کد خبر: 1860 A

در ضیافت عکاسان 20 روز فیلم رایگان ببینید

در ضیافت عکاسان 20 روز فیلم رایگان ببینید

ایران آرت : دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با اعلام خبر بزرگداشت زنده یاد کیارستمی در افتتاحیه چهاردهمین جشن تصویر سال از بزرگداشت این فیلمساز در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز خبر داد.

سیف الله صمدیان گفت: اینکه چرا در جشنواره ملی فیلم فجر بزرگداشتی برای عباس کیارستمی گرفته نشد من به جای دبیر جشنواره از همین جا خبر می دهم که قرار شد بزرگداشتی جهانی برای عباس کیارستمی گرفته شود و به همین منظور آقای رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بنده را مامور کردند تا در سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر بزرگداشتی سه روزه برای عباس کیارستمی برگزار شود.

او با بیان اینکه در سیزده دوره برگزاری این رویداد عباس کیارستمی همواره همراه آنها بوده است، گفت: چه وقتی که کیارستمی عکس هایش را که هزاران دلار ارزش داشت بدون منتی کنار یک عکاس تازه‌کار به نمایش می گذاشت، چه وقتی پوسترهایی برای این رویداد طراحی می کرد و چه وقتی آن کار ارزشمند «هفت چنار» را برای چهارمین دوره جشن تصویر سال آماده و به این رویداد هدیه کرد و ما نیز آن را به خانه هنرمندان هدیه دادیم و چه وقتی که هنوز گروه سینمایی «هنر و تجربه» راه نیفتاده بود و او فیلم‌هایی مثل «شیرین» راساخته بود و جایی در اکران معمولی سینما نداشت و در جشن تصویر سال به نمایش در آورد و.... کیارستمی همیشه همراه ما بود و در شب چهارده جشن تصویر سال ماه شب چهارده هنر ایران را از دست داده ایم. سال‌ها بود می خواستیم بزرگداشتی برای او بگیریم اما این بزرگداشت مصادف شد با سالی که او در میان ما نیست.

مدیر بخش نمایش‌ها و مراسم ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: امسال در افتتاحیه این رویداد صحبت های دوستان او را درباره اش خواهیم شنید. همچنین فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» را که به سفارش عاطفی پسرش ساختم نشان خواهیم داد و فکر می کنم عباس کیارستمی در دو سالن شهناز و ناصری در افتتاحیه این رویداد با ما خواهد بود.

صمدیان درباره چهاردهمین جشنواره فیلم تصویر بیان کرد: بنده در شورای سیاستگذاری بخش «هنر و تجربه» که سه سال است به کمک سینمای ایران آمده تا فیلم‌هایی خارج از سینمای بدنه را که معمولا در نوبت های اکران دیده نمی شود، ببیند حضور دارم و معتقدم در دنیا چنین فضایی برای دیده شدن فیلم‌های کوتاه و مستند و فیلم های بلندی که خارج از رویکرد عرفی سینما تولید می شود بی سابقه است.

وی افزود: ما از سال دوم جشن تصویر سال تا دوره دوازدهم به نمایش آثار تجربی و هنری اقدام کردی و فیلم های بلند و نیمه بلند و کوتاه و مستند تا ویدیو آرت را پوشش می دادیم. امسال هم با همکاری سازمان سینمایی یک بخش جذاب در جشنواره فیلم تصویر داریم. در واقع کنار بخش آزاد و بخش مسابقه که به جوانان زیر ۲۵ سال تعلق دارد بخشی را داریم که جشنواره جشنواره هاست. در این بخش که برای اولین بار است در ایران رخ می دهد همه فیلم هایی که در رویدادهای مختلف جشنواره های داخلی از جشنواره «سینما حقیقت» تا جشنواره فیلم فجر جایزه گرفتند به نمایش در می آوریم.

وی ادامه داد: این بخش به مدت ۲۰ روز و به صورت رایگان در سالن استاد ناصری و در دو سانس نمایش دارد.

این عکاس و فیلمساز بیان کرد: اینجا محلی است که بسیاری از فیلمسازان که امروز در جشنواره های جهانی حضور دارند و یا در جشنواره های داخلی می درخشند گام های نختینشان را برداشتند. به طور مثال سعید روستایی سه جایزه از جشنواره فیلم تصویر دریافت کرده و یا کسانی چون آیدا پناهنده، نرگس آبیار، شهرام مکری، هادی آفریده، مهرداد اسکویی، مجتبی میرطهماسب، بهمن کیارستمی و... نیز گام های اول خود را در این رویداد برداشتند.

صمدیان با بیان اینکه امسال ۲۱۶ اثر از میان آثار رسیده توسط هیات انتخاب شامل پیروز کلانتری، ساعد نیک ذات، پریوش نظریه ، مهدی باقری و مهدی مختاری گزینش شدند، گفت: سه داوری که آثار بخش مسابقه این دوره را داوری می کنند شامل کمال تبریزی، محسن امیر یوسفی و هومن بهمنش هستند. ما سه سال است که در بخش فیلم به بهترین تصویر هم جایزه می دهیم. هر سال یک روز را می گذاریم تا جوان های فیلمساز حاضر در بخش مسابقه فیلم ها را همراه با داوران ببینند و درباره اثرشان توضیح دهند و مجبور شوند فیلم رقبای خود را هم ببینند. 

سیف الله صمدیان جشن تصویر سال
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین