کد خبر: 17931 A

روزنامه نگاران پولدار نمى شوند / آغداشلو چه گفت؟

روزنامه نگاران پولدار نمى شوند / آغداشلو چه گفت؟

حسین عبدالهاشم پور- ... این جورى هم ترافیک نمى شود هم آلودگى هوا کم مى شود و باران مى بارد...

ایران آرت :

١- واقعا روزنامه نگار پولدار سراغ ندارم، براى همین است هر سال که خبرنگاران را رصد مى کنید با دهها چهره تازه روبرو مى شوید که جاى روزنامه نگارانى را گرفته اند که خود را در روابط عمومى ها جا کرده اند یا به کل از این حرفه پا به فرار گذاشته اند؛ سال گذشته "آیدین آغداشلو" در نمایشگاه نوبرانه اش در گالرى اثر به حیرت مشهود از خبرنگاران پرسیده بود :" من افتخار دارم دستکم سالى یک بار جمع خبرنگاران هنرى را دور هم مى بینم و عجیب است که هر بار چهره هاى تازه بسیار بیشتر از چهره هاى آشناست، چرا؟!" با اغلب خبرنگاران هم گپ مى زنید از بد حادثه آمده اند، گلایه ها دارند و روزنامه نگارى براى شان شغل دوره گذار است ... واقعا، بدون اغراق ، این حوزه دیگر بخور نمیر هم نیست، با این حقوق ها مرگ تدریجى ست، براى همین است در صفحات رسانه ها به جاى شمیم عشق، بوى کپى پیست پیچیده؛ دیگر کسى اعتراضى هم ندارد زیرا همه مى دانیم چه خانه اى برپاست!

٢- فلان روزنامه نگار اروپایى آمریکایى در سن ٨٠ و چند سالگى درگذشت،او در ٥٠ سال اخیر ستون نویس ثابت فلان روزنامه بود؛ لابد چنین خبرهایى را بارها شنیده اید؛ حتما شما هم حیرت مى کنید، معمولا عمر روزنامه هاى ما این قدر نمى پاید چه رسد به ستون ثابت یک روزنامه نویس.

٣- وقتى خبرنگار گرفتار "نیازهاى اولیه" زندگى است، مبرهن است سیستم "خبربیارسازى" به جاى خبرنگارى فراگیر مى شود؛ نگاه نقادانه رخت بر مى بندد و خود سانسورى و سرى که درد نمى کند ... سرمشق روزانه است که لازم هم نیست صد بار از رویش بنویسى چون ناخودآگاه ملکه ذهن است.

٤- به جاى نمایشگاه مطبوعات بیاییم فکرى کنیم ، کارى کنیم که روزنامه نگارى شغل شود، مثل هر شغلى توام با امنیت و حقوق مکفى؛ آنوقت رسانه هاى ما چنان مى شوند که خود دکه هاى روزنامه فروشى، خود شبکه هاى مجازى مى شود یک نمایشگاه دائمى مطبوعات؛ ترافیک هم درست نمى شود رهگذران حوالى عباس آباد فحشى نثارمان کنند، این جورى شاید آلودگى هوا هم کمتر شود و باران بیشتر ببارد.

این یادداشت امروز ١٩ آبان در روزنامه شرق صفحه ١٤ به چاپ رسیده است.

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین