کد خبر: 23744 A

هنرمندی که با آثارش پشت پرده‌ها را هویدا می‌کند / «زیستن درون مرگ»؛ نگاه رئالیسم جادویی به خاورمیانه

هنرمندی که با آثارش پشت پرده‌ها را هویدا می‌کند / «زیستن درون مرگ»؛ نگاه رئالیسم جادویی به خاورمیانه

نمایشگاه آثار طراحی مجتبی یدالهی تا دهم مرداد ماه در گالری سیحون برپاست. این هنرمند نگاه خود در این آثار را رئالیست جادویی توصیف کرد.

ایران‌آرت: نمایشگاه طراحی‌های مجتبی یدالهی با عنوان «زیستن درون مرگ» در گالری سیحون برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران آرت گفت: از نگاه مخاطبان، آثار این نمایشگاه از نظر فرم، کلیت کار و ترکیب‌بندی سورئال است. البته من روی این اسم تاکیدی ندارم و آثارم را دقیقا سورئال نمی‌دانم.

وی افزود: از این جهت این سبک در توصیف آثاری نظیر آثار بنده به کار می‌رود که سبک رئالیسم جادویی در نقاشی دنیا محجور است و در ایران محجورتر. اگر بخواهیم رد این نوع نقاشی را بگیریم به هیرونیموس بوش می‌رسیم که بنده هم از او متاثر هستم. این نقاش در اوایل رنسانس آثارش را ارائه کرد و گرچه خودش سورئال نبود ولی همه سورئال‌ها از او الهام گرفتند. زیرا بوش دانسته می‌خواست کتاب رستگاری خلق کند و این با روش کار سورئالیست‌ها متفاوت است.

نمایشگاه آثار مجتبی یدالهی در گالری سیحون

او ادامه داد: بوش نقاشی الهیاتی بود اما من نگاه دیگری دارم. او معتقد به رستگاری با مذهب بود. اگر به کارهای او دقت کنیم همواره یک وحشت و توحش و جنون در آثار هست ولی این المان‌ها مانند پلکانی هستند که مخاطب را به سمت رستگاری سوق می‌دهند. البته دغدغه بنده هم رستگاری است اما در آثارم از المان‌های ماتریالیستی استفاده کردم. درواقع موضوع مورد علاقه من رستگاری این جهانی است و نه آن جهانی.

یدالهی گفت: رستگاری برای من در پرسشگری است. به طوری که در اثر حفره‌ای باقی می‌گذارم که مخاطب را به طرح پرسش درباره مفهوم وادار کند. برایم مهم است که پرده امر واقع را برش دهم تا مخاطبم برای لحظه‌ای پس پرده را نگاه کند. گرچه از بوش الهام می‌گیرم اما او تصمیم دارد مخاطب را به بالا هدایت کند اما من دوست دارم او را به پس پرده هل دهم.

نمایشگاه آثار مجتبی یدالهی در گالری سیحون

این هنرمند توضیح داد: برای بیان مقصودم مدیوم طراحی را انتخاب کردم زیرا این یک نوع انتخاب عمدی است که به معنی و هدف هنرمند جهت می‌دهد. تضاد سیاه و سفید در فرم و معنا به من کمک می‌کرد تا از طریق کنتراست بالا متضاد بودن دنیای مورد نظرم را نمایش دهم.

یدالهی گفت: موضوع خاصی برای آثار مدنظرم نبوده است اما ذهنیتم تحت تاثیر جنگ در خاورمیانه بود. در این پهنای جغرافیایی همواره شعله جنگ برافروخته بوده است. بنابراین فلسفه جنگ را نقد کردم. البته نقد به معنای بنیادین آن و نه به معنای عام.

او درباره عنوان نمایشگاهش «زیستن درون مرگ» توضیح داد: خاورمیانه زیستگاهی است که گویا مرگ در آن ریشه کرده است و این مضمون به عنوان هنرمند مرا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نمایشگاه آثار مجتبی یدالهی در گالری سیحون

مجتبی یدالهی در پایان گفت که این نمایشگاه شامل ۱۲ اثر از است که تا دهم مرداد ماه در گالری سیحون نمایش داده می‌شود و همچنین در روز هشتم مرداد جلسه نقد و بررسی آثار نیز با حضور منتقدان در این گالری برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای تماشای این آثار به گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک یک مراجعه کنند.

 

گالری سیحون مجتبی یدالهی هیرونیموس بوش
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین