کد خبر: 21329 A

چیدمان تازه طبیعت در گالری دلگشا/ روایت گنگ فرخ نورونی از چهارپایان

چیدمان تازه طبیعت در گالری دلگشا/ روایت گنگ فرخ نورونی از چهارپایان

نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌سازی فرخ نورونی در گالری دلگشا برپاست. این نمایشگاه حاصل ارتباط هنرمند با مواد مختلف طبیعی است.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌سازی فرخ نورونی در گالری دلگشا برپاست. این هنرمند درباره آثارش گفت: این نمایشگاه شامل حدود ۱۳ اثر نقاشی و ۹ مجسمه با موضوع آزاد است. دو نقاشی در ابعاد بزرگ با تکنیک رنگ و روغن کار شده و باقی آثار در ابعاد کوچک و آبرنگ است.

او درباره نقاشی‌های خود گفت: سوژه خاصی مدنظرم نبود. نقاشی‌ها نوعی دوباره دیدن دنیا است. درواقع خواستم به چیدمان تازه‌ای برسم. کارها به طبیعت نزدیک است و به رئالیسم نظر دارد ولی دقیقا رئالیست نیست. گرچه خواستم نگاه تازه‌ای داشته باشم و در کارم عناصر تکرارشونده وجود دارند اما آثار سمبولیک و یا سورئال نیست.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی در گالری دلگشا

نورونی گفت: عناصر با توجه به تداعی‌های مختلف در کنار هم چیده شده‌اند. مثلا گرگ یکی از عناصری است که در بسیاری از کارها وجود دارد. گرگ یک حیوان زیبا است و در عین حال معناهای متنوعی در هنر دارد. تلاش کردم معناهای تازه‌ای از این عنصر استخراج کنم.

این هنرمند لطافت را در آثار این نمایشگاه نقاشی مهم دانست و گفت: سعی کردم اجرای لطیفی داشته باشم و به همین دلیل با وجود اینکه رنگ‌ها حضور کاملی در کار دارند، بی‌شدت هستند و درواقع کنتراست زیادی ندارند. سعی کردم نگاهم به رنگ افراطی و اکسپرسیونیستی نباشد.

فرخ نورونی در ادامه به مجسمه‌های نمایش داده شده در نمایشگاه «تفرخ» پرداخت و گفت: ماده اولیه این مجسمه‌ها از مواد طبیعی مثل سنگ، چوب و فلز است. این سازه‌ها حیوان هستند اما دقیقا مشخص نیست که چه حیوانی هستند. درواقع مشخص است که چهارپا هستند و تلاش کردم در ساختن آنها به زیبایی‌شناسی هنر باستان به‌خصوص بین‌النهرین نظری داشته باشم.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی در گالری دلگشا

او گفت: تکنیکی که به کار بردم چیزی شبیه معرق است. البته در هنر معرق، تکه‌های چوب را به صورت منظم برش می‌زنند و کنار هم می‌چینند اما من تلاش کردم ردپایی از شکل و حالت مواد اولیه کارم در اثر باقی بماند. بنابراین به آن نظم هندسی وفادار نبودم.

این هنرمند سخنش را اینطور تکمیل کرد: اجازه دادم ماهیت ماده نقش را ایجاد کند. بافت آثارم متاثر از همین آزادی است. روی هم رفته در کار مجسمه‌سازی از اتفاق‌ها خیلی استقبال می‌کنم. هرچند اسکلت اولیه کار را قبل از اجرا و استفاده از متریال طراحی می‌کنم اما حتی در این قسمت یعنی فرم هم از چیزهایی که پیش می‌آید استقبال می‌کنم.

نورونی، با عنوان این مطلب که کار با ماده نیازمند مهارت و ارتباط درونی هنرمند است توضیح داد: این مهارت در هدایت اثر بسیار مهم است. هنرمند باید بتواند تعادلی میان چیزی که می‌خواهد و چیزی که هست، برقرار کند. مثلا چوب برخی قابلیت‌ها را ندارد که فلز دارد. خود چوب‌های مختلف هم قابلیت‌های متنوعی دارند. مثلا در این نمایشگاه از قابلیت‌های متفاوت چوب راش ایرانی و راش آلمانی در کنار هم استفاده‌های مختلفی کردم. ارتباطم با موادی که با آنها کار می‌کنم بسیار حساس و شخصی است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه فرخ نورونی در گالری دلگشا

علاقه‌مندان می‌توانند تا 28 خردادماه به گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30 مراجعه کنند.

 

گالری دلگشا فرخ نورونی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین