کد خبر: 23172 A

لیلی گلستان: کتاب "آن چنان که بودیم" رمانی از فرهنگ و هنر ایران است

لیلی گلستان: کتاب "آن چنان که بودیم" رمانی از فرهنگ و هنر ایران است

کتاب "آن چنان که بودیم" نوشته لیلی گلستان توسط نشر حرفه - هنرمند منتشر شد.

ایران آرت: مراسم جشن امضاء کتاب "آن چنان که بودیم" با مجموعه نوشتاری از لیلی گلستان فردا پنج‌شنبه 21 تیر در شهرکتاب دانشگاه برگزار می‌شود. گلستان در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره اثر جدید خود گفت: این کتاب گزینشی از یادداشت‌ها و نوشته‌های من در مطبوعات مختلف در طول 40 سال گذشته است. در این نوشته‌ها به موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اعتراضی و بیشتر از همه به هنر و فرهنگ پرداخته‌ام.

گلستان افزود: در طول سال‌های گذشته درباره هرچه که دیدم و روی من اثر گذاشت مطالبی در روزنامه‌ها و مجلات نوشتم. الان که به این کتاب نگاه می‌کنم به نظرم می‌رسد که تاریخ 40 ساله فرهنگ و هنر ما در کنار سیاست و اجتماع در این مجموعه مرور شده است. این مطالب پیش از این در روزنامه‌ها و مجلاتی مانند اعتماد، شرق، فرهیختگان، زنان، اندیش پویا، نگاه نو و... و روزنامه‌هایی که امروز دیگر منتشر نمی‌شوند، چاپ شده‌‌اند.

او با بیان اینکه بخشی از نوشته‌هایش به افراد و چهره‌ها اختصاص دارد گفت: به مناسبت‌های مختلف درباره آدم‌هایی که آنها را دوست دارم یا فقدان آنها بر من تاثیر گذاشته است، یادداشت‌هایی نوشته‌ام. افرادی مانند احمد اسفندیاری، احمد محمود، بهمن جلالی، مهدی سحابی، نعمت حقیقی و... از گذشتگان هستند و افراد دیگری مانند رخشان بنی‌اعتماد، مریم زندی، فرزانه طاهری و... نیز کسانی هستند که برای آنها و فعالیت‌هایشان احترام زیادی قایل هستم.

این گالری‌دار درباره نحوه انتشار کتاب گفت: انتشارات حرفه- هنرمند از من سوال کرد که آیا مطالب منتشر شده در مطبوعات را نگه داشته‌ام یا نه. اغلب آدم‌ها مطالب خود را آرشیو نمی‌کنند اما من از همان ابتدا هر آن چه را درباره فعالیت‌های من نوشته شده بود یا خودم درباره موضوعات دیگر نوشته بودم، می‌بریدم و نگه می‌داشتم. زمانی که انتشارات حرفه- هنرمند این پیشنهاد را مطرح کرد به جست‌وجو پرداختم و در مدت 20 روز تعدادی از مطالب خود را انتخاب کردم.  پس از آن هم انتشارات تعدادی از آنها را انتخاب کرد تا در کتاب چاپ شوند.

گلستان افزود: این کار برای خودم بسیار جذاب بود چون به سال‌های دور بازگشتم. با مطالعه این کتاب می‌توانید بفهمید چه اتفاقات خوب و بدی در طول این سال‌ها برای فرهنگ و هنر ما افتاده است و در نهایت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در این 40 سال چه دیدیم و چه کشیدیم.

این مترجم افزود: تا به حال حدود 40 کتاب از من منتشر شده است ولی هیچ کدام از آنها به اندازه این کتاب جدید برایم لذت‌بخش نبود. خودم از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم چون کنار هم قرار گرفتن مطالب مختلف باعث شده است معنای جالبی پیدا کنند. زمانی که یادداشت‌ها را می‌نوشتم و در مطبوعات منتشر می‌کردم اصلا فکر نمی‌کردم روزی آنها را کنار هم ببینم، اما حالا این کتاب شبیه رمانی از زندگی فرهنگ و هنر ایران شده است و بسیار خوشحالم که با گذشت یک هفته از انتشار آن با استقبال خیلی خوب مخاطبان مواجه شده است.

 

لیلی گلستان کتاب آن چنان که بودیم حرفه - هنرمند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین