کد خبر: 22185 A

انعکاس «اتوپیا» در خط ایرانی / روایت امین اشرفیان از نمایشگاه آثارش در گالری نگار ۱۴

انعکاس «اتوپیا» در خط ایرانی / روایت امین اشرفیان از نمایشگاه آثارش در گالری نگار ۱۴

نمایشگاه نقاشی و نقاشی خط امین اشرفیان در گالری نگار ۱۴ برپاست.

ایران‌آرت: گالری نگار ۱۴، خردادماه امسال میزبان نمایشگاه نقاشی‌ و نقاشی‌خط امین اشرفیان بود. اهمیت آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه، استفاده خلاق از خط، به عنوان یک عنصر فرمیک است. امین اشرفیان در این باره به ایران‌آرت گفت: دو مجموعه نقاشی و نقاشی خط در این نمایشگاه به نمایش درآمد که در مجموع شامل ۲۴ اثر بود. آثار نقاشی‌خط ادامه کارهای قبلی‌ام در این زمینه بود و قبلا در نمایشگاه‌های مختلف نمایش داده شده است.

وی افزود: خط در این مجموعه قابل خواندن نیست و مثل یک پوشش روی کار عمل می‌کند و کاملا استعاری و فرمالیستی است. خط یک عنصر بصری است که کاملا در خدمت بازی‌های فرمی بنده بوده است. نام نمایشگاه «اتوپیا» است و به همین دلیل تلاش کردم تصور خودم از آرمانشهر یا مدینه فاضله را به تصویر بکشم. به همین دلیل به معماری ایرانی و اهداف و مضامین آن رجوع کردم.

او گفت: هدف نشان دادن شهری است که مردم در آن با هم ارتباط صحیح دارند و در عین حال در استحاله طبیعت هستند. بنابراین به باغ ایرانی هم نیاز داشتم. به همین دلیل فرم‌های معمول در معماری و نگارگری ایرانی را بررسی کردم. حوض در معماری ایرانی در مرکز بنا است. با نشان دادن رنگ آبی در مرکز تصویر با لکه‌های قرمز به یاد ماهی، سعی کردم فضا را نزدیک کنم. یا گل‌ و بته را از کاشی‌کاری ایرانی گرفتم. اما بیشترین حجم کار مربوط به کتیبه‌نگاری است، زیرا رسم‌الخط در کتیبه‌ها در خدمت فرم است.

امین اشرفیان گفت: از تصویرهای انسانی استفاده نکردم تا خط در انتزاعی‌ترین شکل خود بیانگر مفهوم موردنظر باشد.

وی همچنین درباره نقاشی‌های این نمایشگاه گفت: آثار این نمایشگاه برای اولین بار است که نمایش داده می‌شود و با تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده است. سعی کردم در هم تنیده شدن صداهای مختلف را در لایه‌های مختلف اثر بازتاب دهم. ایده اصلی، غلغله‌ها و شلوغی‌های دنیای امروز است. نوعی نقد ذهنی است و خواستم بازتاب‌دهنده هیاهوی اندیشه‌ها و صداها در دنیای پیرامون خودم باشم.

 

امین اشرفیان گالری نگار ۱۴
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین