کد خبر: 21046 A

ببینید: خشونت جامعه در نقاشی‌های هنرمند نوجوان

ببینید: خشونت جامعه در نقاشی‌های هنرمند نوجوان

نمایشگاه نقاشی آیدا بیابانگرد، در گالری نگر برپاست. این هنرمند آثارش را بازتاب نگاه خود به جامعه پیرامونش دانست.

ایران‌آرت: نمایشگاهی از آثار نقاشی آیدا بیابانگرد، هنرمند جوان در گالری نگر برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران‌آرت گفت: عنوان نمایشگاه، «تصویر ناگفته‌ها» است و از ۲۴ اثر تشکیل شده است. به جز سه تا از آثار که در ابعاد بزرگ هستند، سایر آثار ابعادی کوچک‌تر دارند.

وی افزود: ربای این آثار از تکنیک اکریلیک و رنگ و روغن استفاده کرده‌ام و در جاهایی که نیاز بود از حجم‌دهنده نیز بهره بردم. عنوان این نمایشگاه از آنجایی انتخاب شد که تابلو‌ها درواقع تصویر حرف‌هایی است که تا به حال به کسی نگفته‌ام و تصمیم گرفتم آنها را نقاشی کنم. برای این منظور نیز دو ماه برای کشیدن آثار وقت گذاشتم.

بیابانگرد گفت: تابلوها را با حس‌هایی کشیدم که از دوستان، جامعه و محیط اطرافم گرفته‌ام. درواقع تلاش کردم دیدگاه خودم از جامعه را بکشم. شاید برخی از آثار خشن باشند و در آنها از رنگ‌هایی مثل قرمز و زرد بهره زیادی بردم. برای همین در این آثار به سبک اکپرسیونیسم نزدیک شده‌ام.

این هنرمند توضیح داد: خشونت چیزی است که از بدو ورود به اجتماع با آن روبه‌رو شدم و مرا به این نتیجه رساند که جامعه خوبی نداریم. یکی از چیزهایی که مرا اذیت می‌کرد و در آثارم نیز نمود دارد، محدودیت‌هایی است که زن‌ها در کشورم دارند و اجازه ندارند هر کاری انجام دهند. برخورد مردان با زنان در این جامعه برایم دردناک بود.

بیابانگرد با بیان این نکته که نقاشی برایش حکم تخلیه روانی داشته است توضیح داد گفت: در سایر تابلوها هم این نگاه غالب است. گمان می‌کنم برخی از مردم جامعه‌ام سیاه یا حتی خشونت طلب هستند. آنها روی من تاثیر گذاشته‌اند و این تاثیر آنقدر زیاد هست که بخواهم در آینده نیز به این موضوع بپردازم. البته ترجیح می‌دهم این بار از هنر عکاسی برای نشان دادن نگاهم استفاده کنم.

این هنرمند درباره برنامه‌های آینده‌اش در حوزه نقاشی گفت: مدتی قبل مستندی درباره اولین نقاشی جهان دیدم که رویم تاثیر گذاشت. مساله این مستند این بود که چطور انسان اولیه توانسته دنیای سه بعدی خود را در قالب دوبعدی نقاشی غارها دربیاورد. در این باره مدتی تحقیق کردم و دیدم این نظر وجود دارد که انسان غارنشین مراقبه می‌کرده و با فرو رفتن در خلسه یا عالم نیروانا، اشکالی که به ذهنش الهام می‌شده را نقاشی می‌کرده است.

او ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتم برای کشیدن آثار بعدی‌ام مدیتیشن کنم و تلاش کنم اشکالی که حین مراقبه به ذهنم می‌رسد را نقاشی کنم.

آیدا بیابانگرد در پایان درباره تجربه نخستین نمایشگاه هنری‌اش گفت: همیشه دوست داشتم یک گالریست باشم. اینکه در هفده سالگی توانستم برای اولین بار آثارم را به نمایش بگذارم برایم بسیار هیجان‌انگیز است. حس خوبی دارد که در این موقعیت قرار دارم که فقط بیننده نیستم و به عنوان یک هنرمند در این رویداد حضور دارم.

نمایشگاه نقاشی «تصویر ناگفته‌ها» دوم خردادماه در گالری نگر به کار خود پایان می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این آثار به قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم مراجعه کنند.

گالری نگر آیدا بیابانگرد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین