کد خبر: 21300 A

شور و شوق در جامعه هنری ایران/ نگاهی به نمایشگاه «رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران»

شور و شوق در جامعه هنری ایران/ نگاهی به نمایشگاه «رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران»

دومین نمایشگاه گروهی «رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران» در گالری پردیس ملت برپاست. هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه از افزایش شور و شوق هنرمندان در سال‌های اخیر گفتند.

ایران آرت: دومین نمایشگاه گروهی «رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران» در گالری پردیس ملت به نمایش آثاری از 37 هنرمند اختصاص دارد و آنچه به نمایش درآمده است نمونه‌های متنوعی در زمینه نقاشی، مجسمه، ویدئوآرت، عکس و چیدمان را شامل می‌شود. همانطور که از نام نمایشگاه پیداست، این مجموعه قصد دارد رویکردها، گرایش‌ها و تجربه‌های هنری نسل جدید هنرمندان ایران را نشان ‌دهد و فرصتی برای بررسی این گرایشات را فراهم کند.

در این مجموعه آثاری از مژده اتراک، سارا اشرفی، آزاده اعتباریان، شاه‌پری بهزادی، آرمین پورفهیمی، شیدا حسن‌پور، مریم حسین‌خانی، عاطفه خاص، یکتا درویش، مهشید رحیم‌تبریزی، سارا روحی‌صفت، سپیده سحر، فرح سلطانی، سارا سهیلی‌فر، مهدی شاهزاده، عرفان شهیاد، عرفانه صمصام‌شریعت، احسان ضیائی، مریم عاشوری، کیوان عسگری، آساره عکاشه، ندا غیوری، شیما فریدنی، نغمه فکورزاده، الهام فاطمی، زهرا قیاسی، ماتیسا کازرونی، بهنام کامرانی، متین کیامرزی، بهداد لاهوتی، فرشته محسنی، مانلی منوچهری، معصومه مهتدی، ونوش میر حسینی، هدا نجفی، سپیده نوری و الهام یزدانیان به نمایش درآمده است.

گالری پردیس ملت

فرناز محمدی کیوریتور این نمایشگاه درباره شکل‌گیری نخستین نمایشگاه رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران گفت: این نمایشگاه را سال گذشته در ادامه نمایشگاه‌هایی مانند جوانان پیشرو، سه نسل هنرمندان و... برگزار کردم و قصد داشتم به فکرهای جدیدتر بها دهم و هنرمندانی که فعالیت مستمر و جدی داشتند را کشف کنم. بر همین اساس اگرچه آثاری از چند نسل هنرمندان در آن نمایشگاه وجود داشت اما تعداد جوانان بیشتر بود.

محمدی ادامه داد: در نمایشگاه سال گذشته فقط آثار نقاشی و مجسمه وجود داشت و جای هنر مفهومی، چیدمان و... خالی بود. در این دوره عکس و چیدمان هم اضافه شد تا مجموعه کامل‌تری شکل بگیرد و این کار کمک کرد به سوی معنایی که قصد داریم از این نمایشگاه دریافت کنیم پیش رویم. حتما باید در آینده جایگاه بیشتری برای هنر جدید در نظر بگیریم چون این شاخه جایگاه مهمی در جهان پیدا کرده است و ما نمی‌توانیم تنها به ارائه چند اثر بسنده کنیم. بنابراین لازم است نمونه‌های متنوع از آثار هنرمندان خلاقی که در این زمینه داریم ارائه شود.

گالری پردیس ملت

او با اشاره به جای خالی بسیاری از هنرمندان در این مجموعه گفت: در این دوره نسبت به نمایشگاه قبلی آثار بیشتری به نمایش درآمده است. نگاه من به این نمایشگاه یک کار پژوهشی است و بر اساس گنجایش گالری پردیس ملت توانستم تعداد محدودی هنرمند را انتخاب کنم. انتخاب این افراد به این معنا نیست که الگویی تعیین کنیم، اما اگر بخواهیم به هنر معاصر بپردازیم حتما باید نگاهی به این هنرمندان و آثارشان داشته باشیم.

محمدی افزود: با توجه به ظهور هنرمندانی با آثار خاص و متفاوت، باید در طول سال چندین نمایشگاه از این دست در فضاهای بزرگ شهر برگزار شود تا بتوانیم آنها را به مخاطبان معرفی کنیم. شرایط اقتصادی و اجتماعی بر کار هنرمندان نیز تاثیر دارد اما جریان هنر، راه خودش را می‌رود و هنرمند مصمم است هنر خود را محافظت کند و پیش ببرد. امیدوارم من هم بتوانم قدمی بردارم تا این جریان تا حدی به مقصد برسد.

بهنام کامرانی یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه است که 4 اثر از او به نمایش گذاشته شده است. او با اشاره به اینکه این آثار از مجموعه «چهره‌ها» انتخاب شده‌اند گفت: این مجموعه با عکاسی موبایلی و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف شکل گرفته است و روی چهره‌ها ایموجی‌های گوناگون دیده می‌شود. این کارها اشاره به هویت معاصر ما دارد که توسط ایموجی‌ها ساخته می‌شود و برای بیان عواطف خود از آنها استفاده می‌کنیم.

او درباره نمایشگاه رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران گفت: نمایشگاه دارای عنوان بزرگی است اما طبیعتا تعداد کمی اثر در یک فضای محدود جا می‌گیرد. من این نمایشگاه را بسیار متنوع دیدم و شاخه‌های مختلف از گرایش‌های هنری در آن دیده می‌شود، اما الزاما همه توانایی‌های جامعه هنری در این نمایشگاه نیست. در این مجموعه سعی شده است گرایش‌های نوینی مانند ویدئو، چیدمان و... هم وجود داشته باشد و از این منظر نسبت به نمایشگاه قبلی گامی به جلو برداشته است.

این هنرمند و مدرس هنر ادامه داد: ما با تنوع بسیار زیادی از رویکردهای امروز هنر ایران سر و کار داریم و این جای خوشحالی دارد، چون زمانی که شاخه‌های مختلف هنری را با هم داشته باشیم می‌توانیم از یک تنوع هنری در فرهنگ خود صحبت کنیم و این لازمه هر فرهنگی است. بنابراین باید نهادها و گالری‌هایی وجود داشته باشند که به همه این تجربیات اهمیت بدهند و برای آنها فضای نمایش و ارائه ایجاد کنند.

گالری پردیس ملت

کیوان عسگری نیز هنرمندی است که با 2 اثر در این نمایشگاه حضور دارد. او با اشاره به اینکه تابلوها با تکنیک ترکیب مواد کار شده و بخشی از مجموعه «در بی‌نهایت خود خواب دیدن» هستند، گفت: برای نقاشی کردن موضوع از پیش تعیین شده‌ای ندارم و فی‌البداهه آغاز به کار می‌کنم. این کار جنبه‌های جدیدی از من را به خودم نشان می‌دهد و ممکن است یک کار بارها تغییر کند تا در نهایت احساس کنم اثر کامل شده است. این شیوه برایم جذاب است چون نمی‌دانم کار به کجا می‌رسد و قرار است کار آبستره یا فیگوراتیو به وجود آید. خط نقش مهمی در آثارم دارد و این شکل رسامی با خط که تبدیل به مجموعه‌ای از نقش و فرم می‌شود برای خودم جذاب است.

او درباره نمایشگاه رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران گفت: با توجه به وسعت گالری، آثاری که نمایش داده می‌شود نمی‌تواند گویای این باشد که در جامعه هنری ایران چه می‌گذرد. با توجه به فردگرایی و بیان فردی که در جهان رونق دارد هر اثر محصول ذهنیت یک آدم متفاوت است. اما تنوع موجود در نمایشگاه جالب  است، زیرا برخلاف نمایشگاه‌های دیگری که بر اساس طبقه‌بندی آثار شکل می‌گیرند تا کنترل بیشتری بر نظم نمایشگاه وجود داشته باشد، در این نمایشگاه طبقه‌بندی‌ها شکسته شده و آثاری انتخاب شده است که احساس نوجویی فردی و شخصی و در عین حال توجه به شرایط اجتماعی در آنها دیده می‌شود.

عسگری افزود: شور و شوقی که در چند سال اخیر در جامعه هنری به وجود آمده است سطح و جلوه خیلی خاصی به این فعالیت داده که هم برای مخاطب و هم برای خود هنرمندان بسیار دلنشین است.

گالری پردیس ملت

گفتنی است نمایشگاه رویکردها و گرایش‌ها در هنر معاصر ایران تا 26 خرداد ماه هر روز از ساعت 11 تا 20 در گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، پردیس سینمایی ملت، طبقه منفی 2 برقرار است.

 

گالری پردیس ملت فرناز محمدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین