کد خبر: 24547 A

در این نمایشگاه هنری ترس را تجربه می‌کنید

در این نمایشگاه هنری ترس را تجربه می‌کنید

نمایشگاه اینستالیشن علیداد جلالی با موضوع ترس و روبه‌رو شدن با آن در گالری دلگشا برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه آثار اینستالیشن علیداد جلالی با عنوان «چطور از روی ترس تصمیم نگیریم» در گالری دلگشا برپاست. این هنرمند درباره آثارش گفت: آثار این نمایشگاه مربوط به حال و روز این روزها است. نام اولیه این نمایشگاه «چطور بترسیم ولی از روی ترس تصمیم نگیریم» بود که این یک موضوع کاملا شخصی است.

او توضیح داد: مخاطب ممکن است اول فکر کند جواب این سوال اینجاست. ولی درواقع من جوابی ندادم و مخاطب را دعوت کردم با هم به دنبال جواب این پرسش باشیم. ترس یک حس کاملا طبیعی است زیرا همه ما می‌ترسیم. از محدودیت‌های زندگی و حتی از اینکه دیگران ما را ببینند. ترس از تنهایی، اشتباه کردن، کم بودن، زشت بودن...

این هنرمند توضیح داد: همه ما از چیزهایی می‌ترسیم. ولی مهم این است که به جای فرار از ترس و یا تصمیم‌گیری بر اساس ترس، به سمت آن برویم. یعنی رو به جلو حرکت کنیم. آثار این نمایشگاه جداجدا هم معنا دارند ولی در کنار هم معنایشان کامل می‌شود.

علیداد۳

جلالی گفت: همیشه به دنبال مواد اولیه دم‌دستی هستم و تلاش می‌کنم ایده‌هایم را پشت متریال عجیب و غریب قایم نکنم. درواقع کار من امسبلاژ است. یک سری چیزهای آماده را اسمبل می‌کنم. ولی دغدغه‌ام همیشه این بوده است که بتوانم مرزی پیدا کنم که براساس آن مثلا بگویم این کار من است. چون این مرزها واقعا وجود دارد.

این هنرمند درباره نگاهش به مواد اولیه کارش و مرزهای شخصی کار گفت: پیدا کردن وسیله مهم است. مثلا یک آشپز لازم نیست گوجه فرنگی‌اش را خودش بکارد، ولی مهم است که گوجه فرنگی خوب را بشناسد و بداند از کجا می‌تواند آن را پیدا کند. این انتخاب در کارهای هنری و غیرهنری مهم است و مرز بین آثار هنرمندان را مشخص می‌کند.

او گفت: ممکن است یک بطری خالی در خیابان پیدا کنم و بدانم یک روز از آن استفاده خواهم کرد ولی برای پیدا کردن معنا در آن یک سال وقت بگذارم. ممکن است برعکس از اول بدانم قرار است با آن چه کنم.

علیداد جلالی درباره روش کارش توضیح داد: کارم و جزئیات آن مربوط به چیزی است که در همین زمان می‌خواهم بگویم و در این زمان مشغول آن هستم. روشم اینطور نیست که مثلا شش ماه وقت بگذارم کارهایی را آماده کنم و بعد برایشان به دنبال گالری بگردم. شاید چون معماری خواندم فضا برایم اینقدر اهمیت دارد. تحت تاثیر فضایی که قرار است کار ارائه دهم قرار می‌گیرم. شاید سی چهل درصد کار از قبل قطعی باشد و باقی در فضا شکل می‌گیرد.

او گفت: می‌دانم در دو سه نمایشگاه بعدی‌ام قرار است چه کنم. درواقع حالا برایم صد در صد است ولی وقتی وارد فعالیت هنری می‌شوم از این قطعیت کاسته شده و به مرور با فضا هماهنگ می‌شوم. در آخر شاید تنها همان سی تا چهل درصد به ایده اولیه شبیه باشد.

علیداد۲

نمایشگاه اینستالیشن «چطور از روی ترس تصمیم نگیریم» تا 29 مردادماه در گالری دلگشا واقع در  خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 میزبان هنردوستان است.

 

گالری دلگشا علیداد جلالی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین