کد خبر: 22647 A

عکاس محبوب مردم رنج‌دیده درگذشت

عکاس محبوب مردم رنج‌دیده درگذشت

عکاس پیشکسوتی که به وجدان آفریقای جنوبی شهره بود از دنیا رفت.

ایران آرت: دیوید گلدبلات که رنج مردم سیاهپوست آفریقای جنوبی را در دوران آپارتاید به تصویر می‌کشید، در ۸۷ سالگی در خانه خود در ژوهانسبورگ از دنیا رفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، گلدبلات که زاده آفریقای جنوبی بود، جنبه‌های اخلاقی و انسانی را به حرفه خود افزود و جدایی نژادی مردم سرزمین مادری‌اش را برای همیشه در حافظه تاریخ ثبت کرد. او با عکاسی از صحنه‌های ساده چون بازی کودکان یا کارگران خسته خوابیده در اتوبوس در بازگشت به خانه نامتوازن بودن قدرت را در قلب جامعه آفریقای جنوبی برای همگان در گوشه و کنار دنیا آشکار کرد.

گلدبلات یک‌بار درباره حرفه عکاسی خود چنین گفته بود: «در آن سال‌ها تمرکز اصلی من روی ارزش‌ها بود؛ آنچه در آفریقای جنوبی برای ما ارزش است، چگونه به آن ارزش‌ها دست می‌یابیم و چطور آن ارزش‌ها را بیان می‌کنیم. من به عنوان یک شهروند و یک عکاس بسیار به رویدادهایی علاقه داشتم که در کشورم رخ می‌داد و نمی‌خواستم صرفا از چیزهایی عکاسی کنم که اتفاق می‌افتد. علاقه‌مند به ثبت شرایطی بودم که رویدادها را مهم می‌کرد.»

این عکاس پیشکسوت که به وجدان آفریقای جنوبی شهره بود، در رندفونتین در 40 کیلومتری غرب ژوهانسبورگ به دنیا آمد و در 18 سالگی دوربین به دست گرفت؛ همان سالی که نظام آپارتاید در کشورش حاکم شد. گلدبلات تقریبا در تمام 60 سال فعالیت حرفه‌ای از عکاسی سیاه و سفید دوری نگزید و شاید مهم‌ترین تصویری که ثبت کرد، چهره خندان پسرکی سفیدپوست پشت سر پرستار سیاهپوست کنار حصار فلزی است.

او سال گذشته میلادی درباره روابط عجیب میان مالکان سفیدپوست و خدمتکاران سیاهپوست گفته بود: «خیلی از آنها عمیقا نژادپرست بودند و ترسی عجیب از سیاهان داشتند. در عین حال، چنان صمیمی، مهربان و سخاوتمندانه با کارگران سیاهپوست مزرعه‌های خودشان برخورد می‌کردند که من در عمرم مشابه آن را ندیده بودم.»

عکاس آپارتاید دیوید گلدبلات
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین