کد خبر: 20325 A

تازه‌های هنر ایران در نمایشگاه کتاب تهران/ از «چنته صفا» تا زندگی ابوالفضل ساوجی

تازه‌های هنر ایران در نمایشگاه کتاب تهران/ از «چنته صفا» تا زندگی ابوالفضل ساوجی

نشر پیکره با تاکید بر هنرهای ایرانی، امسال با عنوان‌های تازه به نمایشگاه کتاب تهران رفته‌است.

ایران آرت: آخرین اثر از نشر پیکره در نمایشگاه کتاب خیال خط- چهل سیاه مشق نو یافته از محمدحسین شیرازی(کاتب السلطان) است که در نمایشگاهی از آثار محمدحسین شیرازی در گالری دال جمعه ۱۴ اردیبهشت رونمایی شد. چهل سیاه مشق نو یافته از کتابخانه شخصی علیخان ظهیر الدوله به قلم محمدحسین شیرازی(کاتب السلطان) و به اهتمام علیرضا کیا کاظمی بامقدمه ای از دکتر حمید رضا قلیج خانی منتشر شده است.

به گزارش تندیس، از تازه های نشر پیکره در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به کتاب «چنته صفا» علیخان ظهیرالدوله (صفا علیشاه) که به اهتمام علیرضا کیاکاظمی میباشد در ۱۶۸ صفحه در قطع رقعی منتشر شده است اشاره کرد.

کتاب «صدیق الدوله به روایت تاریخ قاجار» پژوهش و نگارش آن توسط تورج صدیقی و نازیلا ناظمی انجام پذیرفته در ۹۶ صفحه و قطع رقعی به چاپ رسیده است.

میرزا محمد رضا نوری مازندرانی ( متولد ۱۲۳۸ قمری و درگذشته به سال ۱۳۲۳ قمری ) ملقب به صدیق الدوله از رجال خوشنام دوره قاجار می باشد . او ابتدا شغل مسوفی داشت اما در دنباله معلم مظفرالدین شاه شد و مشاغل دیگری نظیر تولیت استان قدس رضوی را عهده دار شد.

این کتاب می کوشد با تکیه بر اسناد و اخبار مطبوعات آن ایام زندگی و فعالیت های او را دنبال کند. در سه بخش ابتدایی کتاب مقالات مختصری درباره ایشان درج شده است.

همچنین از سری کتاب‌های گلستان هنر کتاب «ابوالفضل ساوجی» نوشته دکتر حمیدرضا قلیچ خانی که ۷۲ صفحه دارد و به شکل چهار رنگ و با ۱۰۰ تصویر به چاپ رسیده است.  ابوالفضل ساوجی هم نویسنده و سرپرست یکی از دایره‌المعارف‌های دوره قاجار به نام نامه دانشوران ناصری و هم شاعر و دارای دیوان شعری به خط خوش بوده است.

سلسله کتاب‌های «گلستان هنر» توسط انتشارات پیکره کتاب‌هایی در حدود ۷۰ تا ۸۰ صفحه، به صورت چهار رنگ و با موضوع تک نگاری هنرمندان نقاش و خطاط است.

کتاب «گبه پلاس» با مقدمه استاد هادی سیف و نوشته سلمان گورنگی از دیگر تازه‌های نشر پیکره می باشد. گبه پلاس نوعی دست بافته ابتکاری است و از جمله هنرهای زیرمجموعه تولیدات عشایری است که با پشم و موی بز بافته و عموما کاربرد روی مَشکی، سایبان و زیرانداز داشته است.

در این کتاب نمونه هایی از هر دو نوع بافت اصیل و ابتکاری ارایه شده است؛ سلمان گورنگی، نویسنده کتاب که دانش آموخته فرش دست باف و هنرمندی با چند گرایش هنرهای سنتی است، کوشیده نتیجه پژوهش های خود را با بیانی شاعرانه عرضه و معرف هنر گبه پلاس – هنری که متاسفانه در مسیر فراموشی قرار گرفته – باشد.

این کتاب که با قلم روان استاد هادی سیف، جذابیتی مضاعف یافته در ۷۲ صفحه قطع خشتی، به صورت تمام رنگی و نفیس به چاپ رسیده و در میانه صفحات خود، نمونه های بسیار زیبایی از هنر گبه پلاس را با جزئیات متعدد و متنوع به نمایش می گذارد.

نشر پیکره
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین