کد خبر: 22594 A

بنیاد محسن وزیری‌مقدم افتتاح شد / استقبال نسل جوان از نقش‌برجسته‌های هندسی تا نمایشگاه وزیری مقدم در مکسی رم

 بنیاد محسن وزیری‌مقدم افتتاح شد /  استقبال نسل جوان از نقش‌برجسته‌های هندسی تا نمایشگاه وزیری مقدم در مکسی رم

نمایشگاه نقش‌برجسته‌های هندسی محسن وزیری مقدم در گالری اعتماد برپاست. استقبال از این نمایشگاه بیش از تصور برگزارکنندگان بوده است.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقش‌برجسته‌های هندسی محسن وزیریمقدم، در گالری اعتماد برپاست. این هنرمند به دلیل بیماری نتوانست برای حضور در این نمایشگاه به ایران سفر کند. اما فرزندش همایون وزیریمقدم، درباره این نمایشگاه به ایران‌آرت توضیح داد: محسن وزیریمقدم در سال‌های آخر دهه پنجاه میلادی در ایتالیا کارهای شنی خود را آغاز کرد. سپس در سال ۱۹۶۳ به تهران برگشت تا در دانشکده هنرهای زیبا تدریس کند و به دلیل علاقه به تدریس در کشورش از فعالیت‌های هنری خود کمی دور شد. اما تقریبا در ۱۹۶۶ دوباره شروع کرد و با رنگ کارهای خود را اتود زد. درواقع می‌خواست اثر چنگه دست روی شن را به مقوا منتقل کند.

وی افزود: بعدها بر اثر آزمون و خطا آموخت که این خط‌ها را با کاتر برش بزند. کارهای سه بعدی او روی کاغذ از همین ایده اولیه آغاز شد. روی تلق، استیل و دیگر زمینه‌ها کار کرد و اولین نمایشگاه خود را گالری سیحون برگزار کرد. سپس برای بورس به پاریس رفت و همانجا بود که با نوعی استیل شفاف آشنا شد و کار روی آن را شروع کرد.

او درباره نمایشگاه‌های پدرش گفت: برخی آثارش در فستیوال شیراز نمایش داده شد و در آن سال‌ها نمایشگاه‌های زیادی داشت اما متاسفانه بیشتر آثارش از بین رفت. به دلیل این که بیشتر آثار پدرم شناسایی نشده است، سال گذشته در رم یک بنیاد به نام او ثبت کردیم تا بتوانیم با فعالیت در آن، آثار پدرم را به شایستگی شناسایی کنیم و به دیگران معرفی کنیم.

همایون وزیری‌مقدم گفت: فعالیت‌های زیادی در پیش خواهیم داشت. قبل از هرکاری به دنبال آرشیو کردن آثار پدر هستیم. با موزه مکسی در رم قرارداد همکاری داریم و در آینده نزدیک یک مونوگرافی دو جلدی از آثار و زندگی پدرم منتشر خواهیم کرد. البته هنوز ناشری را برای آن انتخاب نکردیم. هدف کلی بنیاد این است که تاریخ هنر محسن وزیری مقدم را برای مخاطبانش تعریف کنیم.

او گفت: با همکاری گالری اعتماد و در حاشیه این نمایشگاه از بنیاد محسن وزیری مقدم رونمایی کردیم. در ماه نوامبر هم مراسم رونمایی در موزه مکسی خواهیم داشت. دوست داریم مردم ایران با محسن وزیری مقدم آشنا شوند چون او در تمام زندگی دغدغه آموزش هنر به مردم ایران را داشته است. محسن هنرمندی است که طبق گفته خودش هیچ‌گاه کامل نبوده است و به همین دلیل همواره به دنبال پیشرفت بوده است.

وزیری مقدم با دعوت از مجموعه‌دارانی که آثار محسن وزیری مقدم را جمع‌آوری می‌کنند گفت: به دنبال جمع‌آوری آرشیو هفتاد سال فعالیت پدرم هستیم. بنابراین از مجموعه‌داران دعوت کردیم برای چاپ کاتالوگ و سلکشن آثاری که در اختیار دارند با بنیاد محسن همکاری کنند.

وی ادامه داد: استقبال از این نمایشگاه بسیار بیش از تصور ما بود. بسیاری از جوان‌ها آثار پدرم را ندیده‌اند و با آن آشنایی ندارند. فقط در سال ۲۰۰۵ مروری بر آثار او در تهران برگزار شد. اما حالا بعد از ۱۳ سال، برای دیدن این آثار صف کشیده بودند و این اتفاق بسیار خوبی بود. روز افتتاحیه آنقدر مراجعه داشتیم که تا خاموش شدن برق‌های گالری هنوز بازدید می‌آمد.

او در پایان به علایق میهنی پدرش اشاره کرد و گفت: پدرم از شنیدن خبر این استقبال بسیار خوشحال شد. زیرا هدف او در تمام سال‌های فعالیت و تدریس این بوده که هنر ایران پیشرو باشد و از دنیا عقب نماند. او اولین استاد انقلابی هنر ایران بود. بزرگ‌ترین آرزوی او همین است که هنر برای همه و کاملا آزاد باشد.

 

محسن وزیری‌ مقدم گالری اعتماد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین