کد خبر: 20707 A

درگذشت عکاس افسانه‌ای/ عکس

درگذشت عکاس افسانه‌ای/ عکس

انزیما خالق عکسی سیاه و سفید بود که برای همیشه در حافظه تصویری مردم آفریقای جنوبی و دیگر نقاط دنیا ماندگار شد.

ایران آرت: سام انزیما، عکاسی که یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین تصاویر دوران سلطه رژیم آپارتاید بر تاریخ آفریقای جنوبی را به تصویر کشیده بود در ۸۳ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، انزیما که از عکاسان حاضر در ثبت رویدادهای شورش سوتو در 1976 بود، خالق عکسی سیاه و سفید بود که برای همیشه در حافظه تصویری مردم آفریقای جنوبی و دیگر نقاط دنیا ماندگار شد. هکتور پیترسن 13 ساله هدف گلوگه پلیس ضدشورش رژیم آپارتاید قرار گرفته و پیکر بی‌جان او روی دستان یک سیاهپوست دیگر در حال انتقال به مکانی دیگر است.

2047

این تصویر روز 16 ژوئن 1976 ثبت شد و نقشی انکارناپذیر در جلب توجه مردم و رسانه‌های دنیا به وحشی‌گری‌های رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی داشت. شورش منطقه سیاهپوست‌نشین سوتو که با مشارکت دانش‌آموزان دبیرستانی آغاز شده بود، در سه روز اول دست‌کم 170 قربانی داشت و برخی رسانه‌ها همان زمان تعداد قربانیان این شورش مدنی را در ماه‌های پس از آن صدها نفر تخمین زدند.

این شورش به تدریج به دیگر شهرهای آفریقای جنوبی هم سرایت کرد و سرانجام به سقوط رژیم نژادپرست این کشور و رسیدن نلسن ماندلا به قدرت در 1994 انجامید. نکته جالب توجه اینکه انزیما پس از انتشار این عکس 19 ماه در حبس خانگی بود و بعدها در جریان یک دعوای حقوقی، کپی‌رایت این عکس جهانی را از آن خود کرد.

هفته‌نامه آمریکایی تایم عکس انزیما را یکی از صد تصویر تاثیرگذار تمام تاریخ دانسته بود. او روز یکشنبه در 83 سالگی در بیمارستان درگذشت.

عکاسی عکس تجسمی آپارتاید سام انزیما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین