کد خبر: 2332 A

دو جایزه تجسمی فجر زیر سوال/ یک اثر کپی ست، اثر دیگر به فرزند عضو شورای برگزاری تعلق دارد

دو جایزه تجسمی فجر زیر سوال/ یک اثر کپی ست، اثر دیگر به فرزند عضو شورای برگزاری تعلق دارد

مجید ملانوروزی معتقدست اثر کاظم خراسانی که طوبای زرین نهمین جشنواره تجسمی فجر را دریافت کرده است ۸۰ درصد کپی محسوب می شود.

ایران آرت  :  مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی معاونت هنری صبح امروز ۹ اسفند ماه در ابتدای نشست خبری هفتمین بی ینال مجسمه سازی تهران عنوان کرد با توجه به حاشیه های پیش آمده در روزهای اخیر پیرامون جشنواره تجسمی فجر سوال های خارج از بحث های بی ینال را در فرصتی دیگر پاسخ می دهد و بر اساس همین قولش پس از نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به برخی سوال ها درباره این حواشی پاسخ دهد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اثر کاظم خراسانی که طوبای زرین نهمین جشنواره تجسمی فجر را دریافت کرد در حالیکه طبق شواهد این اثر کپی از اثر هنرمند ترکیه ای است، گفت: من به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری می توانم نظرم را بگویم ولی بنده در شورای هنری و داوری و دبیرخانه این جشنواره نبوده‌ام. نگاه ما در سیاستگذاری این جشنواره بر این است که ایده های نو و خلاق به جشنواره راه پیدا کند و یک کار کپی هیچ وقت کار خلاقانه به حساب نمی آید.

ملانوروزی ادامه داد: برداشت آزاد از کار هنرمند دیگر در دنیای امروز هنر بسیار رخ می دهد و بسیاری از هنرمندان روی کار دیگر هنرمندان کار کرده اند ولی عنوان شده که با احترام به اثر هنرمند دیگر این کار انجام می شود. در همین جشنواره اثری بود که با احترام به اثر «هفت چنار» عباس کیارستمی کار شده بود. در این اثر هنرمند، روی درخت‌ها را باند پیچیده بود و معنای جدید خلق کرده بود که به زعم من این یک برداشت خلاقانه است و کپی محسوب نمی شود. اما کاری که من از آقای خراسانی در قیاس با نمونه ترکیه‌ای دیدم به نظرم از نظر فرم ۸۰ درصد کپی است گرچه در معنا ممکن است تفاوت داشته باشد. در این اندازه کپی از کار دیگر به نظرم خلاقانه نیست و جایش در نمایشگاه نیست و حداقل نباید جایزه می گرفت. 

این مدیر هنری بیان کرد: البته کار هنرمند ترکیه ای کار معروفی نبوده و برای همین نمی شود به داوران خرده گرفت. هر چند فضای مجازی امکانی را فراهم آورده که در هر جای دنیا کاری صورت گیرد امکان دیدن آن در همه جا باشد که این هم فرصت است و هم تهدید. 

وی در پاسخ به اینکه آیا طوبای زرین از برگزیده جشنواره تجسمی باز پس گرفته می شود یا نه نیز گفت: من به دوستانم در دبیرخانه و شورای داوری گفتم برای این منظور تشکیل جلسه بدهند و هنرمند هم حضور داشته باشد و اگر عنوان نشده که کار بر مبنای کدام اثر خلق شده بگویند که کار کپی است. ما اختیارات را به دبیرخانه سپردیم. اگر اثر فاقد صلاحیت باشد حتما باید فکری درباره اش بشود. 

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره دریافت طوبای زرین جشنواره توسط دختر اصغر کفشچیان مقدم که عضو شواری هنری جشنواره بود، بیان کرد: حق دختر ایشان و هر هنرمندی است که در همه جشنواره ها شرکت کند ضمن اینکه آقای کفشچیان مقدم جزو هیات داوران نبودند و کار ریحانه مقدم نیز بسیار کار خوبی است. اصلا ایشان به دلیل حضور اثر دخترشان در جشنواره در ترکیب هیات داوران حاضر نشدند. باید منصفانه برخورد کرد. اگر هر داوری یک کار ضعیف را انتخاب کند می شود آن را نقد کرد اما این اثر بسیار قابل دفاع است و به نظرم بحثش هم در جامعه هنری مقبولیت ندارد.

 

جشنواره تجسمی فجر مجید ملانوروزی اصغر کفشچیان مقدم کاظم خراسانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین