کد خبر: 23711 A

نقاشی‌هایی که در پی رفاقت با مخاطب هستند / روایت مهدی پازوکی از نمایشگاه «انتقال» در گالری کاما

نقاشی‌هایی که در پی رفاقت با مخاطب هستند / روایت مهدی پازوکی از نمایشگاه «انتقال» در گالری کاما

مهدی پازوکی گفت که آثار نمایشگاه اخیرش در گالری کاما را با الهام و پس از پژوهش از نقاشی سبک هرات ایرانی خلق کرده است.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌های مهدی پازوکی در گالری برپاست. این هنرمند به ایران آرت گفت: این آثار بر اساس نقاشی ایران کشیده شده و حاصل سال‌ها پژوهش‌ام در این زمینه است. ۱۴ اثر از این مجموعه با تکنیک اکریلیک روی بومو ۲۴ اثر دیگر نقاشی روی سرامیک هستند.

وی افزود: در نقاشی ایرانی شاهد روایت‌های مختلفی هستیم که آن را در دنیا شاخص کرده است. مثل داستان‌های شاهنامه. تمرکز اصلی‌ام روی مکتب هرات بود و از دوران دانشجویی روی این پروژه کار می‌کردم. مضامین و فیگورهای منحصر به فرد نقاشی ایرانی از مهم‌ترین مسائلی است که ذهنم را به خود مشغول کرده است.

photo_۲۰۱۸-۰۷-۲۴_۱۲-۳۹-۰۸

او گفت: تلاش کردم فیگورها و به طورکلی نگاه‌های رزمی در این نوع نقاشی را تبدیل به فیگورهای نمادین و صلح‌آمیز کنم. چون بعد از تحقیق متوجه شدم نقاشی ایرانی علی‌رغم آنچه از ظاهر آن متوجه می‌شوند همواره نگاه و اشاره‌ای به موضوع صلح و دوستی دارد.

پازوکی علاوه بر فیگور، استفاده از لباس، تجهیزات، نحوه خاص گفت‌وگو، چهره و نحوه اشاره دست‌ها در نقاشی ایرانی را از جزئیاتی دانست که تلاش کرده در نقاشی‌های خود به آن بپردازد و گفت: اسب به عنوان یکی از نمادهای اصلی در هنر ایرانی در طول تاریخ مطرح بوده است. این حیوان نماد دوستی، رفاقت و البته نجابت است و نشان‌دهنده وابستگی قدما به این حیوان است. در برخی آثارم حتی انسانی کنار اسب وجود ندارد و فکر می‌کنم حیوان به تنهایی می‌تواند نماد نجابت در این آثار باشد.

این هنرمند توضیح داد: نقاشی ایرانی، مکتب هرات و به خصوص آنچه در دوره شاهرخ میرزا تولید شده، به دلیل ترکیب‌بندی و رنگ منحصر به فرد، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. اروپایی‌ها این نقاشی را در قرن نوزدهم کشف کردند و می‌توانیم بگوییم از آن تاثیر گرفتند. کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها در این دوره هارمونی خوبی ایجاد کرد و صاحب نوعی امپرسیون شد. البته در برخی زمینه‌ها می‌توان گفت که کوبیستی هم بوده است.

photo_۲۰۱۸-۰۷-۲۵_۰۸-۱۹-۱۶

او گفت: این نوع نقاشی درون‌گرا و نمادین است. زیرا به عالم مثل اشاره دارد. نقاش در عین حال که رنگ‌ها را تخت می‌گذاشت می‌توانست حس بی‌مکانی و بی‌زمانی را به مخاطب القا کند. زیرا نقاشی فاقد سایه‌روشن بود و به بیننده این حس را می‌داد که این صحنه در هر مکان و هر زمانی ممکن است رخ دهد.

مهدی پازوکی گفت: در نقاشی مکتب هرات هیچ عنصری را نمی‌توانیم جابه‌جا یا حذف کنیم زیرا همه‌چیز به دقت چیده شده است. به همین دلیل است که این آثار در هنر جهان آثار باشکوهی هستند.

photo_۲۰۱۸-۰۷-۲۴_۱۲-۳۹-۰۳

این هنرمند توضیح داد: نقاشی‌های این نمایشگاه را از سال ۸۶ و به مرور اتود زدم و می‌توانم بگویم که آرام‌آرام به ثمر نشست. در دوره دانشجویی استادانم مدرنیست بودند و در دوره ارشد روی نقاشی ایرانی تمرکز کردم. در همین دوره به این نتیجه رسیدم که مضمون عمده در نقاشی ایران، نوید رفاقت و دوستی به مخاطب است. حتی اگر موضوع اثر جنگ و جنگ‌آوری باشد، گویا شکوه نقاشانه‌ای هنرمند را سحر کرده است. بنابراین سعی کردم رفاقتی با گذشته نقاشی ایرانی پیدا کنم و آن را به عنوان یک نماد به مخاطبم عرضه کنم.

نمایشگاه «انتقال» مهدی پازوکی تا 9 مرداد 1397 در گالری کاما به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم ادامه دارد.

 

گالری کاما مهدی پازوکی مکتب هرات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین