کد خبر: 20654 A

در ایران ثروتمندان تابلو نمی‌خرند / نخستین نمایشگاه انفرادی یک هنرمند عجیب

در ایران ثروتمندان تابلو نمی‌خرند / نخستین نمایشگاه انفرادی یک هنرمند عجیب

نمایشگاه نقاشی‌های رضا شفاهی، هنرمند خودآموخته در گالری دلگشا برپاست.

ایران آرت: اولین نمایشگاه انفرادی رضا شفاهی در ایران با نام "خاطرات یک کُشتی‌گیر" در گالری دلگشا برپاست. این هنرمند خودآموخته به ایران‌آرت گفت: سال ۹۳ برای اولین بار به تشویق پسرم نقاشی کشیدم. پیش از آن فقط برای بچه‌ها نقاشی‌های ساده می‌کشیدم. اول روی کاغذ و با مدادرنگی کار کردم. پسرم که خود هنرمند است کارهایم را پسندید و آنها را با خودش به فرانسه برد. این آغاز کار هنری‌ام است و پیش از این تجربه و تحصیلاتی در زمینه نقاشی نداشتم.

این هنرمند افزود: بعد از آن بود که کار روی بوم و با اکریلیک را آغاز کردم. کارهایم در ایتالیا، امریکا و آلمان هم نمایش داده شده است. در فستیوال امارات هم توانستم شرکت کنم. تعدادی از کارهایم در این نمایشگاه‌های خارجی فروخته شد. در ایران پیش از این در نمایشگاه‌های گروهی شرکت می‌کردم و این نخستین نمایشگاه انفرادی‌ام است.

او درباره نام نمایشگاهش نیز گفت: بیست اثر به این نمایشگاه آوردم که ارتباط معنایی خاصی با نام نمایشگاه ندارند. اما چون پیش از این بازیکن و مربی کشتی بودم، پیشنهاد شد که آثارم با نام «خاطرات یک کشتی‌گیر» به نمایش در بیاید. درواقع مقصود، طنز ظریف این عنوان بود.

شفاهی گفت: در نقاشی‌هایم به طبیعت نگاه ویژه دارم ولی در عین حال رخدادها و مشکلات اجتماعی برایم خیلی مهم است. مثلا یکی از کارها درختی است که در آن انسان‌ها از چهار نژاد مختلف حضور دارند و نشان‌ دادم که ریشه همه آنها یکی است. اشعار خیام و فروغ فرخزاد روی نقاشی‌هایم تاثیر گذاشته است.

این هنرمند گفت: تجربه به من نشان داده که در ایران کسانی آثار هنری می‌خرند که از طبقه متوسط اجتماع هستند. درواقع متمولان چندان اهل هنر نیستند. برای همین باید روی قیمت‌گذاری آثار هنری این نکته را در نظر داشت که قشر متوسط جامعه از عهده خرید آنها بر آیند. فروش گرچه اولویت من نیست ولی از فروش آثارم در خارج و داخل کشور راضی هستم.

او گفت: نگاهم به نقاشی مدرن نیست. شاید به این دلیل است که تحصیلاتم مدیریت است و نه هنر. به هر حال نگاه جوان‌ها به دنیای اطراف‌شان با من متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توانم بگویم که به سبک‌های مدرن علاقه دارم.

IMG_3059

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: نقاشی‌های خیال‌انگیز شفاهی هیچ‌گاه روایت‌گر نیستند و درگیری ذهن نقاش با تاثیر و معنای درونی تصویر است که آنها را متمایز می‌کند. نقاش با ابزار نقاشی به روشنی صحبت می‌کند گویی این تصاویر یادداشت‌هایی از خیال‌های اوست که ریشه در دنیای شخصی، خاطرات زیسته و فرهنگی او دارند. در برخورد این عناصر متفاوت، روایتی درونی در تصاویر شکل می‌گیرد که پذیرش بی چون و چرای ما از واقعیت را به سخره می‌گیرد.

با نمایش‌هایی در مجیک آو پرشیا دوبی و گالری مارلبورو چلسی نیویورک و اِسپازیو اِی گالری ایتالیا و نمایشگاهی انفرادی در گالری اراتوم برلین این اولین نمایشگاه انفرادی او در ایران است.

IMG_6718

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «خاطرات یک کشتی‌گیر» به خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک 30، گالری دلگشا مراجعه کنند. این نمایشگاه تا دوم خرداد برپا است.

 

گالری دلگشا رضا شفاهی خودآموخته
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین