کد خبر: 24863 A

گالری‌داری فقط پورسانت گرفتن نیست

گالری‌داری فقط پورسانت گرفتن نیست

نادر سیحون معتقد است برخی از گالری‌داران تازه کار فکر می‌کنند گالری داری فقط فروش آثار و گرفتن پورسانت است.

ایران آرت: نادر سیحون مدیر گالری سیحون در گفتگو مهر درباره سختی های گالری‌داری در وضعیت کنونی اقتصادی توضیح داد: گالری‌داری شغل آسانی نیست و مثل بقیه شغل ها فراز و فرودهایی دارد مثلا یکی از سختی‌های گالری‌داری بعد از سال‌ها این است که هنوز موضوع رفتن به گالری و ارزش کار هنری برای مردم جا نیفتاده است و آثار هنری را با فرش مقایسه می کنند به همین دلیل خرید و فروش آثار هنری محدود به عده‌ای می شود که درصدشان نسبت به جمعیت جامعه خیلی پایین است.

وی با اشاره به نبود حمایت دولتی از گالری‌ها گفت: در کشورهای جهان اول خیلی از گالری‌ها از جانب دولت‌هایشان حمایت می شوند و طوری برنامه ریزی می شود که وقتی شرکت های مولتی نشنال آثار هنری خریداری می‌کنند از مالیات سالانه شان کم می شود و در ضمن ارزش آن آثار طی سال ها چندین برابر می شود. این موردی است که متاسفانه ما در ایران شاهد آن نیستیم و همین موضوع سبب شده که خریداران آثار هنری بسیار محدود باشند و دلالان نیز در بازارها و حراج ها جولان دهند.

سیحون با بیان اینکه تعداد گالری‌ها نسبت به قدیم در حال افزایش است، توضیح داد: خیلی از گالری‌دارهای جدید ممکن است هیچگونه آشنایی با این کار نداشته باشند و به همین دلیل فکر می کنند گالری‌داری تنها برگزاری نمایشگاه های هنرمندان و دریافت پورسانت فروش آثار است، در صورتی که ما صبح و ظهر و شب در حال صحبت در مورد نمایشگاه‌هایی هستیم که قرار است آنها را برگزار کنیم و حاشیه‌هایی دارد که بسیار زمان‌بَر است. گالری‌دار باید بتواند هنرمندانی که آثارشان را به نمایش می گذارد به طور حرفه‌ای نگاه دارد، به این معنا که هنرمند باید آنقدر فروش داشته باشد که فقط به فکر کار هنری‌اش باشد.

وی درباره شیوه ممیزی آثار هنری توسط گالری‌دارها و تسهیل اعطای مجوز برای تاسیس گالری گفت: در حال حاضر من اطلاعی از نظارت بر گالری‌های تازه تاسیس ندارم، اما خاطرم است چندین سال پیش در اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد صحبت از تسهیل اعطای مجوز تاسیس گالری بود و من مطرح کردم آیا فکری برای این موضوع شده است که چطور افراد جدید می خواهند گالری‌شان را اداره کنند؟ همچنین مدنظرم بود که شخصی از طرف گالری دار یا مرکز هنرهای تجسمی به عنوان مشاور هنری انتخاب شود تا روند کار گالری دچار مشکل نشود، چراکه ممکن است به دلیل بی اطلاعی از ارزشگذاری آثار هنری به بازار هنر صدمه وارد شود.

مدیر گالری سیحون در پایان در مورد نظارت بر نمایشگاه‌های گالری سیحون اظهار کرد: تصویر آثار هنری که قرار است در قالب نمایشگاه در گالری سیحون به نمایش گذاشته شود برای مرکز هنرهای تجسمی ارسال می شود تا در مورد نمایش آنها تصمیم گیری شود، البته این روند حدود یک سال است که جدی‌تر شده است.

 

گالری سیحون نادر سیحون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین