کد خبر: 20053 A

ببینید: تابلویی که نازی‌ها به غارت بردند / "خوراک صدف" در حراجی ساتبیز

ببینید: تابلویی که نازی‌ها به غارت بردند / "خوراک صدف" در حراجی ساتبیز

تابلوی "خوراک صدف" روز چهارم ژوییه در حراجی ساثبیز در معرض فروش قرار می‌گیرد.

ایران آرت: یکی از نقاشی‌های باقیمانده از دوران طلایی هنر هلند اثر جیکوب اوخترولت که در جنگ جهانی دوم به غارت ارتش آلمان نازی رفته بود، در حراجی ساثبیز چکش می‌خورد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تابلوی موسوم به «خوراک صدف» که در صندوق امانات بانک نگهداری می‌شد و به مدت 30 سال در منشن هاوس لندن به نمایش گذاشته شده بود، یکی از بهترین آثار نقاش قرن 17 هلند به شمار می‌رود. این اثر روز چهارم ژوییه در حراجی ساثبیز در لندن در معرض فروش قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود بین یک و نیم تا و دو و نیم میلیون پوند چکش بخورد.

«خوراک صدف» که نوامبر سال گذشته از سوی مقام‌های شهر لندن به صاحبان اصلی آن پس داده شد، یک تاریخچه شنیدنی و تماشایی دارد. این تابلو در اختیار خانواده‌ای هلندی ساکن آرنهم بود؛ شهری که به واسطه یک پل شناخته می‌شد و متفقین نتوانستند آن را در عملیات مارکت گاردن اشغال کنند. شکست نیروهای متفقین در این عملیات در کتاب و فیلم سینمایی «پلی در دوردست» برای همیشه ماندگار شده است.

مالک «خوراک صدف» و چند تابلوی دیگر پزشکی هنردوست بود به نام جوآن هندریک اسمیت فن‌خلدر که مسئولیت بیمارستان کودکان آرنهم را هم بر عهده داشت. نقاشی اوخترولت که در اتاق انتظار بیمارستان آویزان شده بود، در جریان جنگ جهانی دوم همراه با 13 تابلوی دیگر به صندوق امانات بانکی در آرنهم منتقل شد. پس از آنکه نازی‌ها در 1945 به ناچار از این شهر عقب‌نشینی کردند، تابلوها را هم با خودشان بردند.

بسیاری از آن تابلوها پیدا شدند اما شش نقاشی از جمله «خوراک صدف» حدود 70 سال ناپیدا بودند تا اینکه سرانجام سال گذشته سر و کله آثار پیدا شد. نقاشی اوخترولت سال‌ها در اختیار جی ویلیام میدندورف، دیپلمات آمریکایی بود که آن را در 1967 در زوریخ خریده بود. پیش از آن هم تابلو در شهر دوسلدورف آلمان قرار داشت. از آنجا که اوخترولت سال 1682 در آمستردام از دنیا رفته، «خوراک صدف» او قدمتی بیش از 330 سال دارد.

نقاشی هیتلر تابلوی نقاشی نازی ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین