کد خبر: 19284 A

نقاشی‌های قاجاری سر از گرجستان درآوردند / عکس‌ها

نقاشی‌های قاجاری سر از گرجستان درآوردند / عکس‌ها

انتقال نقاشی‌های قاجاری به گرجستان و همچنین روسیه به زمان فتحعلی‌شاه بازمی‌گردد.

ایران آرت: در ایران صحبت از گرجستان که می‌شود عموما سفرهای بی‌نیاز به روادید به ذهن می‌آید؛ دمی استراحت در کشوری که فضایی نزدیک به ایران دارد اما محدودیت‌های گوناگون در آن گریبانگیر گردشگران نیست. به ویژه در زمان نوروز، پوسترهای بزرگ کنسرت‌های پاپ، رستوران‌های ایرانی، مراکز مشاوره برای ثبت شرکت و اقامت، شمه‌ای از آنچه بیشترِ گردشگران ایرانی در جستجوی آن هستند را به دست می‌دهد. در این فضای تفریحی و تجاری آنچه بسیار از نظر دور مانده اشتراکات تاریخی ایران و گرجستان است و نشانه‌های برجای مانده از آن.

گرجستان در چندین دوره تاریخی در دست ایرانیان بود و یادگارهای گوناگونی از حضور آنها در این منطقه به چشم می‌خورد: "آتشگاه" از دوره ساسانی (در بخش کهن تفلیس) و "کاخ فیروزه" (در شهر بورجومی در مرکز گرجستان) از جمله این یادگارها هستند. جدا از بناهای تاریخی، موزه دولتی هنر گرجستان نیز مجموعه‌های بزرگی از آثار ایرانی در خود دارد؛ نقاشی‌های درباری قاجار یکی از این مجموعه‌ها است.

_100812535_pic4mohammadshah

انتقال نقاشی‌های قاجاری به گرجستان و همچنین روسیه به زمان فتحعلی‌شاه بازمی‌گردد. در جریان جنگ‌‌های ایران و روسیه، تبریز در سال ۱۸۲۷ اشغال شد و در این میان، نظامیان روس‌ تابلوهای زیادی را از ایران خارج کردند.

_100804121_pic1

موزه هنر گرجستان به جز حدود پنجاه نقاشی رنگ روغن از دوره قاجار، دست کم هزار مینیاتور و چهارصد نمونه هنر زیرلاکی از این دوره را نیز در خود دارد.

_100812527_pic2spring

نقاشی‌های درباری ایرانی در تفلیس فعلا برای یک سال به انبار منتقل شده تا فضا برای نمایشگاهی از هنر خاوردور باز شود. به گزارش بی‌بی‌سی هنوز روشن نیست پس از پایان این نمایشگاه، تابلوها قاجار دوباره به شکل دائمی برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شوند یا خیر.

گرجستان نقاشی قاجار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین