کد خبر: 20586 A

سعی کردم از فرم‌های کلاسیک نستعلیق عبور کنم / روایت افسانه درویش از نمایشگاه «صراحی» در گالری زمان هنر

سعی کردم از فرم‌های کلاسیک نستعلیق عبور کنم / روایت افسانه درویش از نمایشگاه «صراحی» در گالری زمان هنر

افسانه درویش گفت: در نقاشی‌خط‌های خود تلاش کردم قواعد کلاسیک نستعلیق را بشکنم و از این خط استفاده خلاقانه‌ای کند.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی‌خط افسانه درویش روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در گالری زمان هنر گشایش یافت. این هنرمند در گفت‌وگو با ایران‌آرت، درباره آثار خود گفت: آثارم در دو سبک مختلف اما با نام مشترک «صراحی» به نمایش گذاشته شده است. در این کارها از دو تکنیک ورق طلا و اکریلیک بهره بردم. در مجموع ۱۷ اثر به نمایش درآمده که ده تای آنها روی بوم است و هفت تا در قاب ۵۰ در هفتاد قرار دارد.

این هنرمند توضیح داد: قبلا دو هنر خوشنویسی و نقاشی را به صورت جداگانه دنبال می‌کردم اما از هفت سال قبل به نقاشی‌خط علاقه‌مند شدم و کارم را در این زمینه آغاز کردم. گرچه علاقه اصلی‌ام نستعلیق است و در کارهایم نیز از همین خط استفاده می‌کنم اما سعی کردم قالب‌های نستعلیق کلاسیک را بشکنم و تجربه تازه‌ای از فرم داشته باشم. بنابراین با اصول کلاسیک نستعلیق کار نکردم.

وی افزود: فرم برایم بسیار مهم است و در کارهایم تلاش کردم فرم‌های شناخته‌شده را تغییر دهم. مثلا حرف «ه» را به شیوه‌ای متفاوت از استادان کلاسیک به کار بردم. به این کار علاقه دارم و در آینده نیز آن را ادامه خواهم داد.

درویش گفت: خط نستعلیق در میان هنرمندان کاملا شناخته شده است اما موضوع این است که هنرمندان ما چقدر توانسته‌اند از این خط برای بروز خلاقیت خودشان استفاده کنند. به نظرم در این زمینه زیاد کار نشده و بیشتر به همان فرم‌های شناخته شده بسنده شده است. هنرمند باید همه خط‌ها را خوب بشناسد تا بتواند با تغییر در آن کار تازه و خلاقی ارائه کند.

این هنرمند درباره استفاده از رنگ در آثار نقاشی‌خط خود گفت: درواقع ترکیب رنگی قوی است که به یک نقاشی‌خط جلوه می‌دهد. شناخت عمیق از رنگ و ترکیب لازمه کار یک هنرمند نقاشی‌خط است و می‌تواند به او در ارائه یک کار حرفه‌ای کمک کند.

نمایشگاه نقاشی‌خط «سراهی» از مجموعه آثار افسانه درویش تا ۲۶ اردیبهشت در گالری زمان هنر به نشانی زعفرانیه، آصف، کوچه پرویز وهابى (نشاط)، پلاک ١٤ برقرار است.

 

گالری زمان هنر افسانه درویش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین