کد خبر: 21447 A

نگاه سنتی به خوشنویسی، نقاشی‌خط را به ابتذال کشانده است/ نمایشگاه «خط، معنا» به روایت اهورا محمدی

نگاه سنتی به خوشنویسی، نقاشی‌خط را به ابتذال کشانده است/ نمایشگاه «خط، معنا» به روایت اهورا محمدی

کیوریتور نمایشگاه نقاشی‌خط «خط، معنا» توضیح داد برای انتخاب اثر به سراغ هنرمندانی رفته که نگاه مدرن و نقاشانه به خط دارند و استفاده خلاق از این ظرفیت را به‌صورت علمی شناخته‌اند.

ایران آرت: نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط با عنوان «خط، معنا» در گالری ایده برپاست. اهورا محمدی کیوریتور این نمایشگاه به ایران‌آرت گفت: این نمایشگاه شامل ۱۳ اثر از هنرمندان نقاشی‌خط است و اصرار داشتم آثار را از میان کارهای هنرمندانی انتخاب کنم که در این هنر جا افتاده‌اند و نگاه علمی و نقاشانه به این هنر دارند.

وی افزود: ساناز البرزی، محسن دایی‌نبی، مهرداد شوقی، علیرضا جوادی، خلیل کوئیکی،‌ محسن کرمی، رایکا میلانیان،‌ اهورا محمدی و حسین نوروزی نام هنرمندان این مجموعه است.

این هنرمند گفت: نقاشی‌خط برگرفته از خوشنویسی و درواقع یک فرم برای بیان زیبایی بصری خط است که بیش از پنجاه سال قدمت ندارد. در واقع خط از حالت کاربردی و صرفا تزئینی به زیبایی‌شناسی تغییر کاربری داده است. نوشتار به شکل مدرن برای خلق زیبایی استفاده می‌شود و خط بهانه‌ای برای ایجاد اثر هنری نقاشانه است.

محمدی گفت: به همین دلیل تلاش کردم از هنرمندانی اثر انتخاب کنم که نگاه مدرن و خلاق به خلق دارند و نه نگاه سنتی.

این هنرمند توضیح داد: متاسفانه شاهد روندی در نقاشی‌خط هستیم که نگاه مدرن به این هنر نوپا ندارند و گمان می‌کنند که اگر خط را روی‌هم روی‌هم بنویسنده تابلوی نقاشی‌خط خلق کرده‌اند. این نگاه سنتی است و از خلاقیت تهی. درواقع خط باید بهانه و زیربنای خلاقیت باشد و نه هدف آن.

او با بیان اینکه نقاشی‌خط قابل تفکیک از هنر مدرن نیست گفت: ممکن است یک نقاش یا خطاط به سراغ این حرفه برود ولی مهم این است که نوع استفاده از خط ساختارشکنانه و خلاق باشد و از طرفی هنرمند مبانی علمی را به‌خوبی بداند. در آموزش‌های سنتی خوش‌نویسی این خلاقیت وجود ندارد چون هنرجو تنها با گرفتن الگوهایی هنر استاد خود را تکرار می‌کند.

وی ادامه داد: هنرمند در این نگاه نمی‌تواند مثل هنر مدرن دست به ابداع بزند. درصورتی که اصل در هنر مدرن ساختارشکنی و خلاف قاعده عمل کردن است. به همین دلیل اگر با نگاه سنتی به سراغ نقاشی‌خط برویم، آن را به ابتذال کشیده‌ایم. درواقع باید بگویم خوشنویس‌هایی که تفکر نقاشی مدرن ندارند، کار را خراب می‌کنند و تعدادشان هم این روزها کم نیست.

اهورا محمد گفت: منظور از شناخت مبانی نقاشی شناخت علمی آن است. رنگ‌شناسی، طراحی، کمپزیسیون و ... واضح است کسانی که اهل کپی‌کاری در نقاشی هستند مدنظرم نیست. این هنرمند ممکن است دانشگاه هم نرفته باشد و مبانی علمی را بیرون از محیط آکادمیک آموخته باشد.

او گفت: درواقع ماجرا مثل موسیقی سنتی ماست. ممکن است هنرمندی این موسیقی را کامل آموخته باشد و تمام گوشه‌های آن را بتواند بنوازد ولی در نهایت قالب شکستن را نمی‌داند و نمی‌تواند برای مخاطب مدرن موسیقی تازه‌ای خلق کند.

 

نقاشی خط نقاشی‌خط اهورا محمدی ساناز البرزی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین