کد خبر: 21389 A

هفت پرده در ستایش ورسک / پایان سه‌گانه عسل پیروی در سرزمین مردگان

هفت پرده در ستایش ورسک / پایان سه‌گانه عسل پیروی در سرزمین مردگان

عسل پیروی نمایشگاه اخیر خود در گالری زیرزمین دستان را آخرین مجموعه از سه‌گانه خود با الهام از منطقه ورسک دانست.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی عسل پیروی، در گالری زیرزمین دستان برپاست. این هنرمند درباره آثار اخیرش به ایران‌آرت گفت: این نمایشگاه «پرده‌ها» نام دارد و شامل ۷ اثر نقاشی است. چهار عدد از این نقاشی‌ها روی پارچه هستند و بدون هیچ قابی، مستقیما روی دیوار نصب شده‌اند.

وی افزود: تکنیک عمده در این آثار اکریلیک است. در کنار آن از گل خشک و مداد هم استفاده کردم و درواقع در برخی آثار ترکیب مواد کار کردم.

این هنرمند گفت: روش نمایش روی پارچه به من حسی شبیه پرده‌های قدیمی را می‌دهد که روی آنها نقاشی می‌کشیدند و در پرده‌خوانی از آن استفاده می‌کردند. به همین دلیل نام نمایشگاه را «پرده‌ها» گذاشتم.

پیروی با عنوان این موضوع که درک مفهوم این نمایشگاه با رجوع به نمایشگاه‌های گذشته امکان‌پذیر است توضیح داد: ایده اولیه کارهایم را از عکس‌های قدیمی عمه‌ام گرفتم. این عکس‌ها بسیار روی من تاثیر گذاشت و تصمیم گرفتم در نقاشی‌هایم این حس‌ها را منتقل کنم. عمه من در شهر کوچک ورسک زندگی می‌کرد. در این عکس‌ها او را در موقعیت‌های مختلف می‌بینیم که با دوستانش، در طبیعت و همچنین کنار پل مشهور ورسک عکس گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین در سال ۹۲ در گالری شیرین نمایشگاهی گذاشتم که «پل شهلا» نام داشت. پل ورسک در این آثار پررنگ است. سپس در تکمیل نقاشی‌های «پل شهلا»، نمایشگاه «سفرنامه» را منتشر کردم که از اسم آن مشخص است که مربوط به نگاه من به آن منطقه است. در آن زمان مدام مسیر تهران به ساری را طی می‌کردم و با توجه به ذهنیتی که با عکس‌ها پیدا کرده بودم تحت تاثیر مناظر بودم. آثار این نمایشگاه، شامل شکل کوه‌ها، مناظر و حتی حجم‌های بتنی بود.

این هنرمند درباره آخرین بخش سه‌گانه‌اش گفت: و سرانجام کارهای «پرده‌ها» را کشیدم که به گمانم تکمیل‌کننده قبلی‌ها است. این نقاشی‌ها مربوط به مکانی تخیلی است که گویا پشت کوه هستند. در واقع تصویر ذهنی من از مکانی مقدس و بارگاه‌های قدیمی است.

پیروی گفت: در واقع وقتش بود که بروم پشت کوه. در این مجموعه ورسک حضور کمرنگی دارد و خواستم «نبودن» آن زن موجود در عکس‌ها را بازسازی کنم. عمه من در جوانی و قبل از تولد من از دنیا رفته است و در واقع مجموعه سوم از همین لحاظ نبودن او در ورسک را ترسیم می‌کند.

عسل پیروی گفت: چون در «پرده‌ها» بیشتر کوه‌ها حضور دارند، از رنگ نخودی در زمینه استفاده کردم و از رنگ مشکی هم بهره بردم. نگاهم به کوه‌های موجود در هنر نگارگری سنتی بود و به همین دلیل رنگ‌ها کم و بیش جوهری و آبرنگی به نظر می‌رسند. بعضی جاها از رنگ جرمی استفاده کردم تا به کار ضخامت بدهم.

نمایشگاه "پرده‌ها" تا 25 خردادماه در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 گالری زیرزمین دستان میزبان هنر دوستان است.

 

گالری زیرزمین دستان عسل پیروی «پرده‌ها»
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین