردم، داد و ستد و تعاملات اجتماعی و فرهنگی بوده است. این میدان در سال نود و یک از سوی شهرداری تهران دچار تغییرات اساسی ساختاری می‌­شود و پس از این تغییر و تحولات هویت این میدان از میان می‌­رود و تبدیل به یک سازه عظیم‌الجثهدر میان شهر می‌­شود.

Negah.e Meidani (6)

در این نمایشگاه گروهی پنج عکاس؛ پویا شاه‌حیدری، زهرا شاه‌چراغی، زهرا رضی، فرهاد منطق، سروش نعیمی­‌ذاکر، با جریانی حاکم بر تغییرات اخیر میدان امام حسین پروژه­‌ای مشترک را پیش برده‌­اند. در عکس‌­های به نمایش در آمده می‌­توان به خوبی به بی‌­هویت شدن این میدان پی برد، میدانی تهی از انسان و شور زندگی در یک کلان­شهر. میدانی که به مقاصد برگزاری آیین‌­های مذهبی کارکرد اصلی خود را از دست داده است. در تمام آثار نمایشگاه بی‌­واسطه می‌­توان با مکانی مواجه شد که در آن سازه‌­های زمخت و فلزی به چشم میخورد و این سازه­‌های ناتمام و نیمه­‌کاره موجب قطع روابط انسانی در یکی از میدان‌­های مرکزی شهر شده است.

در بسیاری از نقاط ایران طرح­‌های عمرانی غیر ضروری و غیر کارشناسانه متعددی وجود دارد که هنرمند با کمی پژوهش می­‌تواند به بسط ایده و اجرای آن بپردازد و بخشی از تاریخ و قطعه­‌ای از شهرش را برش دهد و به ارائه‌­ای بصری وارد گالری (وایت باکس) کند و مخاطب را در معرض نامتعارف‌­ها قرار دهد و در نهایت طرح سؤال کند.

نمایشگاه گروهی عکس نگاه میدانی تا 14 شهریور در گالری هپتا دایر است. گالری هپتا در خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، مقابل باغ هنرمندان، بن‌­بست نیکوشهر قرار دارد.

 

گالری هپتا گالری اُ گالری سایه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین