کد خبر: 21101 A

تاریخ هنر ایران دم بریده شده است / مردم با این نقاشی ارتباط برقرار نمی‌کنند / روایت آرش لاهیجی از نمایشگاه «تیر برق‌های عاشق» در گالری نگاه

تاریخ هنر ایران دم بریده شده است /  مردم با این نقاشی ارتباط برقرار نمی‌کنند / روایت آرش لاهیجی از نمایشگاه «تیر برق‌های عاشق» در گالری نگاه

آرش لاهیجی، نقاشی امروز ایران را خالی از نمادها و سنت‌های ایرانی دانست و آن را به تبع از روش غلط آموزش هنر در دانشگاه‌ها تقلیدی از سنت‌های هنری غرب دانست.

ایران‌آرت: نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی با عنوان «تیر برق‌های عاشق» تا هشتم خردادماه ماه در گالری نگاه برپاست. این هنرمند به ایران‌آرت گفت: این نمایشگاه شامل بیست تابلو است که با تکنیک ورق طلا و اکریلیک روی بوم کار شده است. این فرم اجرایی را قبلا کسی استفاده نکرده و می‌توان گفت برای اولین بار است که از سوی من اجرا می‌شود.

وی افزود: محتوای کار، شامل گره‌هایی است که نسل من در ایران و جهان با آن روبه‌روست و سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند. سعی کردم به این مشکلات بپردازم و دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم را نمایش دهم.

نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی در گالری نگاه

این هنرمند درباره نام‌گذاری نمایشگاهش گفت: به نظرم تیربرق‌های چوبی یک فرهنگ گمشده هستند. نسل من خاطرات زیادی با آنها دارد و من به آنها علاقه‌مندم. این تیر برق‌ها، شاهد آن بودند که ما درس‌خواندیم، در هیات عزاداری کردیم، عاشق شدیم، بازی کردیم، انقلاب کردیم و...

او با بیان اینکه تیر برق‌ها در بیشتر تابلوهای نمایشگاه اخیرش حضور دارند گفت: یک روز صبح از خواب بیدار شدیم و دیدیم که جای آنها را در شهر تیربرق‌های بتونی گرفته است. همه آن خاطره‌ها از بین رفت. حتی بشقابک‌های قدیمی لامپ را روی تیرهای بتونی سوار کردند که ترکیب زیبای سابق را نداشت. در این نمایشگاه سعی کردم از همین تیرها حرف بزنم. دست‌ها در تابلوها به نوعی نماد دغدغه جست‌وجوگری ما هستند.

این هنرمند و مدرس هنر درباره سبک آثارش گفت: برخی دوستان آمدند و گفتند که کارهایم پست مدرن است. البته من با این اصطلاح موافق نیستم. زیرا ما در ایران دوره مدرن نداشتیم که بعد بخواهیم به پست مدرن برسیم. نباید هنر غرب را فارسی کنیم. معتقدم آموزش هنر ما از دبستان تا دانشگاه کاملا غلط است. ما به دانشجویان نقاشی غربی تدریس می‌کنیم و در این بین هیچ خبری از نقاشی خودمان نیست.

لاهیجی ادامه داد: برای تفسیر هنر ایران باید از مولفه‌های ایرانی استفاده کنیم. چیزی که امروز در ایران داریم توهمی از پست مدرنیسم است. معتقدم در روزگار مرگ هنر هستیم. هنر دارد به پایان می‌رسد و در آینده نزدیک نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا یک فروپاشی فکری خواهیم داشت. وضعیت دنیا و آشوب‌های آن را نگاه کنید. این موج با تاخیر به ایران هم می‌رسد.

او راه حل مواجه با بحران را در اشاعه هنر ایرانی دانست و گفت: باید نگاه دوباره به سنت‌های خودمان داشته باشیم و پله پله جلو برویم تا در حالت ایده‌آل، هفتاد سال آینده هنر پست‌مدرن ایرانی داشته باشیم.

این هنرمند دلیل ارتباط برقرار نکردن مردم ایران با نقاشی و نقاشان امروز را اشتباه در تاریخ هنر ایران دانست و گفت: تقلید دوره‌های هنری غرب در ایران بی معناست. مثلا چرا ما حتما باید راک و رپ ایرانی داشته باشیم؟ ما مولفه‌ّای فرهنگی متفاوتی داریم. همان‌طور که نیاز نیست مثلا رپ چینی داشته باشیم.

آرش لاهیجی گفت: اصولا در دانشگاه، تاریخ هنر ایران را تا دوره قاجار به دانشجو آموزش می‌دهیم و برای پس از آن هیچ برنامه‌ای نداریم. در دوره‌ای، کمال‌الملک آمد و به غلط نقاشی ایران را به پانصد سال قبل اروپا نزول داد. برای همین تاریخ هنرمان کلا دم بریده شده است و در آثار هنرمندان امروزمان اثری از مولفه‌ها و سنت‌های ایرانی نیست. مردم با چنین نقاشی‌هایی ارتباط برقرار نمی‌کنند.

نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی در گالری نگاه

نمایشگاه نقاشی آرش لاهیجی با عنوان "تیر برق‌های عاشق" 28 اردیبهشت تا 8 خردادماه در گالری نگاه برگزار می‌شود. این گالری در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 644 واقع شده است.

 

کمال الملک گالری نگاه آرش لاهیجی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین