کد خبر: 21933 A

وقتی موسیقی حس نقاشی را نواخت / روایت فریبا رهنورد از نمایشگاه «فاجعه آرام نمی‌گیرد»

وقتی موسیقی حس نقاشی را  نواخت / روایت فریبا رهنورد از نمایشگاه «فاجعه آرام نمی‌گیرد»

فریبا رهنورد از نمایشگاه نقاشی «فاجعه آرام نمی‌گیرد» در گالری چهار گفت.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی «فاجعه آرام نمی‌گیرد» در گالری چهار برپاست. فریبا رهنورد، خالق این آثار به ایران‌آرت گفت: ابتدا قرار بود همه ۲۵ اثری که با این موضوع کشیده‌ام در نمایشگاه حضور داشته باشد اما در نهایت ۲۰ عدد برگزیده شد. دو تا از آثار سایز بزرگ است و باقی در قطع کوچک هستند.

وی افزود: تابلوهای کوچک کولاژ و رنگ و روغن هستند اما آنها هم بر اساس تکنیک کولاژ کار شده‌اند.

او درباره عنوان نمایشگاهش گفت: این نظرم است، زیرا فاجعه همیشه و در دوره تاریخی و همه جای کره زمین وجود دارد و چیز قابل پیش‌بینی نیست. هر زندگی پر از تنش، نزاع و فاجعه است و انسان ناچار است با این فاجعه‌ها دست و پنجه نرم کند.

رهنورد گفت: گاهی زندگی درگیر آرامش می‌شود ولی چیزی که باید بدانیم این است که آرامش دوام زیادی ندارد و باز مشکلی از راه می‌رسد. این مشکل ممکن است برای قاره، کشور و یا حتی زندگی شخصی آدم‌ها رخ دهد. در تعدادی از تابلوها فجایع زندگی شخصی‌ام را بازتاب دادم و در برخی چیزهایی که از جامعه دیدم و خواندم و برداشت کردم.

این هنرمند توضیح داد: در این آثار به‌نوعی سعی کردم خودم را تخلیه کنم و برداشت‌های خودم از زندگی انسان را به تصویر بکشم. برای همین کارهایم کاملا حسی و درونی است.

او با اینکه استفاده‌اش از رنگ در اکثر تابلوهای این نمایشگاه محدود بوده‌ است گفت: برای انتقال حس ناپایداری دنیا رنگ‌های خاص و محدودی به کار بردم. فضای ذهنی‌ام ایجاب می‌کرد که خیلی جاها از خطوط شکسته و مثلث‌ها برای انتقال مفهوم مورد نظرم بهره بگیرم.

فریبا رهنورد همچنین گفت: امید و مسئولیت‌پذیری روی دیگر تابلوهای این نمایشگاه است. این که فاجعه همیشه هست و باید برای گذشتن از آن جنگید، برایم مهم و جالب بود.

او با بیان اینکه دوست دارد مخاطب بدون بیان مستقیم حس او را دریافت کند گفت: کسی را به جایی و یا چیزی دعوت نکردم. طرح‌ها نه از پیش تعیین شده بود و نه بیانگر رفتار واحد؛ بلکه تلاش کردم مخاطب را به تعلیق دعوت کنم. بازخوردی که در روزهای ابتدایی داشتم نشان داد تا حدودی در این کار موفق شدم و مخاطب آثارم را فهمیده است.

روز گشایش نمایشگاه «فاجعه آرام نمی‌گیرد» با اجرای موسیقی زنده همراه بود که توسط محسن رهنورد ساخته و اجرا شد. فریبا رهنورد در این زمینه نیز گفت: قرار است این روند ادامه پیدا کند و حس نقاشی با موسیقی همراه شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. دو تا از آثار مهم دراین نمایشگاه به نمایش درنیامد. بنابراین این موضوع در نمایشگاه‌های بعدی ادامه پیدا می‌کند و مجتبی رهنورد برای آن موسیقی خواهد ساخت.

جامعه زمین موسیقی نقاشی zwnj
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین