کد خبر: 21372 A

یک میلیون پوند برای مجسمه جنجالی صلح

یک میلیون پوند برای مجسمه جنجالی صلح

سردیس صلح تاریخچه‌ای عجیب و جالب توجه در عمارت خاندان کاودر داشته است.

ایران آرت: نیم‌تنه مرمرین موسوم به صلح که در ۱۵۰ سال گذشته گوشه‌ای افتاده و فراموش شده بود، هفته آینده در لندن حراج می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این سردیس سفیدرنگ کار آنتونیو کانووا، مجسمه‌ساز نامدار اوایل قرن 19 ایتالیاست که به مدت پنج نسل در اختیار خانواده‌ای ولزی بود اما کسی از وجود و ارزش آن خبر نداشت. حالا قرار است مدیران حراج‌خانه ساتبیز در لندن آن را برای نخستین بار از سال 1817 (پس از نمایش در رویال آکادمی) در معرض دید عموم قرار دهند و به ارزش پایه یک میلیون پوند به فروش بگذارند.

کانووا (1822-1757) مشتریانی چون ناپلئون، پاپ و دوک الینگتن داشت و از محترم‌ترین و گران‌ترین مجسمه‌سازان اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 بود. مجسمه صلح این هنرمند نئوکلاسیک در سال 1814 یک هدیه ارزشمند برای جان کمبل یا همان لرد کاودر (دوست کانووا) به شمار می‌رفت؛ ناپلئون تبعید شده و اروپا پس از سال‌ها جنگ در آرزوی صلح بود اما این آرزو با فرار ناپلئون از البا برای بازیافتن امپراتوری خود در 1815 چندان دوام نیافت.

سردیس صلح تاریخچه‌ای عجیب و جالب توجه در عمارت خاندان کاودر داشت. کمبل در 1821 از دنیا رفت و مجسمه کانووا در یکی از اتاق‌های 150گانه برای حدود یک قرن فراموش شد. عمارت بزرگ کاودرها در 1962 به فروش رفت و مجسمه صلح به عنوان نیم‌تنه مرمرین بانویی زیبارو در آن کشف شد. هر چند تا آن زمان هم کسی از ارزش مجسمه و ارتباط میان کمبل و کانووا خبر نداشت.

آخرین کاری که از هنرمند نامدار ایتالیایی در بازار هنر عرضه شد، نیم‌تنه‌ای از یواخیم مورات (حکمران ناپل از 1807 تا 1815) بود که نوامبر گذشته به ارزش چهار میلیون و 300 هزار یورو (یه میلیون و 800 هزار پوند) چکش خورد. انتظار می‌رود مجسمه صلح کانووا هم با تاریخچه‌ای 204 ساله رکورد یک میلیون پوندی را بشکند.

مجسمه مجسمه صلح آنتونیو کانووا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین