کد خبر: 22888 A

گرگ‌ومیش از بروجرد تا تهران/ روایت تکنو پاستورال گلاره گودرزی در گالری ویستا

گرگ‌ومیش از بروجرد تا تهران/ روایت تکنو پاستورال گلاره گودرزی در گالری ویستا

نمایشگاه نقاشی گلاره گودرزی در گالری ویستا برپاست. این هنرمند آثار این نمایشگاه را تحت تاثیر زادگاهش و همچنین فیلم «صحرای سرخ» دانست.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی گلاره گودرزی با عنوان «کد گرگ و میش» در گالری ویستا برپاست. این هنرمند درباره آثار تازه‌اش به ایران‌آرت گفت: کارم را در این آثار از فرم آغاز کردم. درواقع با دیدن فیلم «صحرای سرخ» آنتونیونی، بسیار مجذوب صحنه‌ها شدم و تا مدتی به آن فکر می‌کردم. به این نتیجه رسیدم که به طور غریزی مجذوب ترکیب‌بندی‌های این چنینی می‌شوم. بنابراین همه‌چیز فقط آن فیلم نیست. من اهل بروجرد هستم و تا هجده سالگی در این شهر زندگی کردم.

وی درباره تاثیر زادگاه بر ناخودآگاهش گفت: در مسیر بروجرد به اراک، پر از فضاهای تخت است که در آن ناگهان یک تک‌درخت یا یک کارخانه یا دکل برق سربرآورده است. به یاد آوردم حتی وقتی بچه بودم مجذوب این صحنه‌ها می‌شدم. مثلا توپ‌های روی سیم‌های برق توجهم را جلب می‌کرد. بنابراین شروع کردم به کار روی این ایده.

گودرزی گفت: مساله در این نقاشی‌ها نوعی جدال با طبیعت است که در عین حال جذابیت‌های خودش را هم دارد. درواقع نوعی ایجاد رعب و وحشت با نمایش توانایی انسان است. شاید به نوعی بتوان نظر یک نگاه تکنو پاستورال (مجذوب تکنولوژی) بیاfد. به هر حال برای من حالت دوگانه‌ای دارد.

او درباره انتخاب عنوان نمایشگاه خود نیز گفت: عنوان قبلا فرق داشت ولی متوجه شدم که اشاره‌اش زیادی مستقیم است. از آنجایی که بعد از نقاشی اولویت من ادبیات است، عنوان را از یکی از داستان‌هایم برداشتم و متن استیتمنت را نیز از همان داستان انتخاب کردم.

این هنرمند گفت: به عنوان یک هنرمند با نوعی دوراهی در آثارم درگیر هستم. مثلا سطح صاف در کنار بافت آمده، رنگ خاکستری در کنار رنگ‌های تند و نرمی در کنار سختی. همین‌طور مثلا دود ناشی از کار کارخانه‌ها از طرفی به شکل ابر زیبا است.

گلاره گودرزی توضیح داد: گرگ‌ومیش دقیقا زمانی است که این دوگانگی در آن به اوج می‌رسد. زمان در آن فریز شده و ایستاده است. درواقع نقاشی پیش از رخداد است. ممکن است از کارهایم برداشت زیست محیطی هم بشود. ولی به نظرم این فقط لایه رویی اثر است. نگاه اصلی‌ام بررسی وضعیت امروز جامعه است و سعی کردم نگاه انتقادی به آن داشته باشم. به همین دلیل وقتی به شکل یک منظومه به کل آثار نگاه کنید متوجه می‌شوید که آن تفکر صرف زیست محیطی را نداشته‌ام.

او با بیان اینکه پانزده اثر در این نمایشگاه به نمایش درآمده است گفت: بیشتر کارها اکریلیک روی بوم است ولی دو اثر از آنها میکس مدیا است. بعضی از آثار به‌نوعی انتزاعی هم هستند.

علاقه‌مندان برای تماشای این آثار تا ۱۵ تیرماه به گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 مراجعه کنند.

گالری ویستا گلاره گودرزی آنتونیونی صحرای سرخ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین