کد خبر: 22186 A

عکاسی از کلام و صدا / مهدی فتاحیه: می‌خواهیم انواع ارتباطات را در عکاسی بررسی کنم

عکاسی از کلام و صدا / مهدی فتاحیه: می‌خواهیم انواع ارتباطات را در عکاسی بررسی کنم

نمایشگاه عکس‌های مهدی فتاحیه با عنوان «آوا» در گالری فرهنگسرای ابن‌سینا برپاست.

ایران‌آرت: نمایشگاه عکس «آوا» مهدی فتاحیه 27 خرداد ساعت 17 در شهر کتاب ابن سینا افتتاح شد. در نخستین روز نمایشگاه هنرمندانی چون حسین کیانی، فرزاد پاک، بانیپال شومول، حسین جمالی، روشنک غزلباش و نیما حسینی‌پناه حضور داشتند.

این نمایشگاه 15 اثر را برای بازدید مخاطب به نمایش گذاشته بود که در بین آثار؛ عکسی به چشم می‌خورد که هفته گذشته در نمایشگاه عکاسی در پاریس نمایش داده شده بود.

مهدی فتاحیه درباره این نمایشگاه به ایران آرت توضیح داد: دغدغه من موضوع روابط و تعاملات اجتماعی است که از نشانه‌های خیلی جدی این موضوع ارتباط بین آدم‌ها است. جامع‌ترین ابزار ارتباط کلام و صدا است. خیلی درگیر کشف ارتباطات بودم و در این مدت انواع ارتباطات را بررسی کردم که در نهایت خواسته‌ام را پیدا کردم تا بتوانم صداهایی را که باعث ارتباط می شوند را به تصویر بکشم.

مهدی فتاحیه

 او ادامه داد: روابط بین آدم‌ها مشخص و هویدا است بنابراین نمی‌توانست ذهن مخاطب را درگیر کند. می‌خواستم مخاطب از طریق کشف این تصویرها درگیر کشف پیام شود و تصویرهای این نمایشگاه باعث شود که مخاطبان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به صحبت درباره آثار وادار شوند.

فتاحیه در ادامه درباره شکل‌گیری ایده نمایشگاه افزود: در نهایت ما اتفاقات اطراف‌مان را پیدا کردم و سعی کردم آنها را با زاویه‌ای نشان بدهم که تا به حال دیده نشده‌اند تا بتوانند حرف‌های جدیدی بزنند همان‌طور که آدم‌ها از جنبه بیرونی و درونی حرف‌های متفاوتی برای گفتن دارند.

این هنرمند درباره عنوان نداشتن آثارش گفت: نمی‌خواستم برای آثار عنوان انتخاب کنم؛ عنوان‌ها زیر عکس‌ها چسبانده می‌شود اما روی برچسب‌ها نوشته‌ام بدون عنوان.

او به ارتباط مخاطب با آثار تاکید کرد و افزود: اثر هنری من تنها تصویر نصب شده روی دیوار نیست بلکه ارتباطی است که اثر با مخاطب برقرار می‌کند. در واقع اثر هنری این نمایشگاه زمانی کامل می‌شود که مخاطب بتواند از اثر برداشت داشته باشد.

مهدی فتاحیه

او درباره چند عکسی که با سایر آثار تفاوت دارند توضیح داد: این عکس‌های شروع پروسه گرفتن عکس‌ها بود که در یک پرواز این جرقه در ذهن من خورد. این عکس‌ها هیچ شباهتی به داخل هواپیما ندارد در صورتی‌که بخش‌هایی از هواپیما است و یک پنجره در پرواز شب است. یک بخش‌هایی نور زیاد یا کم‌تری دارد و فرم‌هایی که شاید هیچ‌کس به آن توجه نمی‌کند از میان آن ماجرا کشف شد.

فتاحیه درباره عکسی که معماری ایرانی در آن دیده می‌شود گفت: این عکس به نمایندگی از مجموعه کنج است که از کنج معماری‌ها گرفته شده است و کنج‌هایی است که مردم به آنها نگاه نمی‌کنند.

بعضی از هنرمندان عکاس به طرح اولیه اهمیت می‌دهند و بعضی به بداهه بودن؛ فتاحیه درباره نگاه خودش به این موضوع گفت: با توجه به اهمیت کثرت‌گرایی و زوایا و وجوه پست مدرنیسم که در آن قرار داریم به نظر من اثر هنری که خلق می‌شود، ابزاری برای تولید هنر ارتباط بین موضوع و مخاطب است.

این نمایشگاه تا 1 تیرماه از ساعت 17 تا 21 آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

 

فرهنگسرای ابن سینا مهدی فتاحیه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین