کد خبر: 20606 A

فرهاد فروتنیان: عنصر زمان در تصویرسازی مطبوعات ایران باید استاندارسازی شود / دو کارگاه تصویرسازی و استوری بورد در ایده برگزار شد

فرهاد فروتنیان: عنصر زمان در تصویرسازی مطبوعات ایران باید استاندارسازی شود / دو کارگاه تصویرسازی و استوری بورد در ایده برگزار شد

دو کارگاه تصویرگری در مطبوعات و استوری بورد با حضور فرهاد فروتنیان و جمعی از هنرجویان در مدرسه ایده برگزار شد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی گالری ایده، فرهاد فروتنیان، کارتونیست و تصویرسازکه سابقه همکاری با نشریات متعددی در ایران و اروپا دارد در این کارگاه با اشاره به نقش تصویرگری و طراحی کاریکاتور در مطبوعات گفت: تصویرگری در مطبوعات از جمله بخش‌های مهم و جذاب است رسانه‌هاست و به همین خاطر نیاز است که هماهنگی با دانش روز دنیا در این عرصه داشته باشیم. فکر می‌کنم این یک نیاز جدی است که باید به آن توجه شود.

این هنرمند در این کارگاه بزرگترین وجه رسیدن به استاندارد جهانی برای تصویرسازی در مطبوعات را عنصر زمان دانست و گفت: به طور حتم ما در عرصه تصویرگری مطبوعات تفاوت فوق‌العاده عمده‌ای با دنیا نداریم زیرا سال‌هاست که این بخش در مطبوعات ایران فعال است اما آنچه که ما سعی داریم در این کارگاه توجه جوانان و مخاطبان را به آن جلب کنیم، مسئله زمان است.

فروتنیان اضافه کرد: زمان در تصویرگری مطبوعات نقش مهمی دارد به همین خاطر نیز ما در این کارگاه سعی داریم که تطابق با استانداردهای جهانی و به نوعی روانشناسی مخاطب را به علاقه‌مندان آموزش دهیم.

او افزود: همان‌طور که می‌دانید ما در ایران نشریات و روزنامه‌های متعددی داریم که هر کدام از آن‌ها گروه خاصی از مخاطبان را دارند، بر همین اساس نیز ما سعی داریم که استانداردهای موجود را به تصویرگران مطبوعاتی بیاموزیم تا بدانند که مخاطبان برای هر مطلب، تیتر یا صفحه چقدر زمان صرف می‌کنند زیرا طراح با دانستن این استانداردها می‌تواند بر نوع اجرای کار خود تمرکز کند و بداند که چه میزان از توجه مخاطب را خواهد داشت.

این هنرمند تصریح کرد: در ایران تصویرگران مطبوعاتی عموماً با پیچ و خم‌های زیاد و المان‌های متعدد کار را ارائه می‌دهند به همین خاطر مخاطب در مدت زمان کوتاهی که صرف کار می‌کند، عموماً جذب نمی‌شود زیرا زمان مشخص شده بیشتر از حد استاندارد است.

فروتنیان ادامه داد: یک طرح موفق باید در 2 یا 3 ثانیه اول، بتواند نگاه مخاطب را جذب کند زیرا اگر طرح در این مدت زمان توجه مخاطب را جلب نکند، دیگر دیده نمی‌شود به همین خاطر نیز باید با استفاده از المان‌های ساده‌تر نگاه تیزبین مخاطب را جذب کرد.

او توجه به سلیقه مخاطب را از جمله عناصر مهم در عرصه تصویرسازی مطبوعات دانست و گفت: توجه به بخش‌هایی نظیر کادربندی و ... بسیار اهمیت دارد اما در این راستا یک تصویرگر باید بتواند بیش از خود به سلیقه مخاطبان تکیه کند و آنان را مدنظر قرار دهد.

فرهاد فروتنیان که از بازیگران باسابقه در عرصه تئاتر است در دومین ورک‌شاپ آموزشی خود در مدرسه ایده به موضوع استوری بورد و رابطه هنرهای تجسمی و سینما پرداخت و گفت: ساختن فیلم‌نامه مصور که در خدمت تولید نسخه اصلی فیلم است از جمله بخش‌هایی است که امروزه در دنیا اجرا می‌شود و بسیاری از فیلم‌های مطرح جهان از آن بهره برده‌اند.

او افزود: استوری بورد این امکان را به کارگردان می‌دهد که در مرحله پیش تولید، کتابی را داشته باشد که شامل فیلم‌نامه دکوپاژ شده و کاملاً مصور است و به نوعی می‌تواند، دفترچه راهنمای تمام گروه برای تولید اثر باشد و میزان خطاها را به صفر نزدیک کند.

این هنرمند توضیح داد: اجرای استوری بورد یک هنر کاربردی است و کمک می‌کند که خواسته‌ها و تصورات کارگردان به شکلی مصور و نزدیک به آنچه که او می‌خواهد، اجرا شود.

او ادامه داد: هفته گذشته ما در دانشگاه نیز معرفی از رشته استوری بورد داشتیم که با استقبال گسترده دانشجویان و اساتید رشته فیلم‌سازی رو به رو شد. من معتقدم که این حوزه نقطه اتصال رشته تجسمی و هنر فیلم‌سازی است، لذا هنرجویان برای یادگیری این رشته باید در این دو حوزه دارای علاقه‌مندی باشند.

 

گالری ایده فرهاد فروتنیان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین